مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان

رقابت بین کراس‌اوورهای آسیایی

0

وقتی آمارهای فروش نیسان قشقایی (Nissan Qashqai) در سال ۲۰۰۷ میلادی خبر از فروش صدهزار دستگاه از این شاسی‌بلند در اروپا می‌دهند، مشخص می‌شود که دیگر رقبای قشقایی با حریف سرسختی مواجه هستند. هرچند بنابه دلایل متعددی فروش خوب این محصول نیسان در بازارهای جهانی در ایران تکرار نشد و تجربه ناموفقی برای این کمپانی ژاپنی در کشور ما حاصل شد، ولی به هر ترتیب، اقبال جهانی نسبت به این خودرو، نشان از کیفیت بالا و جذابیت آن دارد.

اما این موفقیت‌ها در بازار خودروی کشور ما شامل‌حال نیسان قشقایی نشده و عرصه را به رقبایی از کره‌جنوبی و چین باخته است. همچنین، دیگر خودروسازان هم‌وطن نیسان نیز بی‌کار ننشسته‌اند و محصولاتی را در این کلاسِ محبوب عرضه کرده‌اند. حال، امروز قصد داریم به مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان؛ دو خودروی رقیب این محصول بپردازیم.

مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج

در ابتدا به سراغ مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج می‌رویم. کیا اسپورتیج (Kia Sportage) عنوان کراس‌اووری کامپکت است که سابقه تولید آن در شرکت کره‌ای «کیا موتورز»، با چهره‌ای شبیه یک پراید شاسی‌بلند، به سال ۱۹۹۳ میلادی باز می‌گردد. چهره اصلی اسپورتیج در سال ۲۰۰۴ میلادی نمایان شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی، با رونمایی از مدل مفهومی Kue Concept سنگ‌بنای نسل جدید و حال‌حاضر اسپورتیج بنا نهاده شد. ورود کیا اسپورتیج به کشور ما از طریق واردات نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۰۵ میلادی ممکن شد و با عرضه نسل سوم آن در سال ۲۰۱۱ میلادی، ادامه یافت. در اینجا، قصد داریم همین نسل سوم اسپورتیج را با نسل اول نیسان قشقایی مقایسه کنیم.

نسل سوم کیا اسپورتیج، به‌واسطه برخورداری از ویژگی‌های مثبت و ظاهری اسپرت و زیبا، خودروی بسیار محبوبی در بازار ایران است. خصایص و اِلمان‌های اصلی طراحی کیا، همانند شکل سپر و چراغ‌ها و جلوپنجره، در اسپورتیج به‌خوبی مشهود است.

وجود سقفی شیبدار به این محصول کمپانی کیاموتورز شکل‌وشمایل خاصی بخشیده است. اما تأثیر منفی طراحی خارجی بر طراحی داخلی آن موجب کاهش چشمگیر فضای کابین، خصوصاً برای سرنشینان عقب، شده است؛ مشکلی که به‌هیچ‌وجه در نیسان قشقایی مشهود نیست.

اما در بحث عدم تسلط کافی راننده در هنگام دنده‌عقب رفتن، هردو خودرو مشکل دارند و طراحی پنجره‌های پشتی آن‌ها به‌گونه‌ای است که راننده دید کافی به مسیر پشت خودرو ندارد.

سیستم تعلیق اسپورتیج خشک عمل می‌کند و کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین آن چنگی به دل نمی‌زند. البته اسپورتیج قابلیت‌های فنی بسیار مطلوبی دارد و با بهره‌گیری از پیش‌رانه‌ای با ظرفیت ۲۴۰۰ سی‌سی چهار سیلندر که توان تولید ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور را دارد، از پیش‌رانه قشقایی که ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، بازدهی به‌مراتب بالاتری دارد. ضمناً، مصرف موتور اسپورتیج پایین‌تر از قشقایی است. جعبه‌دنده قشقایی CVT و اسپورتیج ۶ دنده اتوماتیک است.

با مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج درمی‌یابیم که وجود امکانات و آپشن‌هایی چون سان‌روف پاناروما، استارت بدون کلید، شش کیسه‌هوا، امکان نمایش تصویر عقب خودرو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه الکتروکرومیک و … نشان می‌دهد که اسپورتیج چیزی کم از قشقایی ندارد و حتی در مواردی قوی‌تر عمل کرده است.

هرچند در بحث ایمنی خودرو، بنابه نظر برخی از کارشناسان، برتری از آن قشقایی است؛ البته سیستم‌های ترمز ABS و ESP و DBC و HAC در اسپورتیج نیز تعبیه شده است و این خودرو نیز، موفق به دریافت پنج ستاره در بحث ایمنی از مؤسسه Euro NCAP شده است. عملکرد اسپورتیج هنگام عبور از پیچ‌ها و مسیرهای پُرپیچ‌وخم بسیار خوب است. پایین بودن کیفیت عایق‌بندی کابین اسپورتیج منجر به ورود صداهای محیطی به داخل خودرو می‌شود و سلب آسایش و آرامش سرنشینان را درپی دارد. 

درمجموع می‌توان ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی را برای هردو کراس‌اوور کامپکت مطرح کرد، ولی محبوبیت بالای اسپورتیج و خریدوفروش آسان آن به‌نسبت قشقایی در بازار خودروهای کارکرده، نکته‌ای نیست که به‌راحتی بتوان از کنار آن گذشت و این مزیت، درکنار ویژگی‌های مثبت دیگر، برتری کلی را از آن محصول کیا می‌کند. هرچند قیمت آن برای مدل‌های مشابه، چند ده میلیونی بالاتر از محصول نیسان است.

مقایسه نیسان قشقایی با هیوندای توسان

توسان، همچون قشقایی، در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت قرار دارد. تشابه این خودرو با کیا اسپورتیج بسیار چشمگیر است. از هیوندای توسان (Tucson) با کد IX35 در سال ۲۰۰۴ میلادی رونمایی و یک سال بعد در بازارهای جهانی عرضه شد.

این خودرو علاوه‌بر حضور موفقیت‌آمیز در بازارهای جهانی، با استقبال ایرانیان نیز مواجه شده و از سال ۲۰۰۷ میلادی پا به کشور ما گذاشته است. در ادامه قصد داریم به مقایسه نیسان قشقایی نسل اول با اولین نسل از هیوندای توسان که تا سال ۲۰۱۰ میلادی عرضه می‌شد، بپردازیم.

پیش‌رانه این کراس‌اوور کره‌ای حجمی معادل ۲۶۵۶ سی‌سی دارد که با شش سیلندر و ۲۴ سوپاپ، توان تولید ۱۷۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن‌متر گشتاور را داراست. گیربکس آن به‌صورت چهاردنده اتوماتیک تیپ ترونیک است و به‌صورت دو دیفرانسیل، با قدرتی مطلوب، به حداکثر سرعتی نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۰.۵ ثانیه است. البته مصرف سوخت این پیش‌رانه قدرتمند بالاتر از پیش‌رانه قشقایی است و چیزی درحدود ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند و از استاندارد آلایندگی یورو ۳ برخوردار است. مجموع این اعداد و اطلاعات نشان می‌دهد که به‌لحاظ فنی، ما با دو خودروی تقریباً هم‌سطحی روبه‌رو هستیم که رقابت تنگاتنگی در بحث قابلیت‌های فنی باهم دارند.

با مقایسه نیسان قشقایی با هیوندای توسان در بحث طراحی، اولین نکته‌ای که به‌نظر می‌رسد بزرگتر بودن اتاق و ابعاد کلی توسان به‌نسبت قشقایی است. تفاوت مهم دیگر به فلسفه اصلی دو کمپانی در طراحی خودرو بازمی‌گردد؛ طراحان نیسان مبنا را بر کارکرد و کارایی خودرو می‌گذارند و طراحان هیوندای تمایل بیشتری به گیرایی و جذابیت ظاهر خودرو دارند.

عنصر جذابیت در داخل کابین هیوندای توسان نیز مشهود است. کیفیت متریال به‌کاررفته در داخل کابین هردو خودرو تقریباً در یک سطح است، ولی در مجموع، با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی چون: جذابیت، زیبایی، کاربردی بودن، ایجاد حس آرامش، دوام و … محصول هیوندای برتری معناداری به‌نسبت محصول نیسان در بحث طراحی داخلی و خارجی دارد؛ البته این موضوع تا حد زیادی با سلیقه افراد ارتباط دارد و بسیاری شاید نظر دیگری داشته باشند.

در بحث ایمنی، با دریافت پنج ستاره از مؤسسه Euro NCAP توسط هردو خودرو، می‌توان ایمنی این اتومبیل‌ها را در یک سطح ارزیابی کرد؛ هرچند در بحث امنیت کودکان و عابرین پیاده، برتری از آن هیوندای توسان است.

وجود ویژگی‌هایی چون بیشتر بودن فضای بار و صندوق‌عقب، فضای وسیع‌تر داخل کابین و راحتی سرنشینان قدبلند، داشتن درب صندوق‌عقب اتوماتیک، وجود آپشن‌های متعددتر و کاربردی‌تر، گارانتی قابل‌اعتناتر و … در هیوندای توسان، نظر بسیاری را به خود جلب می‌کند و شاید در انتخاب بین این دو خودرو، راهگشا باشد. البته، قشقایی نیز محصول خودروساز خوشنام و باسابقه‌ای چون نیسان است که محصولاتش به استهلاک پایین و دوام بسیار بالا معروفند. قشقایی نیز حائز همین ویژگی‌های مثبت است و همچنین، سواری نرم‌تر و بی‌صداتری دارد و مصرف سوخت و آلایندگی پیش‌رانه آن به‌نسبه کمتر از هیوندای توسان است. 

جمع‌بندی

امیدواریم که این مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان توانسته باشد به پرسش‌های شما در خصوص این خودرو پاسخ دهد و در خرید خودرو شما را راهنمایی کند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش نیسان قشقایی مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.