آغاز شماره‌گذاری نیسان وانت‌های زامیاد

0

براساس ماده ۸ قانون هوای پاک تاکید شده بود که در سال ۹۸ خودرو‌هایی که فاقد استاندارد یورو ۵ هستند پلاک نشوند، اما با توجه به درخواست وزارت صنعت و خودروسازان یک سال تنفس به خودروسازان داده شد و در سال ۹۸ نیز خودرو‌هایی که دارای استاندارد یورو ۴ بودند نیز پلاک شدند. در سال ۹۹ این مهلت زمانی تمام شده و مقرر شده است خودرو‌هایی که دارای یورو ۵ هستند پلاک شوند.

شرکت زامیاد اعلام کرد که با توجه به صدور مجوزهای مربوطه برای شماره گذاری وانت‌های زامیاد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شماره گذاری این خودروها در روزهای آتی آغاز خواهد شد.

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، برای اینکه شرکت زامیاد بتواند به تعهدات خود در قبال مشتریان خودروهای وانت زامیاد عمل کند، مقرر شد مجوز شماره‌ گذاری برای این نوع خودروها صادر شود.

بیشتر بخوانید: تولید نیسان آبی متوقف می‌شود

استانداردهای یورو ۵ پنجمین پرتکل ایمنی و مهار آلاینده‌ها است که بنا بر استاندارد موتورها و پیشرانه‌ها تعبیه شده است. قوانین و مقررات یورو ۵ شامل حال دو چرخ‌ها، سه چرخ‌ها و چهار چرخ‌ها و حتی پیشرانه‌های دیگر هم می‌شود.

تفاوت عمده این دو نوع از یوروها در میزان محدودیت‌های‌ شان در تولید مونوکسید کربن خودروها و موتورسیکلت‌ها است. ترکیب اکسیدها و نیتروژن در وسایل نقلیه بیش‌ترین میزان آلودگی را ایجاد می‌کند و در برگه‌های رعایت استانداردهای یورو ۵ و ۴ با علامت اختصاری (NOx) شناخته می‌شوند.

علاوه بر این، یورو ۵ استانداردهای جدیدی را در اندازه گیری هیدروکربن‌ها و گاز متان در خودروها معرفی می‌کند. طبق قوانین یورو ۵، خودرو مربوطه نباید بیش از یک دهم میلی گرم هیدروکربن، از هر نوعی، را تولید کند. و همچنین با رعایت یورو ۵ دیگر خبری از گاز متان در وسایل نقلیه‌ای که یورو ۵ دارد وجود ندارد. این استانداردها نشانه دهنده آن است که روز به روز بیش‌تر به اهمیت نگه‌داری و محافظت محیط زیست توجه می‌شود.

بیشتر بدانید: قیمت خرید و فروش نیسان زامیاد

شرکت زامیاد همچنین در واکنش به مطالب درج شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر متوقف شدن تولید وانت‌های زامیاد تا پایان سال جاری، اعلام کرد که با توجه به اخذ مجوزهای قانونی مربوطه، تولید وانت‌های زامیاد با موتور Z24 تا پایان سال جاری ادامه خواهد یافت؛ ضمن اینکه به موازات آن و با بی‌اثر ساختن تحریم‌ها، این مجموعه با کمک شرکت‌های دانش بنیان، توانسته است گواهینامه تایید آلایندگی یورو ۵ + EOBD برای وانت‌های تولیدی با موتور Z24NI را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و نیز شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کند.

همچنین مطابق با برنامه‌های توسعه‌ای گروه خودروسازی سایپا و هماهنگی انجام شده با سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای قانون هوای پاک، این شرکت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک موتوری با بازدهی بیشتر و با تکنولوژی روز، جایگزین موتور فعلی کند. در سال‌های اخیر تلاش شده که خودروهای جدید حتما مطابق با مقررات و ضوابط یورو ۵ تولید شوند و تا حدودی این کار موفقیت آمیز بوده است اما همچنان راه درازی در پیش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.