ترخیص خودروهای غیر استاندارد بنز و ب‌ام‌و گمرکی قوت گرفت

0

اعلام غیر استاندارد بودن خودروهای بنز، پورشه و … در حالی حاشیه‌ساز شده که طبق اعلام مسئولان مربوطه، سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای رسمی به سازمان اموال تملیکی عدم تائید این خودروها را اعلام کرده است. بر این اساس، اکنون ۱۴۰۰ خودرو خارجی با استاندارد یورو ۵ فقط به دلیل عدم مجوز سازمان استاندارد بلاتکلیف مانده و امکان تعیین تکلیف، ترخیص یا فروش آنها وجود ندارد.

بعد از مکاتبات صورت گرفته جهت تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک، طی جلسه‌ای از سوی معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور زمانی سه هفته‌ای تعیین شده تا دستگاه‌های ذیربط گزارش و راهکار خود برای تعیین تکلیف این خودروها را اعلام کنند؛ خودروهای پرحاشیه‌ای که در بین آنها از بنز تا پورشه و BMW های با استاندارد یورو (۵) نتوانسته بودند مجوز استاندارد ایران را برای ترخیص دریافت کنند.

ماجرا از آنجا شروع شد که چندی پیش طی بازدید مسئولان قضایی از گمرک شهید رجایی در رابطه با بررسی نحوه ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات، یکی از مسئولان سازمان اموال تملیکی استان هرمزگان این موضوع را مطرح می‌کند که برای شماره گذاری خودرو تائیدیه اداره استاندارد لازم است ولی سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای اعلام کرده که چند مدل خودرو از جمله بنز، بی‌ام‌و، پورشه و تویوتا مورد تایید نبوده و با استاندارد ملی مطابقت ندارند.

سازمان اموال تملیکی اعلام کرده است سازمان ملی استاندارد مدارکی می‌خواهد که با توجه به شرایط موجود امکان ارائه آن وجود ندارد و بعضا دو سال پیگیر دریافت تائید استاندارد برای برخی خودروها بوده‌اند و اکنون ۱۴۰۰ خودروی خارجی با استاندارد یورو (۵) فقط به دلیل عدم مجوز سازمان استاندارد بلاتکلیف مانده و امکان تعیین تکلیف یا ترخیص یا فروش آنها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: فهرست باکیفیت و بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی منتشر شد

عمده خودروهایی که از گمرکات ترخیص نشده، دارای یکی از اشکالات، عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی تایید نوع خودرو از سازمان استاندارد، حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال هستند.

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد در روزهای گذشته طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، بانک مرکزی، گمرک، سازمان اموال تملیکی، مناطق آزاد، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان تعزیرات مشکلات و چالش‌های واردات خودرو و تعیین تکلیف نحوه ترخیص خودروهای دپو شده در اماکن گمرکی، بنادر و مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفته و طی آن زمان سه هفته‌ای تا ۱۲ بهمن ماه تعیین شده است تا در مورد تصمیم و توافقات صورت گرفته اقدام و نتایج به معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور اعلام شود.

بر این اساس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد موظف شده است تا لیست کاملی از خودروهای دپو شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تهیه کرده و راهکار اجرایی و عملیاتی برای ترخیص این خودروها را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: مروری بر استانداردهای ۸۵ گانه خودرو

البته رئیس سازمان ملی استاندارد به نوعی اشاره کرده به اینکه این طور هم نیست که این سازمان مایل به صدور استاندارد نیست، به طوری که یادآور شده تاکنون خودروهایی که در مبادی ورودی اظهار و از طریق سامانه جامع امور گمرکی (EPL) به سازمان ملی استاندارد ارجاع شده از جمله بسیاری از خودروهای دپو شده اخیر، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه بررسی و در صورت داشتن گواهی صحه گذاری تایید نوع خودرو، برای آنها گواهی انطباق صادر شده و مراتب به گمرکات اجرایی برای طی کردن تشریفات گمرکی اعلام شده است.

همچنین باید وزارت صمت با همکاری گمرک ایران، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان اموال تملیکی نسبت به جمع آوری آمار و اطلاعات فنی و بازرگانی خودورهای دپوشده اقدام و راهکار اجرایی و عملیاتی برای تعیین تکلیف خودرها را ارائه کنند.

گزارشی که دستگاه‌های مربوطه تهیه می‌کنند باید حاوی اطلاعات خاص این خودروها باشد از جمله خودروهای فاقد ثبت سفارش، ثبت سفارش شده، خودروهای تولید کشور آمریکا و یا به سفارش آمریکا، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و یا پایین‌تر از آن، خودروهای دارای پرونده قضایی، خودروهای با ارزش ۴۰ هزار دلار و بالاتر و یا آنهایی که مشمول عدم رعایت استاندارد ۸۵ گانه خودرو هستند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بعد از مکاتبه سازمان ملی استاندارد با معاون اول رئیس جمهور درباره ورود دستگاه‌های مربوطه، گمرک ایران اعلام کرده بود که در زمان مقرر پیگیری‌های لازم جهت ترخیص خودروها در چارچوب مصوبه هیات دولت انجام شده است ولی اکنون در صورت اخذ موافقت‌های لازم از صدور ثبت سفارش و همچنین تائید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی با رعایت مقررات نسبت به ترخیص خودرو اقدام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای ایرانی که می‌توانید بخرید

در همین رابطه ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- اعلام کرد که پیگیری‌های گمرک در مورد کالاهای دپو شده و رسوبی در بنادر از جمله خودرو منجر به مصوبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ هیات وزیران شده که به دلیل شرایط کرونا و مهلت ترخیص تا ۲۶ شهریور سال جاری تمدید شد. این در حالی است که در آن زمان گمرک اعلام کرده است اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به صدور ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند یا ثبت سفارش آنها به دلیل مختلف باطل نشده اقدام نکند عملا تمدید مصوبه موجب ترخیص نخواهد شد و فایده‌ای ندارد، این در حالی است که وزارت صمت نیز به دلایل مختلف از جمله نداشتن تائیدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی از صدور ثبت سفارش خودداری کرده بود.

این خودروها حداقل از بهار سال ١٣٩٧ یعنی حدود سه سال پیش در گمرکات کشور متوقف شده‌اند و حتی تاریخ توقف برخی از آن‌ها در گمرک مربوط به سال ١٣٩۶ است و باتری‌ها و لاستیک‌های آن‌ها کاملا از بین رفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.