مقایسه پژو ۲۰۵ با دوو ماتیز و ام‌وی‌ام ۱۱۰ و پراید

1

پژو ۲۰۵ یک مدل قدیمی از خانواده خودروهای پژو است اما برای مقایسه این خودرو با خودروهای دیگر، باید چه منطقی را پیش بگیریم؟ از آن‌جایی‌که پژو ۲۰۵، یک هاچ‌بک محسوب می‌شود، پس اولین روش این است که با خودروهای هاچ‌بک مقایسه شود. خودروهای هاچ‌بک بازار همچون پژو ۲۰۶ و تیبا ۲ قیمتی بالاتر نسبت به پژو ۲۰۵  دارند و در تیراژ بسیار بالاتر و عمومی‌تری عرضه می‌شوند.

با توجه به خاص و کمیاب بودن این خودرو، بهتر است پژو ۲۰۵ را با منطق قیمت و در بازه خودروهای خودش ارزیابی کنیم. در این بازه قیمتی، می‌توان به خودروهایی مثل پراید هاچ‌بک قدیمی، پژو ۴۰۵، آردی قدیمی، پیکان، ماتیز، پی‌کی و … فکر کرد. البته مدل‌های قدیمی‌تر برندهایی چون شورلت و ب ام و و … هم وجود دارند، که خرید و فروش‌شان خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

در ادامه این یادداشت به مقایسه پژو ۲۰۵ با دوو ماتیز و ام‌وی‌ام ۱۱۰ و پراید می‌پردازیم و این خودروها را در کنار یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مقایسه پژو ۲۰۵ با دوو ماتیز

در این بازه قیمتی، می‌توانید به مدل‌هایی از دوو ماتیز در بازه تولیدی دهه ۸۰ شمسی فکر کنید. این مدل، با مصرف ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، دارای شتاب ۱۷ ثانیه بوده و حجم مخزن آن به ۳۵ لیتر می‌رسد. کرمان موتور در سال ۱۳۷۸ مونتاژ مدل ۳ سیلندر این خودرو را شروع کرد ولی در سال ۱۳۸۲ این روند متوقف شد.

با مقایسه پژو ۲۰۵ با دوو ماتیز از نظر فضای سرنشینان جلو متوجه می‌شویم که نوع داشبورد، کنسول و فرمان، دوو ماتیز از طراحی خوبی برخوردار است. این خودرو، خودروی کم‌‌مصرف‌تری از پژو ۲۰۵ است اما قدرت و شتاب آن به پای پژو ۲۰۵ نمی‌رسد و حتی ممکن است در سربالایی‌ها کم بیاورد. در واقع از این خودرو که موتورش ۵۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، صرفاً برای فضاهای شهری می‌توان استفاده کرد.

مقایسه پژو ۲۰۵ با ام‌وی‌ام ۱۱۰

از گزینه‌های مناسب دیگری که در بازه قیمت پژو ۲۰۵  قرار می‌گیرد، ام‌وی‌ام ۱۱۰ ۳ سیلندر و ۴ سیلندر یا همان چری QQ3 است. این خودرو با وجود شباهت‌هایی که با دوو ماتیز دارد، اما تفاوت‌هایی نیز در بالابرهای برقی جلو و عقب، آینه‌های کناری برقی و سیستم پخش MP3 با پورت USB دیده می‌شود.

با مقایسه پژو ۲۰۵ با ام‌وی‌ام ۱۱۰ درمی‌یابیم که ام‌وی‌ام ۱۱۰ با دو موتور ۳ سیلندر و قدرت ۵۲ اسب بخار و موتور ۴ سیلندر با قدرت ۶۸ اسب بخار هم دنده دستی و هم دنده اتوماتیک دارد اما این خودرو از نظر قدرت، استقامت و کارکرد به پای پژو ۲۰۵ نمی‌رسد.

مقایسه پژو ۲۰۵ با پراید

نوبتی هم باشد نوبت مقایسه پژو ۲۰۵ با پراید است. در این بازه قیمتی می‌توانید به نسخه‌های قدیمی‌تر از پراید ۱۳۲، پراید هاچ‌بک، پراید صبا و پراید ۱۴۱ نیز فکر کنید. پراید جزو خودروهایی است که انواع، تیپ‌ها و سال‌های ساخت مختلفی دارد، حتی تیپ‌های جدید آن مجهز به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، قفل مرکزی، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو و رادیو CD با قابلیت پخش MP3 و USB هستند.

مزیت بزرگ پراید، سادگی در خرید و فروش و جادار بودن در بیش‌تر مدل‌های آن، خدمات و ارائه قطعات گسترده است. اگرچه از نظر شتاب، استقامت و مشخصه‌های فنی، به نظر می‌رسد حرف چندانی در مقابل پژو ۲۰۵ نداشته باشد، اما همان‌طور که اشاره شد، خرید و فروش پراید، حتی نسخه‌های قدیمی‌تر آن، رایج‌تر است.

مقایسه با چند انتخاب دیگر

در این بازه قیمتی، در کنار خودروهایی چون پژو ۴۰۵، آر دی قدیمی، پیکان، ماتیز، پی‌کی می‌توان به خودروهایی مثل پروتون ویرا، پژو آر دی آی، روآ، پژو پارس معمولی،‌ پژو ۲۰۶ تیپ یک قدیمی، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس، دوو سیلو، دوو ریسر، دوو اسپرو، سمند ۷X، سمند ال‌ای، سمند ال‌ایکس نیز فکر کرد.

امیدواریم که این مقایسه پژو ۲۰۵ با خودروهای هم‌رده توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودروی کلاسیک و خاص را در اختیارتان قرار دهد.

1 نظر
  1. اسماعیل می‌گوید

    کاش با اپل کورسا هم مقایسه میکردید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.