مقایسه پیکان با پژو RD و سایر خودروهای هم‌رده

روزگار سپری‌شده خودروهای سال‌خورده!

1

سدانی به نام پیکان مدت‌هاست که دیگر تولید نمی‌شود. به همین نسبت برای پیدا کردن رقبای درست‌وحسابی، باید از میان همان خودروهای نسبتاً قدیمی، که حالا خط تولیدشان از دور خارج شده، موردهایی را انتخاب کرد.

در این مورد، هم می‌توانیم به خودروهایی از خانواده پژو اشاره کنیم و هم خودروهایی که از نظر قیمت می‌توانند جایگزینی برای پیکان باشند. یعنی این مقایسه به‌واسطه قدیمی بودن پیکان، صرفاً بر مبنای منطق کلاس خودرو انجام نمی‌شود؛ بلکه بر مبنای قیمت خودرو هم انجام‌پذیر است.

در این مطلب به مقایسه پیکان با پژو RD می پردازیم و این خودروی کلاسیک و محبوب ایرانی را در کنار نسخه کپی‌ پژو ۴۰۵ قرار می‌دهیم.

مقایسه پیکان با پژو RD (یا RDi)

پژو آر.دی.آی نسخه‌ ارتقایافته پژو آر.دی است. پژو آر.دی هم قرار بود در کنار سمند، جای خالی پیکان را برای ایران‌ خودرو پر کند که این اتفاق نیفتاد. به‌هرحال این خودرو نیز سال‌هاست که خط تولیدش از دور خارج شده و جای خودش را به خودروهای دیگر داده. اما اگر بخواهید کارکرده‌های آن‌ها را باهم مقایسه کنید، گزینه‌های خوبی خواهند بود.

با مقایسه پیکان با پژو آردی آی درمی‌یابیم که هر دو، موتور ۱۶۰۰ سی‌سی دارند. سال تولید پژو آردی آی به ۱۳۸۲ برمی‌گردد؛ یک سال قبل از تعطیلی همیشگی خط تولید پیکان. در مورد مقایسه این دو بد نیست یک نکته دیگر را هم بدانید. پژو RD ابتدا در سال ۱۳۷۸ تولید شد، اما چون مشکل کولر و فرمان و سیستم انژکتوری داشت، جایش را به همین آر.دی.آی داد.

پس آر.دی.آی نسخه‌ای بهتر نسبت به آر.دی بوده و فرمان هیدرولیک و کولر و مصرف بنزین مناسب و شتاب قابل‌قبول دارد. به این نسبت، می‌توان آر.دی.آی را خودرویی بهتر نسبت به پیکان دانست. قدرت تولیدشده در این خودرو ۸۰ اسب‌بخار است که از پیکان بیش‌تر است. نهایت سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است و البته در شتاب، با پیکان برابر است. از نظر قیمت نیز نسخه‌های جدیدتر آر.دی.آی گران‌تر از پیکان هستند.

از سوی دیگر، شاید در بازار خودروهای کارکرده، RD و پژو روآ را هم پیدا کنید که برای مقایسه با پیکان بد نیستند و از خانواده ایران‌ خودرو هم محسوب می‌شوند. با توجه به این‌که پژو روآ نسخه ارتقایافته آر.دی.آی است، حتماً گزینه بهتر و به‌روزتری خواهد بود. اما درمورد آر.دی نمی‌توان چنین نظری داشت و برابر با پیکان است.

شاید بزرگ‌ترین تفاوت را بتوان در ظاهر به‌روزتر آر.دی و جادارتر بودن آن دانست. ولی در کل، چون پژوهای ساخت ایران هنوز تولید می‌شوند، تأمین قطعات و خدمات بهتری دارند و به همین نسبت مشتریان تلاش می‌کنند که به این سمت‌وسو بروند.

مقایسه پیکان با سایر خودروها

مقایسه پیکان با سایر خودروهای دیگر را باید مقایسه قیمتی دانست. در این بازه قیمتی می‌توانید به انواع قدیمی‌تر پیکان، اعم از هاچ‌بک و صندوق‌دار و نیز رنو پی‌کی فکر کنید. همچنین به خودروهایی چون میتسوبیشی گالانت، دوو ماتیز، میتسوبیشی لنسر، سمندهای تولید دهه ۸۰، فولکس گل، دوو سیلو و … هم می‌توان اشاره داشت. اما غالباً سراغ موردهایی چون کارکرده‌های پراید می‌روند.

درمورد پی‌کی که قطعاً برتری را باید به پیکان داد. درمورد پرایدها نیز، حجم موتورش از پیکان کم‌تر و نسبت به پیکان نیز ناامن‌تر است؛ هرچند که از نظر طراحی به‌روزتر است. با وجود این، پراید به‌واسطه نقدپذیری و نیز تولید فعلی نسخه‌های به‌روز خود، از نظر دسترسی به قطعات و خدمات، دست برتر را دارد.

1 نظر
  1. امیرحسین پورکند می‌گوید

    عالی بود یاشا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.