جدول قیمت احتمالی برخی از خودروهای داخلی اعلام شد

0

شورای رقابت قیمت خودرو را افزایش داد. طبق مصوبه جدید این شورا، بر اساس تورم بخشی یک‌ساله اعلام‌شده توسط بانک مرکزی، پس از کسر تورم‌های اعمال‌شده قبلی در سه ماه اول و دوم سال ۹۹ و همچنین پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری، برای شرکت ایران‌خودرو به طور متوسط ۸٫۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸٫۹ درصد، افزایش قیمت محاسبه شده است.

یک منبع آگاه در شورای رقابت که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به این پرسش که در شرایط کاهش نرخ ارز چرا قیمت خودروها افزایش یافته است، افزود: «فقط نرخ ارز در این موضوع دخیل نیست، بلکه نرخ تورم ۶ماهه دوم سال ۹۹ برای خودروسازان لحاظ شده و بر اساس آن قیمت خودروها افزایش یافته است.»

این اعداد بر مبنای تورم  بخشی یک ساله اعلام  شده توسط بانک مرکزی است. پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در ۳ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و همچنین بعد از اعمال متغیر‌های کیفیت و بهره وری محاسبه تا پایان شهریور۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود. طبق این مصوبه برای تمامی افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت ‌نام کردند، پیش پرداخت داشتند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی اعمال نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: خودروسازان داخلی در حال سنجش بازار هستند

اگرچه شورای رقابت میانگین رشد قیمت خودروسازان را اعلام کرده است و برای قیمت‌های نهایی باید منتظر جزئیات بیشتر بود، بااین‌حال می‌توان به‌صورت سرانگشتی حدود قیمت رسمی خودروها را مطابق جدول محاسبه کرد. در همین حال، برخی از کارشناسان به گران‌شدن خودرو با وجود ارزان‌شدن قیمت ارز و کاهش هزینه‌های ارزی خودروسازان و افت قیمت مواداولیه خودرو نظیر فولاد انتقاد کردند.

قیمت احتمالی برخی از خودروهای داخلی

اکنون آن چنان که پیداست، حرف هیچ کدام از مخالفان به کرسی ننشسته و باز هم قیمت‌ها افزایش یافته است. این افزایش در حالی رخ داد که بهای خودرو در بازار آزاد از ابتدای اردیبهشت رو به کاهش است و به اعتقاد برخی فعالان بازار، این مصوبه برای کشیدن ترمز قیمت‌های نزولی در بازار آزاد است. به‌نظر بیشتر کارشناسان با تصمیم جدید شورای رقابت، قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش می‌یابد، ولی برخی نیز کاهش قیمت دلار را دلیلی برای کنترل نرخ در بازار آزاد می‌دانند.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.