قیمت خودروهای وارداتی در هفته سوم سال ۱۴۰۰

0

نامشخص‌بودن مناسبات سیاسی یکی دیگر از عواملی است که به اعتقاد فعالان بازار خودرو موجب شده است تا قیمت خودروهای وارداتی نوسان داشته باشند. واردات خودرو به کشور کماکان ممنوع است و روزبه‌روز خودروهای صفر کیلومتر وارداتی در بازار کمیاب‌تر می‌شوند. هرچند در سال گذشته امیدهای بسیاری مبنی بر آزادسازی واردات خودرو برای سال ۱۴۰۰ ایجاد شد، اما در عمل می‌بینیم که هنوز هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است و عملاً تا آخر سال نباید منتظر ورود خودروهای وارداتی‌ جدید به خیابان‌ها باشیم. بااین‌حال قیمت خودروهای وارداتی تأثیرپذیری مستقیمی از نرخ دلار دارد. قیمت خودروهای وارداتی در هفته گذشته، در جدولی که در ادامه مطلب آمده، درج شده است.

تصمیمات پی‌درپی در خصوص ساماندهی بازار خودرو که در برخی موارد شامل خودروهای وارداتی نیز می‌شود، از دیگر عواملی است که موجب شده است تا بازار خودروهای وارداتی‌ با نوسان قیمت روبه‌رو شوند. در این خصوص می‌توان به تبدیل پلاک خودرو در مناطق آزاد به پلاک ملی اشاره کرد؛ طرحی که اجراکردن آن تأثیر بسیاری در بازار خودروهای وارداتی‌ خواهد داشت. با وجودی اینکه انتظار می‌رود این عامل اثر کاهنده بر بازار داشته باشد، برخی فعالان بازار مدعی هستند به‌دلیل تأیید و تکذیب‌ها و حواشی به‌وجودآمده قیمت خودروهای وارداتی را دچار نوسان کرده است؛ زیرا فعالان بازار را دچار سرگیجه اطلاعاتی می‌کند.

بیشتر بخوانید: جک S5 جدید کم مصرف‌تر و پاک‌تر از گذشته آمد

در حال حاضر، اکثر مدل‌های صفر کیلومتر موجود در بازار را خودروهای ساخت سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تشکیل می‌دهند. در این بین، بسیاری از دلالان با سوءاستفاده از ممنوع‌بودن واردات و کمبود خودروهای نو، قیمت برخی محصول‌های موجود در بازار را تا حدی بسیار غیرمنطقی افزایش داده‌اند. آنها معتقدند که این قیمت‌های گران به‌دلیل وجود تعداد محدودی از خودروهای مذکور است.

در ۶ماهه دوم سال ۹۹، افت قیمت دلار و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوک مثبتی به بازار خودروهای وارداتی داد. این عامل بسیاری از قیمت‌های فضایی را سرشکن کرد؛ قیمت مدل‌های صفرکیلومتر برخی از خودروهای لوکسی که به بهایی گزاف در نمایشگاه‌های پایتخت، قیمت‌گذاری می‌شوند.

بسیاری تصور می‌کردند که باتوجه‌به بهبود احتمالی مناسبات سیاسی، شاهد ریزش قابل‌توجه قیمت در بازار وارداتی‌ها خواهیم بود. روندی که بازار وارداتی‌ها خلاف جهت آن حرکت کردند؛ به‌طوری که پس از ریزش قیمت خودروهای وارداتی که با تغییر قدرت در آمریکا رخ داد، این روزها شاهد افزایشی شدن قیمت این خودروها در بازار هستیم.

بیشتر بخوانید: توقف تولید پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۰

قیمت خودروهای وارداتی در هفته سوم ۱۴۰۰

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.