مقایسه پراید هاچ‌بک با پراید صندوقدار و تیبا هاچ‌بک

بی‌رقیب، اما ضعیف و ناایمن!

0

پراید هاچ‌بک توانسته اکثر خریداران را قانع کند که بهترین انتخاب است، اما می‌خواهیم کمی دقیق‌تر رقابت نزدیک پراید با برخی رقبایش را بررسی کنیم تا ببینیم که دلیل این پیروزی چیست. در این مقاله، به مقایسه پراید هاچ‌بک با پراید صندوقدار و تیبا هاچ‌بک می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه پراید هاچ‌بک

برای پراید یکه‌تاز در ایران، نمی‌توان رقبای زیادی را در میان برنده‌های دیگر معرفی کرد؛ نه اینکه نباشد اما با یک نگاه به تعدد پرایدهای موجود در خیابان‌ها و جاده‌های کشور، به این نتیجه می‌رسیم که درنهایت پراید به‌دلیل قیمت منحصربه‌فردش پیروز رقابت با تمام رقیبان در همه بخش‌هاست. درحقیقت، شاید بهتر باشد بگوییم که رقیب پراید هاچ‌بک، انواع دیگر پرایدها مثل پراید صندوق‌دار محسوب می‌شود.

مقایسه پراید هاچ‌بک با پراید صندوقدار
پراید هاچ‌بک از نمای روبه‌رو

مقایسه پراید هاچ‌بک با پراید صندوقدار

یکی از اصلی‌ترین رقبای پراید هاچ‌بک دیگر مدل‌های مختلف همین خانواده پراید است؛ مثلاً رقابت بین پراید هاچ‌بک و صندوقدار رقابتی کاملاً نزدیک و خانوادگی است. خرید یکی از این دو خودرو و مزیت هر یک بر دیگری همیشه از دغدغه‌های خریداران پراید بوده است. در بخش طراحی بدنه و ظاهر دو خودرو، پراید هاچ‌بک با وجود گذشت سال‌ها از زمان طراحی آن، از تناسب و ارگونومی بهتری برخوردار است. شاید دلیل این موضوع این باشد که طراحی پراید هاچ‌بک از ابتدا توسط کمپانی فورد صورت گرفته و این خودرو از ابتدا به‌شکل یک هاچ‌بک طراحی شده است.

در بخش عملکرد موتورها در مقایسه پراید هاچ‌بک با پراید صندوقدار با وجود یکی‌بودن تمام قطعات، شتاب‌گیری و کشش مدل هاچ‌بک بهتر است و این برتری به همان موضوع طراحی اولیه خودرو بازمی‌گردد. همچنین کنترل این مدل از پراید نسبت به مدل‌های صندوقدار راحت‌تر است و سرعت بیشتری را هم می‌توان با آنها تجربه کرد. هرچند بهتر است باتوجه‌به ایمنی کم پراید، این سرعت زیاد تجربه نشود.

در فضای داخل کابین، تفاوتی بین دو مدل وجود ندارد. باتوجه‌به کوچک‌بودن پراید در هر دو مدل، فضا برای سرنشینان چندان مناسب نیست، اما همین کوچک‌بودن باعث شده است تا در مدل هاچ‌بک صندوق‌عقب خودرو بسیار کوچک باشد و فضای بار چندانی را تأمین نکند. نکته جالب این است که فضای صندوق بار مدل‌های سدان نسبت به ابعاد خودرو خوب است. بنابراین باید گفت که پراید هاچ‌بک خودرویی خانوادگی محسوب نمی‌شود.

درنهایت در این مقایسه نباید از یک نکته مهم غافل شد که پرایدهای هاچ‌بک و صندوقدار موجود در بازار به ۳ دسته وارداتی، مونتاژی و ساخت داخل تقسیم می‌شوند. مدل‌های کره‌ای و مونتاژی کاربراتوری و مدل‌های تولیدِ داخل نیمه‌انژکتوری یا تمام انژکتوری است. در بین این مدل‌ها، کره‌ای‌ها همچنان طرف‌داران خود را دارند؛ چون عملکرد کاربراتورشان خوب است و به‌نظر بدنه قوی‌تری دارند. مدل‌های انژکتوری کم‌دردسر و کارآمد است. مدل‌های نیمه‌انژکتوری که تولید آن چندان طولانی و موفق نبود، بازنده این رقابت است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه پراید صندوق‌دار با خودروهای همرده را مطالعه کنید.

مقایسه پراید هاچ‌بک با پراید صندوقدار
نمای داخلی پراید هاچ‌بک

مقایسه پراید هاچ‌بک با تیبای هاچ‌بک

تیبا هاچ‌بک، یکی دیگر از محصولات سایپا، را می‌توان به‌عنوان رقیب پراید هاچ‌بک در نظر گرفت. تیبا مانند پراید در دو مدل صندوقدار و هاچ‌بک تولید می‌شود و به ادعای تولیدکننده آن، دومین خودروی ملی کشور و اولین خودروی ملی این کارخانه است. تیبا ابتدا «مینیاتور» نام‌گذاری و در تبلیغات «زیبای ایرانی» خوانده ‌شد. باید دید که این زیبای ایرانی در رقابت با دیگر محصول کارخانه مادرش، که نه جدید است و نه ملی، چطور عمل می‌کند.

در بخش ظاهری باید گفت که در نگاه اول به تیبا، به‌سرعت متوجه می‌شوید که این خودرو بر اساس پراید ساخته‌شده و تفاوتش در مقایسه پراید هاچ‌بک، در کمی مدرن‌تربودن آن است. در داخل کابین تیبا هم همه‌چیز از پراید الگوبرداری‌شده و تنها تفاوت در مدل داشبورد دو خودرو است. حتی کیفیت قطعات و مواد به‌کاررفته در هر دو خودرو یکی است.

در بخش موتور، همان‌طور که تیبا خودروی به‌روزتری است، درنتیجه موتور قوی‌تری نیز دارد. موتوری ۱٫۵ لیتری که توان تولید ۸۳ اسب بخار دارد، به‌وضوح از موتور ۱٫۳ لیتری پراید با ۶۳ اسب بخار بهتر است. همچنین، عملکرد گریبکس تیبا در مقایسه پراید هاچ‌بک بهتر است. تولید قدرت بیشتر موتور تیبا، باعث نشده است که مصرف سوخت این اتومبیل بسیار بیشتر از پراید باشد.

این موضوع شاید به این دلیل است که سایپایی‌ها می‌دانستند مصرف سوخت کم پراید نقطه‌عطف آن و از عوامل موفقیت این اتومبیل در بازار است. به همین دلیل تلاش کردند تا تولید جدیدشان هم از این مزیت برخوردار باشد. در این قسمت باید گفت که هرچند مصرف سوخت تیبا در مقایسه پراید هاچ‌بک مقدار ناچیزی بیشتر است، اما تیبا استاندارد یورو ۴ و پراید یورو ۲ دارد.

مقایسه پراید هاچ‌بک با تیبای هاچ‌بک
نمای پشتی پراید هاچ‌بک

با مقایسه ابعاد دو خودرو، متوجه می‌شویم که تیبا فضای بیشتری در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد. این امر تیبا را به خودرویی راحت‌تر تبدیل می‌کند. در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی، باید گفت ازآنجاکه پراید خودرویی قدیمی‌تر از تیباست، در این بخش در برابر رقیب حرفی برای گفتن ندارد و تقریباً هیچ آپشن متفاوت و برتری را نمی‌توان برایش در نظر گرفت.

همچنین تیبا خودروی ایمن‌تر و مطمئن‌تری است و از امکاناتی مانند کیسه‌ هوا بهره می‌برد که در پراید هاچ‌بک (نسیم) وجود ندارد. از لحاظ قیمت، پراید هاچ‌بک مدل ۸۹ شمسی، یعنی آخرین تولیدات از این مدل‌ها، با تیبا مدل ۸۹ شمسی حدود ۴ میلیون اختلاف قیمت دارند.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه پراید هاچ‌بک است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خریدوفروش پراید هاچ‌بک را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.