مقایسه رنو پارس تندر با پژو پارس و دنا پلاس و برلیانس H230

رقابت به وقت سدان‌ها

0

یکی از سوالات همیشگی بازار خودروی ایران چنین است: رنو پارس تندر چه تفاوتی با تندر ۹۰ دارد؟ البته سوال سختی نیست؛ رنو پارس تندر، فیس‌لیفت و ایرانی شدهٔ تندر ۹۰ است و به همین دلیل، تغییراتی در آن صورت گرفته است.

از آن‌جایی که بیشترین شکایت دارندگان تندر ۹۰ از قیافه آن بوده و هست، سازندگان سعی کرده‌اند که در فیس‌لیفت خودشان، کمی قیافه این خودرو را کامل کنند. تغییر چراغ‌های عقب، تغییر در صندوق، بازطراحی سپر عقب، تغییر جای پلاک و اضافه شدن مه‌شکن در میانه سپر، از جمله تغییراتی است که به این منظور انجام شده است.

رنو پارس تندر، همچنین از سال ۹۶ به گیربکس‌های جدید JHQ و از سال بعدتر، به سیستم سفارشی مولتی‌مدیا هم مجهز شد. ولی روی هم رفته از بین تندرها و خانواده آن، با کیفیت‌ترین خودرو را باید همین رنو پارس تندر بدانیم که هم قیافه قابل تحمل‌تری دارد و هم کیفیت بهتری. با این حال، روی هم رفته نمی‌توان تفاوت معناداری بین این خودروها که از یک خانواده محسوب می‌شوند، پیدا کرد. هر چه که باشد، هرچقدر هم که قیافه زشت‌تری نسبت به سدان‌های دیگر موجود در بازار داشته باشند، اما در این بحثی نیست که همیشه بهترین خودروهای تولید و مونتاژ داخل بوده و هستند و رانندگان‌شان، خیالشان از بابت امنیت و تصاف راحت است.

حال، در اینجا سوال این است که رنو پارس تندر در بازار چه رقبایی دارد و در میان هم‌رده‌های خودش، کدام خودروها را می‌توان هم‌پایه و هم‌سایه آن دانست؟ در ادامه مطلب، به مقایسه رنو پارس تندر با پژو پارس و دنا پلاس و برلیانس H230 می‌پردازیم تا ببینیم این خودرو، چه حرفی برای گفتن دارد.

نمای داخلی رنو پارس تندر
نمای داخلی رنو پارس تندر

مقایسه رنو پارس تندر با پژو پارس

رنو پارس تندر را پارس خودرو تولید می‌کند که می‌گویند کیفیت بهتری دارد. پژو پارس هم که محصولی از ایران خودرو است. البته در همان کمپانی پارس‌خودرو، ایرانی‌خودرو هم حق و حقوقی دارد. غالباً وقتی که بحث مقایسه پیش می‌آید، تندر ۹۰ ایران خودرو و پارس تندر را یکی فرض می‌کنند، از بس که این دو شبیه به هم هستند. هرچند که مد نظر ما در این‌جا همان نسخه تولید شده در پارس خودرو است.

نسخه تندر ۹۰ ایران خودرو، در نسخه‌های پایه، نیمه‌فول و تمام فول راهی بازار می‌شد؛ E0،E1 و E2. تنها نسخه باقی‌مانده هم همان E2 است. این نسخه آپشن‌هایی چون شیشه‌بالابر برقی، مه‌شکن جلو و عقب، آینه‌های بغل برقی،‌ قفل مرکزی با کنترل از راه دور، کامپیوتر سفری و … دارد.

در یک نگاه سطحی و کلی، با مقایسه رنو پارس تندر با پژو پارس از نظر ظاهری به نظر می‌رسد رنو پارس تندر با این که خیلی تلاش کرده است تا تغییراتی در ال ۹۰ ایجاد کند، ولی باز هم نتوانسته به یک طراحی چشم‌نواز یا دست‌کم مقبول برسد و در اینجا می‌توان گفت که ظاهر پژو پارس می‌تواند توجه بیشتری به خود جلب کند.

از حیث فنی و کیفیت رانندگی البته فرق چندانی میان دو خودرو نمی‌توان مشاهده کرد. با مقایسه رنو پارس تندر با پژو پارس از نظر کابین و آپشن‌ها هم که باید وضعیت و راحتی پژو پارس را بهتر بدانیم.

با این حال، مثل مقایسه با دیگر سدان‌ها، در کیفیت ساخت، قطعاً برنده نهایی پارس تندر ۹۰ است؛ همان مزیتی که باعث می‌شود تا خیلی‌ها از خیر زشت و بدقواره بودن آن بگذرند و آن را انتخاب کنند. هرچند از حیث ارزش خرید نیز باید وضعیت رنو پارس تندر را بهتر بدانیم؛ چرا که مشتری بیشتری پای آن خوابیده و دست به نقدتر است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه پژو پارس با سمند و دنا و پژو ۴۰۵ را مطالعه کنید.

مقایسه رنو پارس تندر با دنا پلاس

در همان ابتدا و با مقایسه رنو پارس تندر با دنا پلاس باید گفت که دنا، این سدان ایران خودرو که حسابی هم روی آن مانور داده‌اند، زیباتر است، آپشن‌ها و امکانات بهتری دارد و وضعیت رانندگی و فنی‌اش هم که موجه‌تر است. در بازار هم از حیث خرید و فروش وضعیت بهتری دارد و اگر این خودرو را تهیه کنید، کمی جلوتر هستید. با این حال×، کیفیت ساخت و امنیت رنو پارس تندر به شکل معناداری در جایگاهی بالاتر از دنا پلاس می‌ایستد.

رنو پلاس تندر در فیس‌لیفت‌های اخیر خودش سعی کرده که جلو پنجره خودش را شبیه به رنو ساندرو کند. با این‌که تندرها را خودروهایی زشت می‌دانند، اما این بدان مفهوم نیست که دنا پلاس هم خودرویی همه چیز تمام است. در طراحی این خودرو، البته که وضعیت بهتر از رنو پارس تندر است. اما نقص‌هایی مثل عدم هماهنگی نمای پشتی خودرو با طرح کلی بدنه، مشکل ستون A و … اشاره کرد.

با مقایسه رنو پارس تندر با دنا پلاس از نظر فنی به نظر می‌رسد که وضعیت دنا پلاس را باید کمی بهتر بدانیم. این خودرو از پیشرانه‌های EF7 یا همان موتور ملی سود می‌برد که به تازگی نسخه مشترک توربوی آن با سورن ELX را هم مشاهده خواهیم کرد. پیشرانه دنا پلاس می‌تواند ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت تولید کند، در حالی که این عدد برای رنو پارس تندر ۱۰۵ اسب‌بخار است. پیشرانه رنو پارس تندر هم K4M است.

از نظر کشش کلی و همچنین شتاب، باید به واسطه نوع گیربکس و عملکرد رنو پارس تندر، وضعیتش را بهتر بدانیم. با نگاه به خدمات پس از فروش و نگهداری خودرو و هزینه قطعه‌ها هم که می‌شود گفت که وضعیت رنو تندر پارس بهتر است.

شاید بد نباشد برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن تصمیم بهتر برای خرید، به مطلب مقایسه دنا پلاس با تندر ۹۰ پلاس و سمند سورن و برلیانس H330 نگاه بیاندازید.

نمای پشتی رنو پارس تندر
نمای پشتی رنو پارس تندر

مقایسه رنو پارس تندر با برلیانس H230

اما خودروی بعدی یک چینی است؛ برلیانس H230. چینی‌ها هم چند سالی است که در حوزه سدان‌ها و مخصوصاً طراحی‌های به‌روزتر و آپشن‌ها، حرف‌هایی برای گفتن دارند. برلیانس H230 از نظر کیفیت سواری و خدمات پس از فروش و طراحی و آپشن‌ها و …، قابل قبول ظاهر شده است.

با مقایسه رنو پارس تندر با برلیانس H230 از نظر ظاهری می‌توان گفت که جوان‌ها دوست دارند که سوار برلیانس‌ شوند. چرا که به روزتر ظاهر شده و طراحی‌های معنادارتری دارند. مخصوصا همین برلیانس H230 با آن خط کناری خودرو و طراحی‌های پف‌کرده‌ای که وجاهت بیشتری می‌بخشند. در کل برلیانس H230 خیلی به خودروهای روز جهان نزدیک‌تر است.

از نظر طراحی داخل کابین، برلیانس H230 مقبول‌تر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد. وضعیت متریال داخل کابین و همچنین طراحی و ارگونومی آن هم که نسبت به رنو پارس تندر کاملاً دست برتر را دارد. با مقایسه رنو پارس تندر با برلیانس H230 از نظر آپشن‌های رفاهی باید گفت که برلیانس H230 هم که قطعاً وضعیت بهتری نسبت به رنو پارس تندر دارد. هرچند نباید از این نکته غافل بشیم که عایق‌بندی کابین برلیانس H230 تعریفی ندارد و صدای بیشتری را به داخل کابین وارد می‌کند.

اما نکاتی که باعث می‌شود تا برلیانس H230 ضعیف‌تر از رنو پارس تندر ظاهر شود، یکی در کیفیت ساخت کابین آن است که زود به صدا در می‌آید. از نظر قدرت تولید شده هم هر دو خودرو قدرت یکسانی دارند، اما کیفیت ساخت نسخه چینی چندان بالا نیست. ضمن این‌که امکان دارد در تأمین قطعات آن به مشکل بخورید و به راحتی تندرها، قطعاتش پیدا نمی‌شود.

در انتها باید بگوییم که برلیانس H230 نرم‌تر است و رانندگی با آن لذت‌بخش به نظر می‌رسد، اما روی هم رفته رنو پارس تندر را باید مطمئن‌تر، کم‌دردسرتر و کم‌استهلاک‌تر بدانیم.

سخن پایانی

رنو پارس تندر علی‌رغم طراحی قدیمی و خسته‌کننده‌ و نداشتن امکانات و آپشن‌های رفاهی، یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای داخلی است که سواری خوبی به مسافرانش می‌دهد، قطعاتش به وفور در بازار یافت می‌شود، کارآیی بالایی دارد و بازار خرید و فروش خوبی هم دارد. اگر طراحی خودرو و آپشن‌های رفاهی برایتان اولویت ندارد، احتمالا از خرید رنو پارس تندر پشیمان نخواهید شد.

امیدواریم که مقایسه بالا توانسته باشد اطلاعات مفیدی از رنو پارس تندر و رقبایش در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ شما تجربه رانندگی با کدام یک از این خودروها را دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.