نگاهی به مشخصات فنی تارا؛ محصول جدید ایران خودرو

0

شرکت ایران خودرو که چندی پیش از یک سدان جمع‌وجور مشابه پژو ۳۰۱ با نام K132 رونمایی کرده بود، اینک قصد دارد این محصول خود را با نام ایرانی تارا روانه بازار کند. همچنین، ایران خودرو به تازگی مشخصات فنی تارا محصول جدیدش را منتشر کرده است که در ادامه آن را خواهیم دید.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت رسمی ایران خودرو، K132 یا همان تارا در ابتدا در نسخه تنفس طبیعی دنده‌ای و اتوماتیک به بازار می‌آید. تارا دنده‌ای و اتوماتیک به پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC5 مجهز است. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می‌کند و با توجه به سامانه زمان‌بندی هوشمند سوپاپ‌ها، فناوری بهتر و بهبود یافته‌تری را نسبت به TU5 دارد. این پیشرانه تارا با استاندارد یورو ۵ همراه بوده و در حال حاضر تولید داخلی این قوای محرکه در کشور آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: سایپا شاهین ایمن‌ترین خودروی ایرانی است!

نمای کناری تارا؛ محصول جدید ایران خودرو
نمای کناری تارا؛ محصول جدید ایران خودرو

با توجه به اینکه پیش از تارا، تولید اولیه پژو ۳۰۱ در نمونه‌های دنده‌ای و اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده بود (تابستان ۱۳۹۸)، منابع آگاه می‌گویند که عرضه تارا یا همان K132 اتوماتیک با قوای محرکه ۳۰۱های مورد نظر همراه خواهد بود. در تابستان ۱۳۹۸ قرار بود تا پژو ۳۰۱ در ایران خودرو تولید شود و از دوران برجام برخی مقدمات تولید این خودرو در کشور فراهم گردیده بود. به عنوان مثال برخی اجزای فنی که قابلیت تولیدشان در ایران فراهم نبود، از طریق پژو به انبارهای ایران خودرو ارسال شدند. حال قرار است تا جعبه دنده‌های آیسین پژو ۳۰۱ تولید نشده بر روی خودروی تارا اتوماتیک نصب گردد.

ایران خودرو تصمیم گرفته تا K132 (تارا) را در دو تیپ مختلف از نظر رده تجهیزات و مشخصات فنی ارائه دهد که از نظر فنی مهمترین تفاوت به وجود یا وجود نداشتن گیربکس شش سرعته اتوماتیک مربوط می‌شود که می‌تواند باعث تضعیف شتاب صفر تا صد به میزان ۲ ثانیه شود. در واقع، مدل دنده دستی قادر به شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ ظرف ۹.۵ ثانیه (عدد رسمی ایران خودرو) است و در مقابل مدل اتوماتیک با شتاب رسمی ۱۱.۵ ثانیه به وضوح خودرو کندتری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: آخرین شرایط فروش محصولات ایران خودرو

ایران خودرو تارا در هر دو تیپ به سامانه ترمز ABS، EBD و BA مجهز است. همچنین، سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی ESC در این سدان جدید دیده می‌شود و سیستم‌های کمکی دیگری هم بر روی K132 نصب هستند. فرمان کمکی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی دستی، سنسور باد لاستیک، دو کیسه هوای جلو، کروز کنترل، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، چراغ روشنایی روز و برخی امکانات دیگر در تارا دنده‌ای و اتوماتیک وجود دارد. با این حال، در نسخه اتوماتیک رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، سانروف، سنسور نور و باران، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های برقی جلو، تاشوندگی برقی آینه‌های جانبی و کیسه‌های هوای جانبی جلو هم به چشم می‌خورند.

بیشتر بخوانید:لیفان X70 معرفی شد؛ بررسی مشخصات ظاهری و فنی

داخل تارا ایران خودرو
تصویری از داخل خودروی تارا

تا به امروز، این خودروساز تصاویر رسمی از کابین تارا منتشر نکرده و عکس‌های موجود، مربوط به مراسم معرفی اولیه این خودرو است. با انتخاب نام خودرو تارا به نظر می‌رسد زمان رونمایی کامل از این خودرو فرا رسیده باشد. همان طور که اشاره شد خودرو تارا خودرویی است که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته شده و به نوعی نسخه داخلی این خودرو به حساب می‌آید. بر پایه پلتفرم خودرو تارا قرار است دو خودرو دیگر نیز با استایل هاچ‌بک و کراس اوور تولید شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.