مقایسه رانا با پژو ۲۰۶ و سمند سورن و پژو پارس

مقایسه‌ای میان پرفروش‌های بازار

1

رانا یک خودروی ملی است و قاعدتاً نباید توقع داشته باشیم که در مقایسه با سدان‌های شرکت‌های بزرگ امریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره‌ای که محصولاتشان در کشور ما زیاد دیده می‌شود، پیروز میدان شود. اما با توجه به کلاس و قیمت این خودرو می‌توان آن را با خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، سمند سورن یا حتی پژو پارس مقایسه کرد. در این مطلب به مقایسه رانا با این خودروها می‌پردازیم.

مقایسه رانا با پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار یا همان ۲۰۶ SD را باید اولین رقیب جدی رانا LX بدانیم. بد نیست بدانید هر دو خودرو شباهت‌های زیادی به هم دارند. هردو خودرو به موتور ۴ سیلندر TU5 مجهز شده‌اند و مشخصات فنی یکسانی دارند، اما رانا به‌واسطه ابعاد بزرگ‌ترش، دارای وزن بیش‌تری است.

با مقایسه رانا با پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از نظر سرعت و شتاب باید گفت که پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با شتاب ۱۱.۴ و سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت دست برتر را دارد که با توجه به وزن کم‌تر طبیعی است.

با نگاهی به مصرف سوخت هردو خودرو باز هم به این نتیجه می‌رسیم که برتری ازآن پژو ۲۰۶ صندوق‌دار است که در شهر ۸.۹ لیتر و در جاده ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

در بخش امکانات و آپشن‌ها هم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V8 دارای امکاناتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی های تاشو عقب، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان و… است که این امکانات در رانا وجود ندارد. در عوض رانا به سیستم عیب‌یابی هوشمند مجهز است.

مقایسه رانا با سمند سورن

اگر انتخاب شما خودروهای سدان یا همان صندوق‌دار در این رده قیمتی است، سمند سورن هم به‌عنوان یکی دیگر از رقبای سرسخت رانا LX معرفی می‌شود. رانا و سمند سورن در یک رده قیمت هستند و به همین دلیل مقایسه رانا با سمند سورن، که هر دو هم محصول ایران خودرو هستند، خالی از لطف نیست.

سمند سورن به‌لحاظ ابعاد از رانا LX بزرگ‌تر است و سرنشینان در آن احساس راحتی بیش‌تری می‌کنند. سمند سورن از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری EF7 بهره می‌برد که قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب‌بخار تولید می‌کند که از قدرت ۱۰۵ اسب‌بخاری رانا بیش‌تر است. سمند سورن حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند که بیش‌تر از راناست. شتاب صفر تا ۱۰۰ سمند هم ۱۲ ثانیه است.

حتی یک نگاه سطحی و گذرا به مشخصات فنی سمند سورن و مقایسه آن با رانا نشان می‌دهد که شباهت زیادی به رانا دارد. قدرت موتور سمند سورن کمی از رانا بیش‌تر است اما فراموش نکنید که سمند یک خودروی سنگین است و به همین دلیل در مسابقه سرعت و شتاب، رانا دست بالا را دارد. رانا و سمند سورن با ۲ سال گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتری وضعیت مشابه‌ای دارند.

مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس

شاید بتوان گفت که مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس در این مطلب به جا باشد. هر دو خودرو، نسخه فیس‌لیفت شده محصولات قدیمی‌شان هستند. 

در مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس باید گفت که رانا پلاس به موتور ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 مجهز است که این موتور توان تولید ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر دارد. این در حالی است که  سورن پلاس می‌تواند قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار با دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۶۰ متر را در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند که از این نظر برگ برنده در اختیار سورن پلاس است.

با مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس متوجه می‌شویم که رانا پلاس مجهز به گیربکس دنده ای ۵ سرعته است که این گیربکس قدرت را به چرخ‌های جلوی این سدان کلاس B می رساند. سورن پلاس هم با داشتن گیربکس پنج سرعته دستی است و قوای محرکه و جعبه دنده آن تقریبا وضعیتی مشابه با رانا پلاس دارد.

در کل در مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس باید گفت که این خودروها تشابهات بسیار زیادی با یکدیگر دارند. با این حال، شاید بتوان سمند سورن را خودرویی مطمئن‌تر و با کیفیت ساخت بهتر دانست.

مقایسه رانا با پژو پارس

اگر در جست‌وجوی خودروهایی در رده قیمت رانا LX هستید، بررسی مشخصات فنی و ظاهری پژو پارس را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. پژو پارس در مقایسه با رانا از فضای داخلی بزرگ‌تر و صندوق جادارتری بهره می‌برد و همین باعث می‌شود سرنشینان در مسافت‌های طولانی احساس راحتی کنند.

با مقایسه رانا با پژو پارس از نظر فنی اما رانا برتری را از آن خود کرده است. هر دو خودرو به پیشرانه TU5 مجهز شده‌اند که قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب‌بخار تولید می‌کند، اما فراموش نکنید که پژو پارس ۱۰۵ کیلوگرم سنگین‌تر است و به همین دلیل شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو به عدد ناامیدکننده ۱۵ ثانیه می‌رسد و مصرف سوخت آن ۸.۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

پژو پارس دارای امکاناتی نظیر سنسور پارک، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم برقی آینه‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده در ۴ جهت و قفل مرکزی است. در این زمینه رانا هیچ برتری نسبت به پژو پارس ندارد و در ضمن از امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی راننده برخوردار نیست. شاید بد نباشد برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطلب مقایسه پژو پارس با خودورهای هم‌رده‌اش را نیز مطالعه کنید.

امیدواریم که این مقایسه رانا با خودروهای پژو ۲۰۶، سمند سورن و پژو پارس توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودروها را در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش خودرو آگهی‌های سایت دیوار از قیمت خرید و فروش رانا مطلع شوید.

نظر شما درباره این خودرو چیست؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان سایت دیوار در میان بگذارید.

1 نظر
  1. رضا می‌گوید

    من رانا پلاس دارم ماشین خوبی است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.