مقایسه کوییک با رانا و پژو ۲۰۶

1

خرید خودرو از تولیدات بازارهای داخلی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید از میان بازار داخلی با چشم باز خرید کنید. خودروهای ارزان‌تر در بازار تولیدات داخل، باعث شده که افراد زیادی که سودای خرید ماشین دارند بتوانند اولین تجربه‌های خود را با ماشین‌ها سبک‌تر آغاز کنند تا آرام آرام خریدار ماشین‌های حرفه‌ای‌تر باشند. در این مقاله تلاش کنیم به مقایسه کوییک با رانا و پژو ۲۰۶ بپردازیم تا تصویری دقیق‌تر از آنچه در بازار وجود دارد به شما نشان دهیم.

مقایسه کوییک با رانا

رانا خودرویی از محصولات «ایران خودرو» است که از سال ۱۳۹۱ وارد بازار شده و در رده خودروهای کامپکت قرار می‌گیرد و روی پلت‌فرم پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده است. تمام مراحل طراحی و ساخت این خودرو در داخل کشور و در چارچوب پروژه «خودروی ملی» انجام شده؛ از این‌رو می‌توان رانا را، پس از سمند و تیبا، سومین خودروی ملی در نظر گرفت. از سوی دیگر، کوییک محصول سایپاست که تولید آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و خودروی هاچ‌بکی است که روی پلتفرم X200 طراحی و ساخته شده است.

در حین مقایسه کوییک با رانا متوجه می‌شویم که طراحی خارجی رانا به پژو ۲۰۶ صندوقدار شباهت بسیاری دارد، به‌طوری که حتی درها و لاستیک‌های آن با پژو ۲۰۶ صندوقدار یکی است و فقط در بخش جلو و عقب تفاوت‌هایی با هم دارند. یکی از معایب بزرگ رانا در طراحی و ارتفاع صندوق‌عقب آن است؛ صندوق‌عقب این خودرو از حالت استاندارد ارتفاع بیشتری دارد و این امر سبب شده تا میدان دید عقب راننده کاهش یابد. در مقابل، طراحی بخش خارجی کوییک هم شباهت زیاد به ساینا دارد که از دیگر تولیدات سایپاست.

نمای داخلی سایپا کوییک
نمای داخلی سایپا کوییک

با مقایسه کوییک با رانا در طراحی عقب باید گفت کوییک کمی جذاب‌تر است و چراغ‌های ترمز بزرگ آن بیشتر جلب‌توجه می‌کند. علاوه بر این، چون کوییک هاچ‌بک است، با مشکل ارتفاع بالای صندوق‌عقب در رانا درگیر نیست.

در طراحی داخلی، پنل جلویی کوییک با وجود صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، در مقایسه با پنل رانا بسیار جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. رانا صفحه‌نمایش ندارد و بالای ضبط آن دو دریچه تهویه‌‌مطبوع قرار گرفته که ظاهر چندان زیبایی به آن نمی‌دهد. با اینکه روکش فرمان کوییک چرمی است، ولی مواد به‌کاررفته در ساخت اتاقک و صندلی‌های هردو خودرو کیفیت بسیار پایینی دارند. اگر بخواهیم در این بخش جمع‌بندی کلی‌ای کنیم، طراحی داخلی و خارجی کوییک را باید مدرن‌تر از رانا بدانیم، ولی این طراحی هم با طراحی داخلی ساینا تفاوت چندانی ندارد و فقط یک صفحه‌نمایش به آن اضافه شده.

با مقایسه کوییک و رانا متوجه می‌شویم که هر دو خودرو موتور چندان قدرتمندی ندارند و اصلاً نمی‌توان روی رانندگی پرشتاب و پرسرعت آنها حساب باز کرد. کوییک مخصوصاً موتورش در‌مقایسه با رانا بسیار ضعیف‌تر است و نهایت قدرت آن ۸۷ اسب‌بخار است.

به‌ نظر طراحا،ن این خودرو تمام تمرکز خود را بر طراحی داخلی و آپشن‌های کوییک گذاشته‌اند و بخش فنی این خودرو چندان اولویتی نداشته است. تنها مزیت فنی کوییک در مقابل رانا سیستم جعبه‌دنده CVT آن است که عملکردشان موقع تعویض دنده، با دور موتور متناسب است و از بالا و پایین رفتن‌های ناگهانی دور موتور جلوگیری می‌کند. سیستم انتقال قدرت متغیر باعث رانندگی نرم‌تر می‌شود، اما در عوض از شتاب حرکتی خودرو کاهش و میزان مصرف سوخت را افزایش می‌دهد که این عامل در کنار موتور ضعیف کوییک ترکیب چندان جالبی به نظر نمی‌رسد. در مقابل موتور به‌کاررفته در رانا همان موتور پژو ۲۰۶ صندوقدار است و هیچ تفاوتی با آن ندارد و در این زمینه هم بخش فنی رانا چیز جدیدی برای عرضه ارائه نکرده است.

با مقایسه کوییک و رانا در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی، باید گفت که کوییک از رانا خیلی جلوتر است. کوییک صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی دارد که رانا فاقد آن است. ضمن‌اینکه در کوییک دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان تعبیه شده که این هم مزیت دیگری در برابر راناست. صندلی راننده کوییک هم بالاتر از رانا قرار می‌گیرد؛ چراکه قابلیت تنظیم برقی دارد و چندحالته است، ولی در رانا راننده صندلی‌اش را باید دستی تنظیم کند. علاوه بر این، کوییک صندلی کودک هم دارد.

سیستم تهویه‌مطبوع رانا به‌صورت دستی تنظیم می‌شود. از دیگر مزیت‌های مهم کوییک در بخش آپشن‌ها، بهره‌مندی آن از دوربین عقب و حسگر پارک عقب است. می‌توان گفت رانا از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی در مقابل کوییک حرفی برای گفتن ندارد. ولی از نظر ایمنی، فقط ترمزهای جلوی کوییک دیسکی است و ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای است. درمقابل ترمزهای جلو و عقب رانا هردو دیسکی‌اند که این امر باعث می‌شود رانا درمقایسه با کوییک ایمنی بیشتری داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه رانا با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

نمای پشتی کوییک
نمای پشتی کوییک

مقایسه کوییک با پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ خودرویی است که در کلاس بدنه‌های هاچ‌بک قرار می‌گیرد. طراحی آیرودینامیکی پژو ۲۰۶ در زمان خود یکی از بهترین طراحی‌‌ها بود؛ اما امروز حرف زیادی در مقابل طراحی‌های نوین خودروهای هاچ‌بک ندارد. طراحی چراغ‌های جلو و عقب پژو ۲۰۶ بااینکه این‌روزها به‌چشم نمی‌آید ولی این خودرو در زمان ابتدای عرضه‌اش، در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، یکی از زیباترین خودروهای عرضه‌شده بود.

با مقایسه کوییک با پژو ۲۰۶ باید گفت که در طراحی فضای داخلی ۲۰۶ شاهد فضای مناسب و خوبی برای راننده و سرنشین جلو هستیم؛ ولی این خودرو برای سرنشینان عقب خود مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و نشستن طولانی‌مدت روی این صندلی‌های پژو ۲۰۶ بسیار سخت و گاهی طاقت‌فرساست. طراحی صفحه‌کیلومتر و داشبورد پژو ۲۰۶ مانند طراحی‌های نسل‌های پیشین خودروسازی فرانسوی پژوست و یادآور مدل پژو ۴۰۵ است.

بااینکه برخی‌ عقیده دارند طراحی کوییک دقیقاً شبیه طراحی سایناست، ولی اگر ساینا و کوییک را کنار هم قرار دهید، در طراحی کوییک تغییرات مثبت زیادی را خواهید دید. کوییک در رده‌ کلاسی هاچ‌بکی است که طراحی آن سبب شده شباهتی هم به خودروهای صندوقدار داشته باشد. طراحی جلو و عقب کوییک از پژو ۲۰۶ زیباتر است و از عناصر طراحی روز دنیا بهره گرفته. در طراحی عقب خودرو، مخصوصاً چراغ‌های عقب آن از طراحی‌های ب‌ام‌و الهام گرفته شده است.

کوییک از نمادها و ابزارهای اسپورت در پایین درها، سپر عقب، و حتی روی سقف خود بهره برده است. اتاقک کوییک فضای بیشتری از پژو ۲۰۶ دارد، که این را از طول و عرض خودرو و طراحی آن هم می‌توان متوجه شد. فضای جلو و عقب برای سرنشینان راحت است. طراحی آمپر و داشبورد بااینکه طراحی خیلی ویژه‌ای ندارد، ولی زیباتر از صفحه‌کیلومتر ساده و داشبورد پژو ۲۰۶ است. دو روف‌لاینی که روی سقف کوییک طراحی و تعبیه شده، علاوه بر زیبایی ظاهری خودرو از نمای جانبی، ارتفاع این خودرو را هم از ۱۴۹۲ میلیمتر به ۱۵۳۲ میلیمتر افزایش داده است.

با مقایسه کوییک و پژو ۲۰۶ از نظر فنی باید گفت که پژو ۲۰۶ با موتور معروف پژو در ایران به نام TU5 که محبوب ایران‌خودروست، عرضه می‌شود. این موتور ۱۶ سوپاپ، حداکثر توان خروجی ۱۰۵ اسب‌بخار دارد. پژو ۲۰۶ می‌تواند تا سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت براند و زمان طی کردن سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۱۱.۶ ثانیه است. دنده این خودرو دستی ۵ دنده است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه به باک ۵۰ لیتری‌اش، با باک پر ‌می‌تواند حدود ۷۵۰ کیلومتر را بدون نیاز به پر کردن بنزین بپیماید.

موتور کوییک از نوع موتور M15 است که روی تیبا و ساینا نصب شده و تغییرات اندکی داشته. این موتور ۱۵۰۰سی‌سی است و توان خروجی آن تا ۸۷ اسب‌بخار می‌رسد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قدرت موتور کوییک در مقایسه با پژو ۲۰۶ کمتر است. ولی جعبه‌دنده خودکار این خودرو از نوع CVT است. مصرف سوخت ترکیبی کوییک در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۲ لیتر است، که یعنی با توجه به باک ۴۱ لیتری، این خودرو می‌تواند حدود ۵۶۰ کیلومتر را بدون نیاز به پر کردن باکش براند.

با مقایسه کوییک و پژو ۲۰۶ در بحث آپشن و امکانات باید گفت که کوییک سایپا نسبت به پژو ۲۰۶ امکانات بیشتری دارد که با امکانات روز دنیا برابری می‌کند. فرمان برقی، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، مسیریاب، دوربین عقب، صندلی برقی چندحالته برای راننده، استارت دکمه‌ای، کنترل صوتی روی فرمان، سیستم پایش باد تایرها و …  مهم‌ترین برتری‌های کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ در بخش امکانات به‌شمار می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب مقایسه پژو ۲۰۶ با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از سایپا کوییک در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش کوییک مطلع شوید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها قابل اطمینان‌تر هستند و سواری بهتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما و سایر خوانندگان دیوار در میان بگذارید.

1 نظر
  1. طاها می‌گوید

    سلام من یک رانا مدل ۹۷ دارم که ۸۶۰۰۰ تا کارکرده و رنگ نداره
    میخواستم بدونم که چرا رانا اصلا گرون نمیشه و قیمتش همون ولی سمند و پژو و پراید و اینا همش گرون میشن؟
    و اینکه واقعا قیمت ۹۹ این ماشین ۲۵۰ هست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.