برنامه دو ساله سایپا برای گسترش سبد محصولات

0

در بررسی جایگاه اقتصادی کشورهای جهان، صنعت خودروسازی به‌دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات‌پس‌از‌فروش، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود. این صنعت به‌لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره‌های بالادستی و پایین‌دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب‌ می‌شود و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد؛ به‌طوری‌که نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می‌کند.

روز گذشته دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه تولید و عرضه ۶ خودروی جدید همچون شاهین و آریا از سوی سایپا ظرف ۲ سال گفت: «امیدواریم این شرکت بتواند با برنامه‌ریزی خوبی که در این زمینه دارد، نه‌تنها نیاز داخلی را تأمین کند، بلکه برای صادرات به کشورهای هم‌جوار برنامه‌ریزی کند.» متأسفانه به‌دلیل سیاست‌های نادرست در گذشته، این صنعت با مشکلاتی روبه‌رو بود».

وی با بیان اینکه کشور ایران با کشور کره هم‌زمان ساخت خودرو را آغاز کردند، افزود: «خودروهای ایرانی در همان سطح تولید و مدل باقی ماند، اما کره باتوجه‌به شرایط ویژه و خاص توانست خودروهای خود را برابر استاندارد جهانی معرفی کند و بازار خوبی برای خود رقم بزند».

بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰ درصدی سطح کیفیت محصولات سایپا

برنامه دو ساله سایپا برای گسترش سبد محصولات

به منظور بهبود صنعت خودروسازی در کشور، لازم است چالش‌های موجود این صنعت شناسایی و بررسی شوند؛ چراکه برایند این چالش‌ها باعث شده است خودروهای ساخت داخل از قیمت بیشتر و کیفیت نسبی کمتری در مقابل نمونه‌های خارجی برخوردار باشند و هزینه‌های جانبی معناداری ازجمله افزایش تصادفات جاده‌ای و آلودگی هوا را به کشور تحمیل کنند.

حبیب‌زاده اظهار داشت: «باتوجه‌به ظرفیت و امکانات موجود کشور، توانایی طراحی و ساخت خودروهای باکیفیت در داخل وجود دارد و اقدامات مسئولان در برخی از زمینه‌ها نشان داد توانایی این کار را داریم. متأسفانه در گذشته به‌دلیل عدم‌ مدیریت درست و برنامه‌ریزی نادرست نتوانستیم در صنعت خودرو خوب حرکت کنیم.»

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سایپای نوین درصدد جبران گذشته است، عنوان کرد: «تصمیمات گذشته مدیران سایپا برای طراحی و تولید خودروهای باکیفیت بسیار مبارک است.» وی تأکید کرد: «اگر مسئولان نظارت دقیقی بر نحوه تولید و توزیع داشته باشند، محصولات ایرانی می‌توانند در بازار جهانی جایگاه خود را پیدا کنند و در این بازارها بدرخشد.»

سایپا پیش‌تر با پرایدش معروف و البته موردانتقاد بود. اکنون سایپایی‌ها امیدوارند با آمدن شاهین، نظر افکار عمومی را تغییر دهند و نگاه‌ها را به خود مثبت کنند. مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: «خودرو شاهین روی پلتفرم ۱۰۰SP سایپا و به‌صورت کامل باتکیه‌به توانمندی داخلی طراحی و ساخته شده است.» سید جواد سلیمانی افزود: «سیستم کیفی این خودرو یک سیستم منحصربه‌فرد بوده که برای اولین‌بار در سطح کشور و در سایپا طراحی، پیاده‌سازی و اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: ورود شاهین اتوماتیک به بازار در نیمه دوم سال

این خودروساز اقدامات عملی زیادی در راستای طراحی و تولید محصولی با سطح کیفی و ایمنی مناسب انجام داده است. یک نمونه از این اقدامات انجام تست‌های تصادف شاهین در خارج از کشور است. در تست‌های موردنظر معمولاً میزان مقاومت و آسیب‌های خودرو هنگام تصادف از بغل و روبه‌رو سنجیده می‌شود. در فیلم‌هایی که سایپا منتشرکرده، شاهین هر ۲ تست تصادف از بغل و روبه‌رو را گذرانده است.

وی در خصوص داخلی‌سازی خودرو شاهین گفت: «حدود ۹۲ درصد قطعات این خودرو ساخت داخل است و حدود ۸ درصد از قطعات آن را فعلاً از خارج از کشور تأمین می‌کنیم، اما برنامه‌ریزی شده است در سال آتی، تمام قطعات داخلی‌سازی‌ و خودرویی با قطعات کاملاً داخلی تولید شود.»

مدیر عامل سایپا ادامه داد: «محصول دیگر پلتفرم ۱۰۰SP با نام تجاری آریا در چند ماه گذشته رونمایی شده است و درحال انجام برنامه‌های پیش‌ تولید آن هستیم. علاوه بر این محصول دیگر گروه سایپا با نام اطلس هم در همین اوایل امسال رونمایی خواهد شد. خودرو شاهین با استفاده از موتور M15 توربوشارژ، گیربکس دستی ۵ سرعته و طراحی بدنه با فولادهای بسیار مستحکم رقیب جدی خودروهای خارجی هم‌‌کلاس خود بوده و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است.

سایپا تلاش‌ کرده است تاحدامکان کیفیت و ایمنی شاهین را افزایش دهد تا رضایتمندی مشتریان فقط روی کاغذ نباشد و برای آنها ملموس باشد. یکی از اقداماتی که سایپا برای جلب اطمینان مشتریان شاهین انجام داده، درنظرگرفتن گارانتی بلندمدت برای این خودرو است. سایپا آریا محصول جدید گروه خودروسازی سایپا از مگا پلتفرم ملی SP۱۰۰ وارد خط تولید شد و قرار است در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

برنامه دو ساله سایپا برای گسترش سبد محصولات

 آریا شانه‌به‌شانه مجهزترین خودروهای بازار ایران

کراس‌اوور آریا که قرار است طی نیمه اول سال جاری وارد خط تولید انبوه شود، مجهز به پیشرانه‌ای جدید و کم‌مصرف است که استاندارد آلایندگی یورو ۶ دارد و حداکثر توانش به فراتر از ۱۴۰ اسب‌ بخار می‌رسد و گشتاور آن بیش از ۲۲۰ نیوتون‌متر خواهد بود. بهره‌گیری از زنجیر تایم، سیستم تزریق مستقیم سوخت و مصرف ترکیبی حدود ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر مزایای قوای محرکه آریا است.

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی سایپا آریا مشخص شد

تولید بدنه سایپا آریا فرایندی مشابه به ساخت اتاق شاهین دارد و این کراس‌اوور هم از متریال‌ها و فرایندهای ساخت جدید در سازه خود بهره می‌برد. از سویی باتوجه‌به اینکه آریا و شاهین بر روی مگا پلتفرم SP۱۰۰ طراحی شده‌ است، اجزای مشابهی را در بخش‌های مختلف دارند و همین مسئله باعث‌ شده است تا فرایند تولید اولیه آریا با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.