مقایسه سمند سریر با پژو پارس

0

در میان خودروهای ساخت ایران، سمند خودرویی ا‌ست که می‌توان با خیال راحت در آن نشست و از خطرات احتمالی تصادف بیشتر در امان ماند. یکی از دلایلی که ایران‌خودرو این مدل را به تولید در مدل تشریفاتی رساند هم همین است. ما در این مقاله به بررسی و مقایسه سمند سریر با پژو پارس می‌پردازیم تا طرف‌دارن آن راحت‌تر انتخاب کنند.

مقدمه‌ای بر مقایسه سمند سریر

خودروی سمند توانست در تست تصادف شرکت مایرای انگلستان موفق بیرون بیاید. در این تست سقف سمند تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شد. عواملی نظیر سالم‌ماندن ستون‌ها باعث شد سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند و از نظر ایمنی با برتری جزئی نسبت به پژو ۴۰۵ شرایط کسب امتیاز این بخش را داشته باشد.

سمند سریر از پیشرانه ۱٫۸ لیتری پژو سیتروئن با کد XU7JP4L4 استفاده می‌کند که مشابه زانتیا و پارس ELX است. برخی نمونه‌های این خودرو داری پیشرانه EF7 هستند. توان و کشش پیشرانه های فوق برای این بدنه فوق‌العاده نیست اما راضی کننده است.

مقدمه‌ای بر مقایسه سمند سریر

مزایای سمند سریر

  • در تست تصادف شرکت مایرای انگلستان، کارکرد کیسه هوا در این خودرو به‌موقع بود و به‌دلیل متناسب بودن وزن عقب و جلوی آن حین تصادف عقبِ خودرو بلند نمی‌شود.
  • این خودرو دارای امکانات خوبی در مقایسه با سایر خانواده‌اش است. وجود دو ال‌سی‌دی در پشت صندلی‌های جلو با قابلیت پخش فایل‌های صوتی و تصویری، فضای باز برای سرنشینان جلو و عقب، قراردهی یخچال به‌صورت سفارشی و همچنین تعبیه دو عدد سینی پذیرایی در پشت صندلی‌های جلو برای سرنشینان عقب، از جمله امکاناتی است که به این خودرو اضافه شده است.
  • از دیگر امکاناتی که به‌دلیل تغییر در ساختار خودرو به آن اضافه شد، رینگ آلومینیومی و تایر پهن برای حفظ تعادل در سرِ پیچ‌ها بود. استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر نسبت به سمند ال‌ایکس، باعث شده تعادل این خودرو بیشتر حفظ شود.
  • این خودرو دارای ترمز ضد قفل ABS به‌همراه سیستم EBD و همچنین فرمان هیدرولیک است.
  • غربیلک فرمان خوش‌دست و صندلی‌هایی با پوشش چرم به‌همراه تنظیم برقی صندلی‌های جلو برای راننده خوشایند است.

معایب سمند سریر

  • اولین نقطه‌ضعف اساسی کابین سریر صندلی‌های عقب آن است. حداقل انتظاری که از سمند سریر وجود داشت، این بود که از صندلی یک‌تکه سمند LX بهره برده باشد، اما تنها به پوشش چرم بسنده شده است. صندلی‌های عقب آن جداگانه طراحی شده و برای هر سرنشین قابلیت تنظیم پشتی و حتی زیر ساق پا وجود دارد؛ این در حالی ا‌ست که باید نوع صندلی به‌گونه‌ای باشد که سرنشین از فضای بزرگ جلوی پاهای خود استفاده مفیدی ببرد و صندلی خود را مستقل و مطابق سلیقه و راحتی خود تنظیم کند. اما سریر حتی پشت‌سری‌های مجزا از صندلی عقب هم ندارد.
  • این خودرو دارای استاندارد آلایندگی نه‌چندان خوب یورو ۳ است.
  • عاملی که در دینامیک لیموزین مهم است، ابتدا نرمی سیستم تعلیق خودرو و سپس حداقل نفوذ صدا به داخل است. این‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌هایی ا‌ست که باید در این خودرو‌ها وجود داشته باشد؛ یعنی ایجاد حداکثر آرامش و آسایش. سریرهیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را به‌صورت صحیح ندارد. سیستم تعلیق سریر هرچند ضربات ریز را در خود جذب می‌کند، اما توانایی جذب ضربات ناشی از عبور از دست‌اندازهای بزرگ را ندارد. ضمن آنکه صدای افتادن در چاله یا عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گیرها را نیز به اتاق منتقل می کند. در حالت عادی نیز نفوذ صدا به کابین سریر نسبت به کلاس خودرو زیاد است.
  •  علاوه ‌بر آن، عدم وجود دیوار حائل میان دو ردیف صندلی و البته عایق‌بندی نامطلوب کابین باعث شده سرنشینان عقب همواره توفیق اجباری شنیدن صدای خشن و پرطنین موتور را داشته باشند! در اکثر لیموزین‌ها حتی بخش عقب کابین توسط یک دیوار حائل که در بخش فوقانی از جنس شیشه است، از بخش راننده ایزوله شده و محیط کاملاً بی‌صدا و خصوصی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد.
مقدمه‌ای بر مقایسه سمند سریر
نمای داخلی سمند سریر

مقایسه سمند سریر با پژو پارس لیموزین

سمند سریر یک لیموزین است که خودرویی خاص به‌ حساب می‌آید و مانند دیگر خودروهای مشابهش بیشتر برای تشریفات استفاده می‌شود. خودروی دولت‌مردان یا شخصیت‌های خاص است و از این خودرو تعداد زیادی تولید نشده است؛ چرا‌که مورداستفاده‌اش خاص است. سریر یک لیموزین تولید ملی است، بنابراین باید با هم‌رده‌های داخلی خودش مقایسه شود. اگر به‌دنبال خودرویی هم‌رده برای مقایسه باشیم تنها خودرویی که همانند سریر می‌یابیم، پژو پارس لیموزین است که به‌صورت سفارشی توسط کمپانی ایران‌خودرو تولید می‌شود.

پیش از اینکه پژو پارس لیموزین وارد بازار ایران شود، استفاده از پژو ۴۰۵ لیموزین رواج داشت. در واقع، پژو پارس لیموزین نسخه‌ پیشرفته و اصلاح‌شده‌ پژو ۴۰۵ است. بنابراین، حالا دیگر این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقایسه سمند سریر و پارس لیموزین، می‌توان گفت هر دو خودرو فقط با کمی امکانات رفاهی بیشتر نسبت به نسخه‌های سدان تولید می‌شوند تا بتوان آنها را یک خودروی تشریفاتی به ‌حساب آورد. همچنین در طراحی ظاهری، سازنده با افزایش طول نسبت به نسخه‌های سدان، قصد آن را داشته است تا ظاهر آنها بیشتر شبیه یک لیموزین باشد، اما ساده‌انگارانه و ابتدایی دانستن این کار سبب شده است که این تجربه غیرحرفه‌ای و نه‌چندان خوب از آب درآید.

بیشتر بخوانید: مقایسه پژو ۴۰۵ با سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و تیبا

مقایسه سمند سریر با پژو پارس
نمای پشتی سمند سریر

در مقایسه سمند سریر با پژو پارس می‌توان گفت که یکی از تفاوت‌های جالب در دو خودرو این است که پژو پارس لیموزین با ۶ در تولید می‌شود، در‌حالی‌که سمند سریر همچنان از ۴ در استفاده می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد پژو پارس لیموزین بیشتر ظاهر یک خودروی تشریفاتی را دارد.

هر دو خودرو از امکانات ایمنی لازم مانند سامانه ترمز ABS و EBD بهره می‌برند و دارای استحکام خوبی در هنگام تصادف هستند‌. در امکانات داخلی هم سمند سریر با در اختیار داشتن امکاناتی نظیر دو ال‌سی‌دی در پشت صندلی‌های جلو با قابلیت پخش فایل‌های صوتی و تصویری به‌لحاظ رفاه قابل‌قبول است. پیشنهاد می‌کنم مطلب مقایسه لیفان ۶۲۰ با پژو پارس و دنا را هم بخوانید.

برای مقایسه‌ سمند سریر و پژو پارس در بخش فنی، اعداد و ارقام آنها هم جالب است. در پژو پارس لیموزین پیشرانه ۴‌ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸‌ لیتر استفاده می‌شود که حداکثر توان ۹۷‌ اسب بخار در ۶۰۰۰‌ دور در دقیقه را دارد. این پیشرانه حداکثر گشتاور ۱۴۸‌ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰‌ دور در دقیقه را تولید می‌کند. در سمند سریر از پیشرانه ۴‌ سیلندر و ۱۶‌ سوپاپ استفاده می‌شود که حداکثر توان ۱۱۰‌ اسب بخار را در ۵۵۰۰‌ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۶‌ نیوتن‌متر را در ۴۲۵۰‌ دور در دقیقه دارد. مجموع این ارقام نشان می‌دهد که خودروی سریر در پیشرانه برتر از پژو پارس لیموزین عمل می‌کند.

سخن آخر

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از سمند سریر در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش سمند سریر مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.