مقایسه سانگ یانگ کایرون با هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور

قدرتمند و فروتن

0

این روزها خودروهای آفرودی طرف‌داران زیادی دارند. سانگ یانگ کایرون یکی از این خودروهای محبوب است. این خودرو موتور قدرتمندی دارد که باعث می‌شود در بیرون از جاده و در رقابت با سایر خودروهای آفرود کم نیاورد، اما هیچ‌گاه شهرت سایر تولیدات سانگ ‌یانگ را به‌دست نیاورد.

همین موضوع باعث می‌‌شود فکر کنیم این خودرو را بیش ‌از حد دست‌کم گرفتیم و باید بادقت بیشتری جزئیاتش را بررسی کنیم. در این مقاله به مقایسه سانگ یانگ کایرون با هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور پرداخته‌ایم.

مقدمه‌ای بر مقایسه سانگ یانگ کایرون

موتور و گیربکس مرسدس‌بنز از یک‌ سو باعث شد تا کایرون با موسو، مدل معروف و محبوب سانگ ‌یانگ مقایسه شود. همچنین سرمایه‌گذاری شرکت کره‌ای با همکاری شرکای هندی‌اش بر روی رکستون، دلیلی دیگری بود تا خیلی‌ها کایرون را با رکستون مقایسه کنند؛ خودرویی که تازه ۱ سال بعد از تعطیلی خط تولید کایرون در زادگاهش، کره، متولد شده بود.

نباید فراموش کنیم که کایرون در دوره و زمانه‌ای تولید و عرضه شده بود که بحران اقتصادی دامان بسیاری از کشورها از جمله کره‌ جنوبی را گرفته بود. بااین‌حال، کایرون با وجود این شرایط نابسامان، اصولاً محصول موفقی محسوب می‌شد که در بازار روسیه هم بسیار موفق عمل کرد و در نهایت، سال‌ها در روسیه به‌عنوان یک محصول مشترک تولید و عرضه شد. در اینجا به بررسی این خودرو می‌پردازیم که در سخت‌ترین دوران فعالیت سانگ‌ یانگ کمک زیادی به حفظ وضعیت شرکت کرد و نشان داد که بیهوده ۱۰ سال متوالی در خط تولید نمانده است.

مزایای سانگ یانگ کایرون

  •  قیمت مناسب مهم‌ترین ویژگی مثبت کایرون به‌ حساب می‌آید. این ویژگی فقط در قیاس با سایر خودروها از شرکت‌های رقیب نیست، بلکه در مقایسه با بسیاری از محصولات خودِ کارخانه‌ٔ سانگ‌ یانگ هم باید اذعان کرد که کایرون قیمت مناسبی دارد.
  •  اتاق جادار ویژگی دیگر کایرون به ‌حساب می‌آید. به ‌نظر می‌رسد که مدیران سانگ‌ یانگ در این مورد سنگ‌تمام می‌گذارند و اکثر محصولاتشان این ویژگی را دارد. درمورد کایرون هم سرنشینان عقب می‌توانند به‌راحتی و در مسیرهای طولانی از صندلی‌های بزرگ و جادار لذت ببرند. علاوه ‌بر اینها، می‌توانید هرچقدر وسیله دارید، بار کایرون کنید. صندوق ‌عقب این خودرو حسابی جادار است.
  • در مرکز داشبورد یک نمایشگر دیده می‌شود (سفارشی) و در برخی مدل‌ها از تریم کرم‌رنگ برای کابین استفاده شده است. به‌علاوه کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین مطلوب است.
  •  سامانه احتراق این خودرو بی‌تردید یکی از نقاط‌قوت کایرون به ‌حساب می‌آید.
  •  یکی از نقاط قوت کایرون به‌عنوان خودرویی آفرود، حداکثر گشتاور ۳۱۲ نیوتن‌متری است. این گشتاور به‌رغم عمر زیاد پیشرانه همچنان در برابر رقیبان تأثیر مثبتی روی عملکرد کایرون می‌گذارد‌. حداکثر گشتاور این خودرو در دور ۴۶۰۰ به ‌دست می‌آید و کشش بسیار قابل‌قبولی را در مواجهه با شیب‌های تند از خود به‌ نمایش می‌گذارد‌.
  •  کایرون بر پایه یک شاسی نردبانی طراحی شده است که استقامت زیادی چه در سواری و چه در زمان وقوع حادثه دارد‌. این شاسی ۳ ‌لایه بسیار مستحکم عملکرد مطمئنی در کارکرد بلند‌مدت کایرون از خود نشان داده است‌.

معایب سانگ یانگ کایرون

  • شتاب‌گیری نه‌چندان قوی از نقاط ضعف کایرون به‌ حساب می‌آید. شاید علت در ضعف پیشرانه‌های این خودرو باشد. به‌این‌ترتیب با اینکه خودرو از قدرت موتور قابل‌قبولی برخوردار است، در شتاب‌گیری‌ها به‌کندی عمل می‌کند.
  • مشکل جلوبندی از دیگر معضلات کایرون به‌ حساب می‌آید. در دست‌اندازها، کایرون به‌سختی می‌تواند مانع لرز خودرو شود. این مشکل در سرعت‌های زیاد بیشتر به‌ چشم می‌‌آید و ممکن است سرنشینان را آزار دهد.
  •  با وجود اینکه کیفیت موتور این خودرو خوب محسوب می‌شود، اما موتور با سر و صدای زیاد روشن می‌شود و تا پیش از گرم‌شدن، معمولاً خشک و بالرزش عمل می‌کند. به‌این‌ترتیب برای اینکه کیفیت خودرو را بفهمید، باید زمان زیادی به موتور بدهید تا گرم شود.
  • کایرون استهلاک بالایی دارد.
  •  بازار دست‌دوم این خودرو ضعیف است و افت قیمت شدیدی دارد.

بیشتر بخوانید: مقایسه هیوندای سانتافه ۲۷۰۰ سی‌سی با سانگ یانگ کایرون

مقدمه‌ای بر مقایسه سانگ یانگ کایرون
سانگ یانگ کایرون از نمای روبه‌رو

 در رده شاسی‌بلندهای جمع‌و‌جور، عمده‌ شرکت‌های خودروسازی فعالیت و نمونه‌های متعددی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از هواداران خودروهای شاسی‌بلند به این کلاس از شاسی‌بلندها علاقه دارند؛ چون هم برای شهر مناسب هستند و دردسرهای خودروی بزرگ، نظیر جای پارک یا مصرف زیاد سوخت را ندارد و هم به ‌درد سفر و بیرون شهر می‌خورند؛ چون مشکلات یک سدان در جاده را نخواهند داشت. در ادامه به مقایسه سانگ یانگ کایرون با هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و تویوتا راو ۴ می‌پردازیم.

مقایسه سانگ یانک کایرون با هیوندای توسان

در ابتدای مقایسه سانگ یانک کایرون با هیوندای توسان (Hyundai Tucson)، باید بگوییم که این دو خودرو کم‌و‌بیش در یک زمان تولید شدند، بااین‌حال تولید هیوندای توسان تا امروز هم ادامه دارد و هواداران فراوانی در کشورهای مختلف از جمله ایران برای خود دست‌وپا کرده است. 

تولید کایرون به‌شکل رسمی در سال ۲۰۱۴ میلادی به ‌پایان رسید و رکستون جای این خودرو را گرفت. اولین نکته درباره میزان مصرف دو خودرو است که در مقایسه سانگ یانگ کایرون توسان در این زمینه دست بالا را دارد. درحالی‌که مصرف کایرون در شهر چیزی حدود ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، رقیب آن حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. در جاده هم روال همین است، مصرف کایرون در جاده به‌ وضوح کم است و ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند، اما رقیبش با مصرف ۵٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از نظر صرفه‌جویی در مصرف سوخت از کایرون پیشی می‌گیرد. بااین‌حال گنجایش باک کایرون ۷۵ لیتر است که ۱۳ لیتر از باک ۶۲ لیتری توسان جادارتر است.

در مقایسه سانگ یانگ کایرون از نظر آلایندگی، توسان پیشی می‌گیرد و با کسب درجه‌ یورو ۶ در مقابل امتیاز یورو ۴ کایرون خود را بیشتر دوست‌دار طبیعت نشان می‌دهد. نباید فراموش کرد که کایرون موتور قدرتمندی دارد که ۱۴۱ اسب ‌بخار نیرو را در ۴ هزار دور در دقیقه به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این رقم برای توسان ۱۳۶ اسب ‌بخار در ۲۷۵۰ دور در دقیقه است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب مقایسه‌ هیوندای توسان نسل اول با کیا اسپورتیج و جک S5 را بخوانید.

مقایسه سانگ یانک کایرون با هیوندای توسان (Hyundai Tucson)
نمای داخلی سانگ یانگ کایرون

مقایسه سانگ یانگ کایرون با کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج هم از آن دست خودروهایی است که ایرانی‌ها سوارش شده‌‌اند و دوستش دارند. این خودرو در ایران، بازار موفقی را تجربه کرده و می‌کند و از این جهت به‌نسبت رقیب کم‌نام‌ونشان‌ خودش وضع بهتری دارد. بااین‌حال در هنگام مقایسه سانگ یانگ کایرون با کیا اسپورتیج، شاید اطلاعات دقیق‌تری از این دو خودرو کمک کند تا انتخاب بهتری بکنیم.

حجم موتور کایرون حدود ۱۹۹۸ سی‌سی است که تنها ۳ سی‌سی از حجم ۱۹۹۵ سی‌سی اسپورتیج حجیم‌تر است، به همین نسبت قدرت موتور کایرون هم اختلاف بسیار اندکی با قدرت موتور اسپورتیج دارد و با ۱۳۹ اسب‌ بخار نیرو اندکی از موتور اسپورتیج با قدرت ۱۳۴ اسب‌ بخار قوی‌تر است.

گیربکس دستی و ساده‌ٔ ۶‌دنده‌ای کایرون را می‌توان با گیربکس اتوماتیک رقیب قیاس کرد. البته باید در نظر گرفت که اسپورتیج می‌تواند تا ۱۸۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد، درحالی‌که حداکثر سرعت کایرون حدود ۱۶۵ کیلومتر در ساعت ثبت شده است. اگر گنجایش را در نظر بگیریم، کایرون به‌خوبی رقیب مشهورترش را شکست می‌دهد؛ یعنی می‌تواند تا ۱۲۲۲ لیتر حجم را به‌عنوان بار تحمل کند. این رقم در مورد اسپورتیج فقط ۴۹۱ لیتر است.

مقایسه سانگ یانگ کایرون با کیا اسپورتیج (Kia Sportage)
نمای پشتی سانگ یانگ کایرون

مقایسه سانگ یانگ کایرون با تویوتا راوفور

این مدل از خودروهای تویوتا هم در ایران شناخته‌شده است و در دو مدل هیبریدی و ساده عرضه می‌شوند. برای مقایسه سانگ یانگ کایرون با تویوتا راو ۴ شاید بتوان با گیربکس شروع کرد که هردو خودرو از گیربکس دستی بهره می‌برند. بااین‌حال رقیب ژاپنی یک گیربکس ۶‌دنده‌ای دارد و خودروی کره‌ای از گیربکس ۵دنده‌ای استفاده می‌کند.

حجم موتور هردو خودرو هم مشابه و ۱۹۹۸ سی‌سی است. بااین‌حال موتور رقیب کره‌ای از حریف ژاپنی قوی‌تر است و با تولید ۱۳۹ اسب‌ بخار به‌راحتی از قدرت موتور ۱۲۲ اسب‌بخاری او جلو می‌زند. در شتاب‌گیری تویوتا توانایی‌اش را به‌رخ می‌کشد. این مدل در ۹٫۶ ثانیه از سرعت صفر به صد می‌رسد ولی کایرون به ۱۵٫۷ ثانیه نیاز خواهد داشت تا به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. به همین نسبت تویوتا می‌تواند تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد، ولی رقیب کرده‌ای با حدود ۱۶۵ کیلومتر در ساعت نمی‌تواند به حداکثر سرعت رقیب ژاپنی‌اش برسد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه تویوتا راوفور با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

سخن آخر

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی درباره مقایسه سانگ یانگ کایرون در اختیار شما قرار دهد و ارزش خرید این خودرو در برابر رقبایش را به نمایش بگذارد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش خودرو آگهی‌های سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش سانگ یانگ کایرون مطلع شوید.

نظر شما درباره این خودرو چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.