مقایسه سانگ یانگ رودیوس با هیوندای H350 و ون وانا

نبرد خدای جاده‌ها در بازار ایران

0

رودیوس در ایران با چند رقیب مختلف رودرو است؛ رقیبی هم‌وطن از کارخانه هیوندای که اتفاقاً موفقیت قابل‌ملاحظه‌ای هم در بازار ایران داشته است تا رقبای کوچک و بزرگی که توسط شرکت‌های خودروسازی بزرگی چون «سایپا» و «ایران‌ خودرو» تولید و عرضه می‌شوند.

باید در نظر گرفت که خریدوفروش ون در ایران در طول چند سال گذشته رشد قابل‌توجه‌ای یافته، چون هم اتحادیه تاکسی‌رانی اقدام به استفاده وسیع از ون کرده و هم از این نوع خودرو در موارد متعددی استفاده می‌شود، مثل اتوبوس مخصوص معلولان و جانبازان که توسط شرکت واحد اتوبوس‌رانی به‌کار گرفته می‌شود. از این جهت این نوع خودرو کم‌کم دارد با یک بازار بزرگ مواجه می‌شود که میل زیادی به تهیه ون و استفاده از آن دارد.

به همین دلیل در این بخش سانگ‌یانگ رودیوس را با چند رقیبش در بازار ایران مقایسه می‌کنیم تا شما تصویر بهتری از این خودرو داشته باشید. در ادامه مطلب به مقایسه سانگ یانگ رودیوس با ون هیوندای H350، ون وانا و هایس H2L پرداخته‌ایم و این خودروها را در کنار یکدیگر بررسی کرده‌ایم.

مقایسه سانگ یانگ رودیوس با ون هیوندای H350

این مدل از ون هیوندای به‌شکل نسبتاً وسیع در ایران خریدار دارد. شهرت برند هیوندای در ایران و سایر نقاط جهان باعث شده این مدل به‌نسبت رقیب کم‌نام‌‌ونشان‌تر خود، یعنی سانگ‌یانگ رودیوس، دست بالا را در بازار داشته باشد. بااین‌حال بهتر است صرفاً براساس اسم تصمیم نگیرید.

فراموش نکنیم که رودیوس یک موتور ۶ سیلندر با ۲۴ سوپاپ دارد و از این جهت موتوری قوی‌تر از رقیب به‌نام‌ترش دارد، هرچند که به همان نسبت هم بیش‌تر سوخت مصرف می‌کند. این موتور با حجم موتور ۳۱۹۹ سی‌سی به‌نسبت حجم ۲۴۹۷ سی‌سی موتور هیوندای حجیم‌تر است و توانایی این را دارد که خودرو را با چهار چرخ محرک به‌حرکت درآورد درحالی‌که هیوندای تک‌دیفرانسیل است.

با مقایسه سانگ یانگ رودیوس با ون هیوندای H350 باید گفت که سانگ‌یانگ با ۲۱۷ اسب‌بخار نیرو در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، قدرت موتورش را به‌رخ می‌کشد. در حالی که این قدرت برای هیوندای ۱۷۰ اسب‌بخار در ۳۳۰۰ دور در دقیقه است. این موتور می‌تواند باعث شود که هیوندای تا ۱۵۶ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد، درحالی‌که رودیوس تا ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت هم می‌رود. 

با این حال، چیزی که باعث محبوبیت هیوندای شده، ظرفیت ۱۷ نفره‌اش است که باعث می‌شود این ون به‌نسبت ظرفیت حداکثر ۱۱ نفره رودیوس دست بالا را داشته باشد.

مقایسه سانگ یانگ رودیوس با ون هیوندای H350 و ون وانا و هایس H2L

مقایسه سانگ یانگ رودیوس با هایس H2L

هایس H2L نزد ایرانی‌ها مدلی شناخته‌شده است. این خودرو در گروه «پارس‌ خودرو» از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا تولید می‌شود و کاربردهای گوناگونی در ایران دارد، از آمبولانس گرفته تا تاکسی. این خودرو هم می‌تواند تا ۱۳ سرنشین را سوار کند که باز هم بیش‌تر از حداکثر ۱۱ نفره رودیوس است.

هایس در پارس‌ خودرو با سه نوع موتور عرضه می‌شود که همگی ۴ سیلندر هستند و در قوی‌ترین حالت ۲۶۹۳ سی‌سی حجم دارند. حجم موتور رودیوس ۳۱۹۹ سی‌سی است. با مقایسه سانگ یانگ رودیوس با هایس H2L باید گفت که قدرتمندترین موتور هایس می‌تواند ۱۶۳ اسب‌بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید کند که چندان با قدرت ۲۱۷ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه رودیوس قابل مقایسه نیست.

درنهایت، هم هایس می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد که باز هم به گرد پای حداکثر سرعت ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت رودیوس نمی‌رسد. رودیوس حدود ۳۰ سانتی‌متر از رقیبش کوتاه‌تر است که در شهر قدرت مانور بیش‌تری را در اختیار رودیوس می‌گذارد.

مقایسه سانگ یانگ رودیوس با ون وانا

در آخر هم نوبت به مقایسه سانگ یانگ رودیوس با ون وانا است؛ ون کره‌ای که تولیدی شرکت ایران‌ خودرو است. با موتوری با حجم ۲۳۷۸ سی‌سی که باز هم به‌نسبت حجم موتور ۳۱۹۹ سی‌سی رودیوس حجم بالایی به‌حساب نمی‌آید.

موتور وانا نیرویی معادل ۱۳۰ اسب‌بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه را به چرخ‌های خودرو می‌رساند که باز هم به‌سختی به گرد پای رودیوسی برسد که ۲۲۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید نیرو تولید می‌کند. وانا تا ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت هم سرعت می‌رود که به‌نسبت سرعت ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت رودیوس سرعت چندان بالایی محسوب نمی‌شود.

وانا ۶۵ لیتر هم حجم باک دارد که ۱۵ لیتر از باک ۸۰ لیتری رودیوس عقب می‌ماند. این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که به‌طور طبیعی مصرف سوخت وانا از رودیوس کم‌تر است.

در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش سانگ یانگ رودیوس به بخش آگهی‌های سایت دیوار مراجعه کنید. آیا شما تجربه رانندگی یا سواری با رودیوس را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات‌تان را با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.