تعلیق ۹ استاندارد خودرو به دلیل تحریم‌ها

0

به‌گفته دست‌اندرکاران صنعت خودرو با اعمال مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان، صنعت خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه شده است و برنامه‌های سازمان استاندارد با وجود تلاش و اصرار زیاد برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی به حاشیه رفت.

غلام‌رضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد در یک نشست خبری اظهار کرد: «به‌دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها، اجرای برخی از استانداردها تعلیق‌شده و در حال ‌حاضر، بیش از ۷۶ مورد از استانداردهای ۸۵گانه در صنعت خودروسازی اجرایی می‌شود. سازمان ملی استاندارد از خودروسازان تأییدیه آزمایشگاه‌های اروپایی را درمورد رعایت این استانداردها خواسته است و آنها در حال اجرای آن هستند.»

بیشتر بخوانید: قیمت گذاری دستوری اصلی‌ترین مانع در خودروسازی

استانداردهای ۸۵گانه خودرویی همان‌گونه که از نامشان پیداست، باید پیش از تولید انبوه و عرضه خودرو به مشتریان پاس شوند. اگرچه رعایت و اجرای این استانداردها از سال ۹۶ برای خودروهای تولید داخلی و وارداتی الزامی شده است، اما هنوز به اجرای صددرصدی نرسیده است.

به‌گفته غلام‌رضا شریعتی در حال حاضر رعایت ۷۶ استاندارد الزامی است، اما اگر استانداردهای ۸۵گانه عملی شوند، خودروسازها می‌توانند در بازارهای منطقه و جهانی حضور پیدا کنند و ارزآوری داشته باشند.

روند اجباری‌شدن رعایت این استانداردها برای خودروهای داخلی در سه فاز ۵۲گانه، ۶۳گانه و در نهایت ۸۵گانه برنامه‌ریزی شد. بدین صورت که از ابتدای دی‌ماه سال ۹۶ رعایت استانداردهای ۵۲گانه، از دی‌ماه ۹۸ رعایت استاندارد ۶۳گانه و از دی‌ماه سال ۹۹ رعایت استانداردهای ۸۵گانه خودرویی اجباری شد.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.