تست ایمنی تارا در پیست کرمان انجام شد

خبرها حاکی از نتایج مثبت تست ایمنی تارا است

2

تارا به کرمان رسید تا در آزمون کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) بخت خود را بیازماید و یادآوری کند که محصول برآمده از سال‌های تحریم، خودرویی که حاصل تلاش متخصصان ایرانی در دوره محدودیت‌های پرشمار است، می‌تواند آبرویی دو چندان به صنعت خودرو کشور ببخشد، می‌تواند نماد توفیق ساخت داخل باشد.

ایران خودرو در صدد تولید پژو ۳۰۱ در ایران بود و قصد داشت با کمک قطعه سازان داخلی، پژو ۳۰۱ را با کمترین وابستگی به شرکای خارجی، در ایران تولید کند، اما پس از مدتی از پروژه سدان جدید K۱۳۲ رونمایی کرد.

بعدتر شرکت ایران‌ خودرو برای گزینش نام مناسب و درخور برای محصول جدید خود، اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبان‌ شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش‌های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در پایان نام تارا برای این خودرو را برگزید. در ادامه به بررسی تست این خودرو در پیست کرمان می‌پردازیم.

ایمنی؛ حرف اول در رقابت 

وقتی صحبت از رقابت یک محصول ایرانی با خودروهای هم‌ کلاس خارجی به میان می‌آید، ایمنی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که مطرح می‌شود. خودروهای وارداتی در بخش ایمنی از تکنولوژی جدیدی به نام کنترل پایداری الکترونیکی بهره می‌برند که تا پیش از این، در هیچ یک از خودروهای ایرانی نصب نشده بود. حالا، تارا اولین خودروی ایرانی است که از این فناوری بهره می‌برد و همین موضوع، آن را به‌ عنوان یکی از معدود خودروهای داخلی کشور در صف رقابت با خودروهای خارجی-به‌خصوص در زمینه ایمنی- قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پیش فروش تارا در آخرین شرایط فروش ایران خودرو

تنها ربات تست پایداری در کشور 

در آزمون عملکرد سامانه کنترل پایداری، از یک تجهیز بسیار خاص و گران‌ قیمت استفاده می‌شود؛ این وسیله که یک ربات هوشمند است و به غربیلک فرمان متصل می‌شود، در کشور تنها در اختیار گروه صنعتی ایران ‌خودرو قرار دارد.

این ربات بدون دخالت دست راننده، قابلیت چرخاندن فرمان را به‌‌گونه‌ای که حرکات آن کاملا محاسبه ‌شده و دقیق باشد دارد و در زمان و سرعت لازم، حرکات فرمان به چپ و راست را به میزان زاویه‌ای که مورد نیاز است، تنظیم می‌کند و به‌ طور هم ‌زمان، واکنش خودرو و رفتار دینامیکی آن توسط دستگاه‌ها و حسگرهای پیشرفته دیگر مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

مانورهای جاده‌ای 

تست تغییر مسیر معمولا با افزایش سرعت در چندین دور انجام می‌شود تا زمانی که خودرو توانایی حرکت در مسیر S را نداشته باشد یا با موانع برخورد کند. این تست، شبیه‌‌سازی خوبی برای تغییر مسیرهای ناگهانی است که راننده در آن نیاز به واکنش سریع دارد و هر چه خودرو ابعاد نامتناسبی داشته باشد، یا از تکنولوژی‌های ایمنی بهره نبرد و همچنین فرمان‌پذیری بالایی نداشته باشد، نمی‌تواند از آن سربلند بیرون بیاید. اگر این تست با سدانی در کلاس تارا بدون سیستم ESC صورت گیرد، خودرو از مسیر اصلی خود منحرف و باعث بروز تصادف می‌شود.

ترمز کمکی و کاهش مسیر توقف 

تارا از سیستم ترمز کمکی یا BAS بهره می‌برد. عملکرد این سیستم در مواقعی است که راننده به هر دلیل، ترمز ناگهانی و با سرعت بالا می گیرد. این سیستم موقعیت ناگهانی را تشخیص داده و فشار ترمزی را تا زمان لازم در بالاترین مقدار نگه می‌دارد. با این کار، مسافت مورد نیاز برای توقف خودرو به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. ضمناً تارا به ترمزهای دیسکی در چرخ های عقب نیز مجهز شده که مزیت بزرگی برای این خودرو در مقایسه با بیش از ۶۰ درصد از خودروهای کنونی بازار کشور است.

بیشتر بخوانید: تارا با خدمات پس از فروش پیشرفته به بازار می‌آید

رانندگی در شیب

همه ما تجربه کرده‌ایم که در شروع حرکت در سربالایی، هنگامی که پا را از روی پدال ترمز بر می‌داریم، تا زمانی که پدال گاز را فشار دهیم خودرو اندکی به عقب حرکت کرده و ممکن است حتی به خودرو پشتی برخورد کند. تارا در نسخه اتوماتیک، برای حل این مشکل به سیستم HSA یا سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی مجهز شده است. سیستم HSA با نگه داشتن فشار ترمزی به مدت ۲ الی ۳ ثانیه حتی بعد از رها کردن پدال ترمز، این فرصت را به راننده می‌دهد تا با فشردن پدال گاز، بدون عقب رفتن شروع به حرکت کند.

استفاده از ورق‌های با مقاومت بالاتر نسبت به خودروهای دیگر، تکنولوژی جوش لیزری که در سالن بدنه‌سازی جدید ایران‌خودرو به کار گرفته شده و نیز نسل جدیدی از سیستم‌های ایمنی مانند سیستم کمک اضطراری نیروی ترمز و استاندارد ایمنی عابر پیاده، یک سر و گردن بالاتر از خودروهای داخلی کشور است.

در عین‌ حال، طراحی شاسی و سرشاسی‌ها به‌ گونه‌ای است که ضمن جذب حداکثری ضربه‌های وارده به جلو و عقب خودرو، انرژی‌های حاصل از تصادف را به بهترین نحو توزیع کرده و با جلوگیری از انتقال ضربه به کابین و سرنشینان، از ایمنی آنان حفاظت می‌کند.

در بخش ایمنی، علاوه بر سیستم‌های ترمز ضدقفل و EBD به همراه کیسه‌های هوا که در نمونه اتوماتیک تعداد آن به ۴ عدد می‌رسد.

عمده خودروهای بازار تنها به سامانه ترمز ضد قفل و EBD یا توزیع الکترونیکی نیروی ترمز مجهز شده‌اند. اما «تارا» با دو سیستم BAS (ترمز کمکی) و ESC (کنترل پایداری الکترونیکی) هر آن‌ چه برای یک رانندگی ایمن نیاز است را در اختیار قرار می‌دهد. در بررسی میدانی که در هنگام آزمون انجام شد، تارا در گام نخست با طراحی مهندسی در مگاماژول‌های شاسی و بدنه و به لطف توزیع مناسب وزن میان محور عقب و جلو، پایداری قابل توجهی را در مانورهای بدنه از خود به نمایش گذاشت.

نتیجه

محصول تارا از آزمون‌های مختلف ایمنی، عملکردی و فرمان‌ پذیری سربلند بیرون آمد و حتی یک سر و گردن بالاتر از خودروهای هم‌ رده خودش است. همچنین پیشرانه این خودرو از پیشرفته‌ترین موتورهای روز بوده و در عین‌ حال که از شتاب بیش‌تری برخوردار است، از نظر مصرف سوخت و میزان آلایندگی، دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

2 نظرات
  1. محسن می‌گوید

    اصلا قیمتش منصفانه نیست….

  2. محسن می‌گوید

    قیمت این خودرو بخدا اصلا منصفانه نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.