با محله توانیر و میدان توانیر تهران بیشتر آشنا شوید

0

درست در قلب تهران، محله ای پنهان شده که نقطه آغاز تاسیس شرکت توانیر بوده است. این محله به دلیل قرار گرفتن شرکت توانیر به نام محله توانیر شناخته می‌شود. یکی از خیابان‌های معروف این محله نام خود را وامدار همین شرکت است که بعد از شهادت حسن عباسپور، وزیر نیرو در کابینه شهید محمدعلی رجایی، به خیابان عباسپور تغییر نام داد. بیمارستان مهم و مطرح دی در این خیابان واقع شده و بسیاری از پزشکان این بیمارستان خیابان عباسپور را بهترین جا برای مطب خود انتخاب می‌دانند. توانیر یکی از محله‌های گران و کلیدی تهران است. دسترسی به محله بسیار آسان بوده، اما نیمی از آن در طرح زوج و فرد قرار دارد. توانیر سینما ندارد، اما یکی از عظیم‌ترین بوستان‌های تهران یعنی بوستان نظامی گنجوی را در خود جای داده است. خیابان عباسپور و نظامی گنجوی از مهم‌ترین خیابان‌های این محله هستند.

محله توانیر کجاست؟

با رویت نقشه تهران و جست‌وجو در حوالی منطقه ۶، حتما خیابان توانیر و محله توانیر را در جایی میان خیابان ولیعصر، بزرگراه کردستان و بزرگراه همت پیدا می‌کنیم. نیمی از توانیر در منطقه ۶ و نیمی دیگر در منطقه ۳ قرار دارد. البته بخش بزرگی از این محله در منطقه ۶ واقع شده و به همین دلیل هم این محله را جزئی از منطقه ۶ می‌دانند. آن بخش از محله که در بالای اتوبان همت است، جزئی از منطقه ۳ و بخش پایینی اتوبان همت، به منطقهٔ ۶ تعلق دارد.

این محله از شمال به خیابان برزیل شرقی، از غرب به خیابان اسدآبادی و از شرق به ولیعصر (عج) منتهی می‌شود. توانیر درست در قلب تهران قرار داشته و دسترسی‌اش به خیابان‌ها و شریان‌های اصلی پایتخت بسیار آسان است. از جمله خیابان‌های مهم نزدیک به توانیر می‌توان به ولیعصر، ونک، گاندی، یوسف آباد و برزیل اشاره کرد.

همه آگهی‌های فروش مسکونی توانیر را اینجا ببینید

نقشه محله توانیر

در تصویر زیر، می‌توانید مرزبندی توانیر را با خیابان‌ها و محله‌های اطرافش مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید، یکی از مرزهای محله، خیابان ولیعصر (عج) در شرق آن است. البته فراموش نکنید که در تقسیم‌بندی‌های شهری در نقشه‌های گوناگون، شاید مرزبندی این محله تفاوت داشته باشد. میدان توانیر یا میدان شهید عباسپور را هم در مرکز نقشه مشاهده می‌کنید.

تاریخچه توانیر

داستان شکل‌گیری این محله با یک موتور برق ۱۱۰ ولتی که از خارج از کشور خریداری شد، گره خورده است. این موتور برق در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی به ایران راه پیدا کرد و برای روشنایی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد مورد استفاده قرار گرفت. ورود موتور برق ۱۲ اسب بخاری اولین جرقه‌ برای تاسیس یک کارخانه برق در کشور را زد.

اولین کارخانه تولید برق را یک بازرگان ایرانی به نام حاج حسین آقا امین‌الضرب در تهران تاسیس کرد. بعد از آن، پای واحدی به نام اداره روشنایی به شهرداری تهران باز شد. سال‌ها گذشت و تمام تهران و کشور چراغانی شد. تا اینکه در سال ۱۳۴۸ شرکت توانیر با مسئولیت توسعه تاسیسات تولید، انتقال و عمده فروشی برق تشکیل شد.

پیشینه نام این محله به تاسیس شرکت توانیر در همان سال‌ها باز می‌گردد. نام خیابان توانیر که خیابان اصلی محله محسوب می‌شود، در سال ۱۳۶۰ و در جریان بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به عباسپور تغییر کرد. «حسن عباسپور تهرانی فرد» وزیر نیرو در کابینه محمدعلی رجایی بود. او در ۷ تیر ماه سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری اسلامی حضور داشت و در جریان بمب‌گذاری شهید شد. بعد از شهید شدن عباسپور تصمیم بر این شد که نام خیابان توانیر به عباسپور تغییر کند. امروز هم میدان توانیر تهران با نام رسمی میدان شهید عباسپور شناخته می‌شود.

خیابانی در محله توانیر تهران

امکانات محله

توانیر، مجموعه‌ای بزرگی از پزشکان را به دور خود جمع کرده است. دلیل به وجود آمدن این مجموعه هم مکانی جز بیمارستان دی نیست که در ابتدای خیابان توانیر قرار دارد. بیمارستان دی در سال ۱۳۶۹ به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد. این بیمارستان به‌عنوان یکی از بیمارستان‌های مطرح فوق تخصصی در ایران شناخته می‌شود.

بخش قلب بیمارستان دی، زبانزد خاص و عام است. بعد از تاسیس بیمارستان دی، بسیاری از پزشکانی که در این بیمارستان مشغول به کار بودند، به ساخت‌وساز مطب در محله اطراف آن پرداختند. به عنوان مثال، مطب یکی از جراحان زبردست قلب در بیمارستان دی به نام دکتر محمد حسین ماندگار درست در خیابان عباسپور و روبروی بیمارستان دی قرار دارد.

اگر خیابان عباسپور را به سمت شمال طی کنید با مرکز آریتمی تهران هم روبرو خواهید شد. در این مرکز هم پزشکان متخصص قلب و جراح بیمارستان دی فعالیت می‌کنند.

سرتاسر محله توانیر را خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های لوکس پوشانده و به همین دلیل هم بافت این محله کاملا مسکونی است. شیب محله زیاد است و به همین دلیل هم مسیر مناسبی برای پیاده‌روی برای تمام گروه‌های سنی نیست. بنابراین اگر بیماری قلبی، مشکل زانو و پا درد دارید، هیچ‌وقت خیابان عباسپور و به‌طور کلی این محله را برای پیاده‌روی انتخاب نکنید.

این محله ۷ پارک بزرگ و کوچک در خود جای داده است؛ اما مهم‌ترین پارک محله توانیر پارک نظامی گنجوی نام دارد. پارک نظامی گنجوی با مساحت بیش از ۱۵ هزار هکتار درست در مرکز محله دیده می‌شود. همچنین پارک ساعی هم در نزدیکی این محله قرار دارد. ساکنان این محله می‌توانند با مراجعه به خیابان نظامی گنجوی مایحتاج روزانه خود را تامین کنند. زیرا در این خیابان دو بازار روز به نام‌های بازار روز توانیر و بازار توانیر قرار دارد.

بازار توانیر

آموزشگاه‌ها، مراکز تفریحی و رستوران‌ها

محله توانیر، مراکز تفریحی زیادی ندارد. اصلی‌ترین مرکز تفریحی در این محله، همان پارک نظامی گنجوی است. این محله سینمایی ندارد و ساکنان آن برای دیدن فیلم‌های روی پرده سینما باید راه زیادی را تا یوسف‌آباد و ولیعصر (عج) طی کنند.

یکی از معروف‌ترین آموزشگاه‌های موسیقی به نام آموزشگاه موسیقی کیوان ساکت در محله توانیر و در خیابان تختی قرار دارد. کیوان ساکت یکی از نوازندگان چیره دست تاز و سه‌تار است.

در خیابان پناه هم یک سالن بدمینتون برای ورزش دوستان وجود دارد که ساکنان محله در این سالن می‌توانند اوقات مفرحی را برای خود بسازند. از معروف‌ترین رستوران‌های این محله می‌توان به رستوران‌های زیر اشاره کرد:

  • مزه
  • خانجان
  • بیست تیک
  • رستوران ایتالیایی مورانو

قصد اجاره آپارتمان در توانیر را دارید؟ اینجا کلیک کنید

حمل‌ونقل عمومی در توانیر

با اینکه دسترسی به محله توانیر بسیار آسان است، اما در این محله مترویی وجود ندارد. به همین دلیل ساکنانی که قصد استفاده از مترو را دارند، باید با اتوبوس و تاکسی خود را به متروی حقانی یا به متروی میدان جهاد (فاطمی) برسانند.

نیمی از این محله در طرح زوج و فرد قرار دارد. بنابراین باید در عبور و مرور احتیاط کامل را رعایت کرده و طبق قانون راهنمایی و رانندگی رفت‌وآمد کنید. این محله با اینکه خط مترو ندارد، اما یک ایستگاه اتوبوس را به نام خود زده است. یکی از ایستگاه‌های خطوط تندروی راه آهن-پارک وی، توانیر نام دارد.

این محله از لحاظ حمل‌ونقل عمومی با تاکسی غنی است. سرتاسر این محله را تاکسی‌های خطی پوشانده‌اند. برای استفاده از تاکسی‌ها می‌توانید به ابتدای خیابان عباسپور و میدان توانیر مراجعه کنید. اگر هم قصد خروج از محله را دارید، ایستگاه تاکسی خیابان برزیل و پایانه تاکسیرانی میدان ونک نزدیک‌ترین انتخاب شماست.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

عکس محله توانیر تهران

همان‌طور که گفته شد، بافت غالب توانیر را املاک لوکس و بیمارستان و مطب پزشکان شکل می‌دهد. البته بوستان بزرگ نظامی گنجوی هم از جذابیت‌های این محله به شمار می‌رود. در آلبوم زیر، تصاویری از این محله مرکز تهران را به‌همراه امکانات تفریحی و سکونتی مشاهده می‌کنید.

قیمت خانه در محله توانیر

توانیر یکی از محله‌های قدیمی منطقه ۶ و ۳ تهران به حساب می‌آید. بافت این محله مسکونی است و در آن ساختمان‌های اداری و تجاری زیادی دیده نمی‌شود. با مراجعه به سایت دیوار می‌توانید از قیمت‌های حدودی خانه در این محله مطلع شوید. در توانیر خانه‌های بالاتر از متراژ ۱۰۰ متر به وفور دیده می‌شود.

اگر به دنبال خرید خانه در این محله هستید باید بدانید که در شهریور ۱۴۰۰ خانه‌های این محله اغلب از متری ۳۵ میلیون تومان تا متری ۷۵ میلیون تومان آگهی می‌شوند. البته خانه‌ها و آپارتمان‌هایی با قیمت‌های بسیار بیشتر یا کمی کمتر هم در آگهی‌ها به چشم می‌خورند. به طور مثال برای خرید خانه‌ای با متراژ ۶۷ متر در تقاطع ولیعصر توانیر باید متری ۳۵ میلیون تومان بپردازید. همچنین خانه‌ای با مساحت ۳۸۰ متر در توانیر، متری ۱۱۵ میلیون تومان آگهی می‌شود. توانیر با وجود قرارگیری در مرکز تهران در دسته محله‌های گران شناخته می‌شود. این محله در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته و نظر بسیار از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

برای خرید آپارتمان در توانیر، این آگهی‌ها را ببینید

خیابان‌های مهم محلهٔ توانیر

مهم‌ترین خیابان‌های محله، دو خیابان عباسپور و نظامی گنجوی هستند. خیابان عباسپور به دلیل نزدیکی به بیمارستان دی و حضور مطب‌های فراوان، شهرت دارد. در خیابان نظامی گنجوی هم پارک نظامی گنجوی، سفارت بلغارستان و موسسه آموزش عالی بیمه اکو و دانشگاه علامه طباطبایی دیده می‌شود.

دیوار املاک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.