مشخصات فنی سایپا آریا مشخص شد

0

سایپا آریا اولین کراس‌اوور از یک مگا پلتفرم ملی شناخته می‌شود که در کلاس C خودروها قرار گرفته و از پلتفرم SP100 در آن استفاده شده است. این خودرو که در مرداد ماه ۹۹ رونمایی شد، در کمتر از ۶ ماه وارد خط تولید شد و فرایند مونتاژ اولیه را تجربه می‌کند. آریا در گام نخست، دارای طراحی داخلی برگرفته از شاهین ایرانی است که نمی‌توان آن را کپی از محصولات دیگر دانست و هویتی کاملاً مستقل و منحصربه‌فرد برای سایپا دارد.

طراحی این محصول به‌عنوان برادر بلندقامت شاهین، با بهره‌گیری از مشخصه‌های مشابه این سدان صورت گرفته است. ابعاد کلی اتاق با درنظرگرفتن خودروهای هم‌کلاس برای دستیابی به بیشترین فضا برای سرنشینان و فضای بار انجام شده است. با آغاز تولید اولیه آریا، رکورد کمترین فاصله زمانی از رونمایی تا ورود به خط تولید به نام این کراس‌اوور سایپایی ثبت شد. پیش از این بسیاری از خودروهای داخلی با فاصله زمانی ۸ ماه تا ۲ سال از رونمایی، وارد خط تولید آزمایشی شده بودند.

بیشتر بخوانید: تولید خودرو آریا و رونمایی از اطلس سایپا در بهار ۱۴۰۰

مشخصات فنی سایپا آریا مشخص شد

آریا طی روزهای پایانی سال ۹۹ وارد فاز تولید آزمایشی شد و قرار است طی نیمه اول امسال اخبار خوبی از ورود این محصول به خط تولید شنیده شود. این خودرو در گام نخست قرار بود مانند شاهین با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور قابل توجه ۱۷۸ نیوتون‌متر روانه بازار شود، اما ظاهراً سایپا قوای محرکه جدید و قدرتمندتری را برای آریا در نظر گرفته است.

هم‌زمان با افتتاح کارخانه موتورسازی تیوان در تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه، گروه بهمن به‌طور رسمی تأیید کرد که توافقات اولیه میان این شرکت و خودروسازی سایپا برای تولید موتور خودرو آریا انجام شده است. درصورت نهایی‌شدن این توافق، سایپا آریا با موتور ۳ سیلندر گروه بهمن به تولید انبوه خواهد رسید.

اطلاعات رسمی موتور ۳ سیلندر سایپا آریا هنوز رسانه‌ای نشده است، اما گروه بهمن از مدت‌ها قبل گفته بود که موتور ۳ سیلندر جدید شرکت تیوان حجمی معادل ۱ تا ۱٫۲ لیتر دارد و حداکثر قدرتش به ۱۴۳ اسب بخار و حداکثر گشتاورش نیز به ۲۲۰ نیوتن‌متر می‌رسد. مصرف سوخت این خودرو کمتر از ۵٫۵ لیتر خواهد بود.

ویژگی‌هایی متمایز کننده سایپا آریا استفاده از پلاستیک‌های ضربه‌گیر در زیر سپرها و دور گلگیرها، افزایش ارتفاع از سطح زمین و باربند سقفی آن است. این تغییرات بهتر از نسخه سدان شاهین روی این خودرو خود را نشان می‌دهند و احتمال استقبال بیشتر از این خودرو نسبت به شاهین هم زیاد است.

به‌‌جز فرم شبکه جلوپنجره، بقیه اجزا به‌نسبت طراحی به‌‌روزی دارند؛ به‌شرطی که چندان وسواسی به هماهنگی خطوط و زوایا دقت نکنید. در این زمینه، سایپا به‌خوبی از ایران‌خودرو در طراحی پیشی گرفته است و بهبود روند طراحی در محصولات جدید این شرکت و رفع نواقص آنها به‌خوبی مشاهده می‌شود.

تولید بدنه سایپا آریا فرایندی مشابه به ساخت اتاق شاهین دارد و این کراس‌اوور هم از متریال‌ها و فرایندهای ساخت جدید در سازه خود بهره می‌برد. از سویی باتوجه‌به اینکه آریا و شاهین بر روی مگاپلتفرم SP100 طراحی شده است، اجزای مشابهی را در بخش‌های مختلف دارند و همین مسئله باعث شده است تا فرایند تولید اولیه آریا با سرعت بیشتری طی شود.

بیشتر بخوانید: کراس‌اوور سایپا آریا وارد خط تولید شد

مشخصات فنی سایپا آریا مشخص شد

اولین اظهارنظرها و شنیده‌ها حاکی از آن است که آریا با دست پر قدم به بازار خواهد گذاشت. در بخش ایمنی پیش‌بینی می‌شود که این خودرو با ۲ کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BAS در تیپ G به بازار عرضه شود.

از مهم‌ترین امکانات احتمالی آریا در اولین تیپ می‌توان به سانروف، تریم داخلی با روکش چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، سیستم کمکی برقی فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و چراغ‌های اتوماتیک، صندلی‌های تاشو عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین عقب و … اشاره کرد. آریا با این سطح از امکانات در تیپ G یکی از مجهزترین خودروهای بازار ایران خواهد بود.

سایپا آریا طراحی قابل‌قبول و مدرن و ابعاد مناسبی نسبت به سایر رقبای کلاس C خود دارد. از سویی با تیپ‌بندی‌های مختلف، سطح امکانات و ویژگی‌های فنی متفاوتی را به مالکان خود ارائه می‌دهد.

درنهایت می‌توان انتظار امکانات قابل‌توجهی در تیپ اتوماتیک و فول آریا را داشت. مواردی نظیر سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سر بالایی و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی تیپ فول آریا را به خودرویی فراتر از همه رقبا و گزینه‌ای ایدئال برای بازارهای صادراتی بدل می‌کند. پیشرفت آریا در مسیر توسعه امکانات در همین نقطه متوقف نمی‌شود. صندلی برقی، کروز کنترل، کیسه هوای جانبی، رینگ آلومینیومی تا ۱۷ اینچ، بدنه دو رنگ مانند پروژه کوییک و نورپردازی کابین از دیگر گزینه‌های احتمالی برای تیپ‌های فول این خودرو است.

***

شما می‌توانید تازه‌ترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.