فرمان دردسرساز تسلا!

سنّت شکنی تسلا در طراحی گونهٔ جدیدی از فرمان‌ها به قلم علیرضا محمدزاده

0

یکی از خصوصیات خاص و منحصربه‌فرد در خودروهای مدل S و X تسلا، غربالک فرمان یوغ شکل آن است که در واقع، نیمهٔ بالایی آن بریده شده است. این ویژگی خاص در کنار عدم وجود انتخابگر دنده این روزها حواشی زیادی برای تسلا به وجود آورده است.

اگر از کیفیت پایین داشبورد و مونتاژ نه چندان دقیق محصولات تسلا بگذریم، باید قبول کنیم که بیش از یک قرن است که فرمان‌های گرد در خودروها استفاده شده‌اند، بنابراین احساس ناراحتی رانندگان هنگام مشاهده فرم قطع شده یوغ کاملاً طبیعی است.

شاید به جز خودروهای فرمول ۱، تنها در فیلم‌های علمی تخیلی با چنین سَبک فرمانی روبه‌رو شده‌ایم، در حالیکه رانندگی در دنیای واقعی نیازمند توجه و دقت زیاد بوده و بر اساس منطق انجام می‌شود، نه تخیل!

اگر جنبه بصری و جذابیت فرمی غربالک یوغ شکل را کنار بگذاریم، نکتهٔ اصلی انتقادات مربوط به کاربردی بودن آن است. فرمان‌های گِرد بر اساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده بهترین راه حل و وسیله برای هدایت وسیله نقلیه در شرایط مختلف هستند، حتی چندین سال پیش هنگامی که فرمان های زیر تخت (D شکل) با هدف جلوگیری از دست و پا گیر بودن کمان زیرین دایره غربالک فرمان با پا و شکم رانندگان رواج پیدا کرد، مخالفت‌هایی در این رابطه از سوی پلیس و کارشناسان تصادفات و ایمنی با طرح این سوال که به هنگام چرخاندن فرمان و به دلیل این فرم خاص چقدر احتمال خطای راننده و از دست در رفتن فرمان وجود دارد، اتفاق افتاد.

سنّت شکنی تسلا در طراحی گونهٔ جدیدی از فرمان‌هااما واقعیت این است که بر خلاف غربالک فرمان‌های D شکل، فرمان‌های یوغی شکل وسیله‌ای راحت و مناسب برای راندن و کنترل خودرو نیستند و کار کردن با آن نیازمند تمرین و دقت بسیار است و این برای رانندگی در جاده و خیابان که حوادث در کسری از ثانیه رخ می‌دهد، نکته‌ای خطرناک و نامناسب محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، شاید شما به هنگام رانندگی معمول در مسیرهای مستقیم یا پیچ‌های ملایم با این نوع فرمان هیچ مشکلی نداشته باشید، اما در پیچ‌های تند و شرایط اضطراری کنترل خودرو به شدت ریسکی و خطرناک می‌شود و احتمال تصادف بسیار بالا می‌رود.

البته تسلا در برابر این هشدار و انتقاد دلایل و توجیه‌های جالب و البته مضحکی می آورد:

درست است که شاید بخشی از گیج شدن رانندگان در کنترل خودرو به این فرم فرمان مربوط شود، اما شک نکنید که مالکان به تدریج به شکل یوغ عادت می کنند!

این توجیه مضحک تسلا در حالی است که بر اساس آزمایش‌های انجام شده طی یک روز کامل و بر روی بیش از ۴۵ داوطلب، تقریباً تمامی رانندگان اعتراف کرده‌اند که چرخاندن یک جسم گرد همیشه از یک مستطیل کشیده و باریک راحت‌تر است و در مواقع بسیاری، آن‌ها کنترل خودروی خود را با فرمان یوغی از دست می‌دهند.

سنّت شکنی تسلا در طراحی گونهٔ جدیدی از فرمان‌هابه گفتهٔ متخصصان موسسهٔ تست ایمنی خودروی اروپا EuroNcap، یوغ‌ها ممکن است برای اتومبیل‌های مسابقه‌ای (و سفینه‌های فضایی) عالی باشند، اما برای رانندگی روزمره ایده‌آل نیستند.

به گفته یکی از مالکان تسلا مدل S، یوغ از قفل به قفل ۲.۲۵ چرخش دارد که در حدود ۸۰۰ درجه است.  این عدد در اتومبیل‌های مدرن F1 از حداکثر ۳۰۰-۴۰۰ درجه و به ۹۰۰ درجه اتومبیل معمولی نزدیکتر است.

هرچند تسلا انتخاب فرمان یوغی شکل را برای خریداران اختیاری کرده، اما چندان عجیب نیست مشتریانی که بیش از هرچیز در خرید هر وسیله‌ای در زندگی، صرفاً به دنبال خاص و متمایز بودن هستند، این بار نیز علی‌رغم ایرادات فاحش این نوع فرمان، بازهم برای سفارش و خرید آن صف کشیده تا استفاده از این فرمان‌ها را حتی در ظاهر و صرف خودنمایی، طبیعی و لذت‌بخش جلوه دهند.

نظر شما درباره این گونه جدید فرمان تسلا چیست؟ آیا به نظر شما این نوع فرمان می‌تواند در رانندگی کاربردی باشد؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.