نمردیم و جاسوس هم شدیم!

اندر حکایت انتشار اولین عکس‌های سایپا اطلس به قلم آرش راهبر

1

حالا که این نامه را می‌نویسم، چند ساعتی یا شاید یک روزی می‌شود که خودم را در یک اتاق کوچک و نمور در پارکینگ «منفی یک» محل کار حبس کرده‌ام و اگر آن شعاع نور کوچک که از لای هواکش پنجره خودش را می اندازد تو نبود، همین چند خط را هم نمی توانستم بنویسم. اقرار می‌کنم که من گناه بزرگی مرتکب شدم و یک تصویر رمزآلود را دیدم که فکر می‌کنم نباید می‌دیدم. راستش آن یک نظر بنده کمترین، صرفا از روی کنجکاوی بود و شیطان لعنتی من را گول زد وگرنه ما را چه کار به فضولی و جاسوس‌بازی…؟!

نمی‌دانم چه شد که در این تله افتادم و چنین خبطی کردم. خُب، تیتر آن مطلب کذایی بسیار اغواکننده و گول زَنَک بود و نتوانستم بر وسوسه‌ای که به جانم افتاد غلبه کنم. شما جای من؛ اگر عشق ماشین باشید و مسائل مربوط به این صنعت را دنبال کنید و ناگهان برسید به تیتری با این عنوان که: «اولین عکس های جاسوسی از کراس اوور سایپا …»، خدا وکیلی زانوهایتان سست نمی‌شود و پشتتان تیر نمی‌کشد؟! انصافا مبهوت این همه رمز و راز و ابهت کلمات نمی شوید؟ آخر چطور این همه وسوسه را در این چند کلمه جا کرده‌اند؟ انگار یک موتور ۱۶ سیلندر بوگاتی را روی یک موتور گازی بسته باشند. خدا وکیلی می‌توانید به چنین ترکیب هنرمندانه‌ای نگاه نکنید؟

بیشتر بخوانید: یادی از خودروهای هست سیلندر فراموش‌نشدنی

توجه داشته باشید که یکی از رسانه‌های زحمتکش مملکت با چه سختی و دردسری رفته داخل شرکت سایپا و توانسته به شکل جاسوسانه‌ای از اولین کراس‌اوور این شرکت عکس انداخته باشد و بعد جانش را گذاشته باشد کف دستش و مثل پطروس فداکار این عکس‌ها را منتشر کند و مردم شهر را خبر کرده باشد؟ فکر کنید که چطور یک خبرنگارـ عکاس متعهد در نقش پاپاراتزی ظاهر شده و توانسته تصویر محرمانه این اتومبیل را از دل شیر بکشد بیرون؟

گیریم که اصلا یک تعداد خبرنگار به دعوت خود سایپا برای آشنایی با محصول جدید این شرکت رفته باشند آنجا. آن وقت باید یکی یا چند نفر بخواهند زیرزیرکی از ماشین جدید کمپانی که هنوز آفتاب را هم ندیده، زارپ عکس جاسوسی بگیرند! در سایپا باز است، حیای مهمان کجا رفته؟ پس اخلاق حرفه‌ای کجا رفت، سبکباران ساحل‌ها چه شد؟ بنده حقیر که هنوز نتوانستم بفهمم این جاسوس بازی برای کدام شرکت خارجی بوده و اگر اشتباه نکنم کمپانی مرسدس یا رولزرویس، خبرنگار جان بر کف مملکت ما را اغفال کرده تا این عمل شنیع را انجام دهد و رمز و راز سایپا را برملا کند!

خاک بر دهانم اگر بخواهم بگویم که این سفارش غیرانسانی را ممکن است ایران خودرو به عنوان تنها رقیب سایپا در ایران به این «عکاس ـ جاسوس ـ خبرنگار» داد باشد تا سر از کار نارنجی‌های جاده مخصوص در بیاورد! دیگر آنقدرها هم حرمت‌ها شکسته نشده و هنوز نیمچه احترامی بین دو رقیب خودروساز در ایران هست! آخرین بار در لیگ برتر فوتبال بود که تیم‌های پیکان و سایپا با هم بازی کردند و قبل از آن، حداکثر جاسوسی‌شان این بود که همدیگر را آنالیز کنند! حتی آن اوت دستی‌های نادر محمدی روی دروازه سایپا هم بدون هماهنگی اتفاق افتاد و کار خود بازیکن پیکان بود، نه اینکه خدای نخواسته به معنی دشمنی بین مدیران دو خودروساز بزرگ ایران باشد!

بیشتر بخوانید: آخرین شرایط ثبت نام سایپا

همه اینها را گفتم، اما باز هم باید بگویم که با وجود همه این اتفاقات، بنده کمترین نباید اغفال می‌شدم و اولین عکس‌های جاسوسی سایپا اطلس را می‌دیدم. البته وقتی چشمم به عکس افتاد، فکر کردم که این مخلوق تازه صنعت خودروسازی ایران در واقع یک مرسدس جی‌تی‌آر است. شما را به خدا یک نگاه دقیق به جلو پنجره یا گریل مبارک سایپا اطلس بیندازید! انصافا شبیه به مدل ذکر شده مرسدس بنز نیست؟ به خاطر همین موضوع عرض کردم که ممکن است سفارش عکس جاسوسی از سوی کمپانی آلمانی باشد چون به نظر می‌رسد مرسدس از روی اسکِچ یا مدل پروتوتایپ اطلس در سایپا، طرح جلو پنجره مدل جی‌تی‌آر را کپی کرده باشد! از شما بعید است جناب مرسدس بنز از اشتوتگارت! تا دیدید که روند طراحی و ساخت ماشین در ایران کمی به درازا می‌کشد (معمولا پنج شش سال ناقابل)، زدید توی گوش طرح‌های ایرانی مثل سایپا اطلس؟ بروید جلوی در خانه خودتان طراحی ماشین را کپی کنید!

بیشتر بخوانید: اندر حکایت اولین پیش فروش خودروی تارا

مرسدس بنز جی‌تی‌آر؛ خودرویی که طراحی خود را از سایپا اطلس کپی کرده!
مرسدس بنز جی‌تی‌آر؛ خودرویی که طراحی خود را از سایپا اطلس کپی کرده!

حالا که بنده هم در جاسوسی از رونمایی از سایپا اطلس شریک هستم و با تماشای عکس‌های آن بار گناهم سنگین شده، بگذارید کمی از اطلاعات فنی این کراس‌اوور ایرانی را برایتان برملا کنم. به هر حال، آخر جاسوسی و جاسوس‌بازی معمولا مرگ بر اثر تصادف با اتومبیل است و راه فراری هم برای ما جاسوس‌ها وجود ندارد.

سایپا اطلس بر اساس پلتفرم «ایکس ۲۰۰» توسعه پیدا کرده و به نوعی نسخه ارتقا یافته و فیس‌لیفت کوییک به حساب می‌آید. طبق اطلاعاتی که جاسوسان منتشر کرده‌اند، به احتمال زیاد اطلس با موتور M15 توربو (مشابه به شاهین) به بازار عرضه می‌شود و جعبه دنده ۵ سرعته دستی با کد ۵-F18 روی آن نصب می‌شود. آن طور که از دهان مهندسان سایپا پریده، احتمال دارد که نسخه ارزان قیمت اطلس با موتور ۹۰ اسب بخاری با قابلیت زمابندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT، هدرز، بالانسر شفت و گشتاور بیش از ۱۳۵ نیوتن متر به فروش برسد.

جاسوسان حاضر در برنامه بعد از رمزگشایی از مکاتبات کُدگذاری شده بین مهندسان سایپا دریافته‌اند که اطلس اولین خودروی کانکتد کار ( فناوری خودروهای قابل اتصال) ملی خواهد بود و از همان ابتدا با چنین ویژگی وارد بازار می شود! قابلیت اتصال هوشمند در سایپا اطلس باعث می‌شود مالکان بتوانند برخی امکانات خودرویشان را به وسیله تلفن همراه کنترل کنند!

واقعا وقتی به این قسمت از گزارش جاسوسان از سایپا اطلس رسیدم هم اشک شوق به خاطر توانمندی صنعتگران کشور بر چشمانم جاری شد و هم ترس ناشی از انتشار این اطلاعات فوق‌سرّی، نفسم را به شماره انداخت و زیرشلواری‌ام را خیس کرد! دیگر امیدی به زنده ماندن ندارم و هر لحظه ممکن است که یک کامیون به صورت اتفاقی بیاید و من را در این زیرزمین نمور زیر بگیرد. به آیندگانی که مالک اطلس می شوند سلام من را برسانید.

باقی بقایتان، جانم فدایتان …

1 نظر
  1. مهدی می‌گوید

    معلومه ماشین جالبی نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.