مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما

در پی پیکار با سدان‌های آغاز هزاره سوم

0

تویوتا کمری در طول زمان همواره رقابت نفس‌گیر و جذابی با دیگر سدان‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی داشته است. شرکت تویوتا طی سالیان‌سال با ارائه نسل‌های مختلف از کمری، بازارهای اقصی‌نقاط جهان را مورد هدف قرار داده و همواره در رقابت با دیگر رقبای حاضر در این بازارهای رقابتی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است.

جالب این‌که، در سال‌های پیش از شروع هزاره سوم و در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، این رقابت به‌مراتب برای تویوتا کمری آسان‌تر بود و کمری گرند هرچه به‌ سال‌های اخیر نزدیک‌تر می‌شد، رقبای سرسخت‌تری را پیش‌روی خود می‌دید. به‌طوری‌که، پیش از عرضه تویوتا کمری گرند، نسل چهارم آن عنوان «پرفروش‌ترین خودروی آمریکا» را از آن خود کرده بود و در فهرست ۱۰ سدان برتر جهان قرار داشت، اما امروز رقبای دیگری، حتی از بین هم‌خانواده‌هایش در شرکت تویوتا، این جایگاه را از کمری ربوده‌اند.

با این حال، خودرویی چون کمری گرند همچنان یکی از خوب‌های کلاس خود در بازه قیمتی پایین‌تر از خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس در بازار خودروهای دست‌دوم است و در رقابت با رقبای هم‌ترازش، که متعلق به سال‌های آغازین هزاره سوم هستند، به‌راحتی کم نمی‌آورد. ضمن صرف‌نظر از مقایسه معمول و قدیمی کمری گرند با سدان‌هایی چون نیسان ماکسیما، هیوندای آزرا، هیوندای سوناتا، هوندا آکورد و … مقایسه با یک سدان اصالتاً فرانسوی که خط تولیدش ۹ سال در ایران فعال بود، می‌تواند راه‌گشای افرادی باشد که می‌خواهند متناسب با بودجه‌شان و در یک بازه قیمتی تقریباً نزدیک به‌هم، ازبین نسخه‌های کارکرده و مدل‌پایین کمری گرند و نسخه‌های سالم و مدل بالای زانتیا یکی را انتخاب کنند. 

بنابراین در این مطلب به مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا می‌پردازیم و مزایا و معایب هر یک را بر روی کفه ترازو قرار می‌دهیم تا در آخر بدانیم که پیروز این میدان ژاپنی‌ها هستند یا فرانسوی‌های مقیم ایران!

مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما

با وجود این‌که تولید و عرضه سیتروئن زانتیا به سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ باز می‌گردد، اما با تولید این خودرو توسط سایپا در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹، می‌توان آن را ازجمله رقبای هم‌دوره تویوتا کمری گرند دانست.

زانتیای مونتاژ ایران (SAIPA XANTIA) با برخورداری از موتوری قدرتمند، پرشتاب و سریع و بهره‌مندی از ویژگی‌هایی چون توانایی حرکت بر روی سه چرخ، قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تعلیق عالی، تعویض آسان چرخ‌ها و… توانست در همان زمان عرضه کمری گرند، بخش قابل‌توجه‌ای از بازار را به خود اختصاص دهد و به‌عنوان یکی از برترین خودروهای تولید داخل، طرف‌داران زیادی را برای خود دست‌وپا کند.

ابتدا به مقایسه کمری گرند دنده‌دستی با ماکسیمای دنده‌دستی مونتاژ داخل می‌پردازیم و سپس مدل‌های دنده‌اتوماتیک آن‌ها را در برابر هم قرار می‌دهیم. ابتدا باید اذعان کرد که بین پیشرانه زانتیا با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی‌اش هماهنگی بسیار خوبی برقرار است و به‌واسطه برخورداری از سیستم تعلیق پیشرفته، این سدان سواری نرمی دارد.

سایپا این خودرو را با دو نوع پیشرانه ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی عرضه کرده است و به‌دلیل توانمندی‌ها و قابلیت‌های بالای پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی آن، می‌توان این مدل زانتیا را در برابر تویوتا کمری گرند ۲۴۰۰ سی‌سی مجهز به جعبه‌دنده ۵ سرعته قرار داد که با تولید ۱۵۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۸ نیوتن‌متر گشتاور و شتاب ۱۰.۵ ثانیه‌ای، عملکرد مطلوبی از خود نشان می‌دهد. اما زانتیا با پیشرانه ۲ لیتری و جعبه‌دنده ۶ دنده خود، امکان تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و با شتاب ۹.۵ ثانیه، به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

عملکرد مطلوب پیشرانه‌ زانتیا نشان‌گر توان فنی‌ بسیار مطلوب آن و برابری‌اش با عملکرد موتوری خودروهای وارداتی چون کمری گرند است. اما پاشنه آشیل زانتیا سطح پایین ایمنی آن است و به‌دلیل استهلاک بالای نسخه‌های مونتاژ داخلی و قیمت بالای قطعات آن، هزینه نگهداری‌اش به‌مراتب خیلی بیش‌تر از کمری گرندی است. سایپا با حذف آپشن‌های متعدد نسخه فرانسوی زانتیا، آن را به‌لحاظ امکانات بسیار فقیر و ناتوان کرده است. حال اگر بی‌اعتنا به مدل پایه این خودرو، بخواهیم از میان چهار تیپ آن، امکانات تیپ SX2000 را که تعداد کم‌تری از آپشن‌های نسخه فرانسوی از آن حذف شده است، مدنظر قرار بدهیم، باز هم فهرست تجهیزات نه‌چندان متنوع کمری گرند بر آن برتری می‌یابد.

همچنین می‌توان مدل ۶ سیلندر دنده‌اتوماتیک تویوتا کمری گرند را با ماکسیمای دنده‌اتوماتیک مقایسه کرد. پیشرانه این مدل ماکسیما ۳۰۰۰ سی‌سی حجم دارد و با جعبه‌دنده ۴ دنده اتوماتیک‌، ۲۲۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پشتِ فرمان این خودرو می‌توان، با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۸.۴ ثانیه‌ای به حداکثر سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

با مقایسه تویوتا کمری گرند با ماکسینا دنده اتوماتیک باید گفت که پیشرانه مدل ۶ سیلندر کمری گرند با ظرفیت دقیق ۲۹۹۵ سی‌سی امکان تولید ۱۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۴ نیوتن‌متر گشتاور و شتاب ۷.۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. خب پیشرانه کمری گرند ۶ سیلندر از شتاب بهتری برخوردار است و با مصرف ۹.۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر از ماکسیمای دنده‌اتوماتیک که ۱۱.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند، به‌مراتب کم‌مصرف‌تر است. اما پیشرانه این مدل ماکسیما پُرقدرت‌تر از کمری گرند ۶ سیلندر به‌نظر می‌رسد و در مسیرهای ناهموار به دادتان می‌رسد. با این حال، مشکل حذف آپشن‌ها از ماکسیماهای مونتاژ سایپا و پایین بودن سطح ایمنی آن‌ها در مدل ۶ سیلندر ماکسیما نیز مشهود است و باز هم کفه ترازو به نفع کمری گرند سنگینی می‌کند.

با مقایسه تویوتا کمری گرند با دو خودروی دیگر درمی‌یابیم که طراحی قدیمی‌تر و کسل‌کننده زانتیا یکی دیگر از نکات منفی آن است و طراحی کمری گرند، در عین سادگی، خیلی جذاب‌تر است و دیرتر کهنه می‌شود. اما برتری زانتیا بر کمری گرند مربوط به عملکرد فوق‌العاده سیستم تعلیق آن در ناهمواری‌ها و عبور قدرتمند آن از پیچ‌ها و فرمان‌پذیری بالای آن است.

درکل، از منظرهای مختلف تویوتا کمری گرند حرفی در برابر سیتروئن زانتیا برای گفتن باقی نمی‌گذارد و با کیفیت ساخت بالاتر، خود را تبدیل به گزینه اصلی می‌کند، اما اگر مسیرهای تردد شما بسیار ناهموار و غیر استاندارد است، شک به دل‌تان راه ندهید و به سراغ یک دستگاه زانتیای سالم و تروتمیز در بازار خودروهای کارکرده بروید.

امیدواریم که این مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما دنده اتوماتیک توانسته باشد نقاط قوت و ضعف این خودرو را در برابر حریفانش به خوبی برجسته سازد. در صورتیکه تجربه رانندگی با هر یک از این خودروها را دارید، خوشحال می‌شویم که نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.