مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با هیوندای سوناتا و نیسان ماکسیما

رقابت در بازار پررونق سدان‌های متوسط

0

خودروهای دارای جعبه‌دنده معمولی، طرف‌داران خاص خودشان را دارند و در دهه گذشته بسیاری از خودروسازان محصولات‌شان را در هر دو مدل دنده‌اتوماتیک و دنده دستی ارائه می‌دادند تا امکان انتخاب برای خریداران فراهم باشد. همچنین، سدان‌های متوسط در بازارهای جهانی و بازار خودروی کشورمان طرف‌داران زیادی دارند و هرساله انواع محصولات خودروسازان دنیا در این بازارها عرضه می‌شود. در این بین، دو مدل برخوردار از جعبه‌دنده معمولی برای خودروهای هیوندای سوناتا و نیسان ماکسیما مونتاژ داخل، به‌دلیل داشتن تشابه بسیار و عرضه تقریباً هم‌زمان، می‌توانند رقبای خوبی برای تویوتا کمری دنده دستی باشند.

بنابراین در این مطلب به مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با هیوندای سوناتا و نیسان ماکسیما خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام خودرو حرف بیشتری برای گفتن دارد.

مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا یکی از سدان‌های معروف و محبوب کمپانی هیوندای است. با وجود این‌که این خودرو از سال ۱۹۸۵ تاکنون تولید می‌شود، تنها نسل هفتم به‌بعد آن به ایران راه پیدا کرد. در بین مدل‌های مختلف موجود، مدل سوناتا NF که تقریباً هم‌زمان با تویوتا کمری در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ وارد کشورمان می‌شد، می‌تواند رقیبی برای کمری باشد. البته سوناتا نیز عمدتاً با جعبه‌دنده اتوماتیک راهی بازار ایران شد و تعداد محدودی از آن با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۵۹ سی‌سی با جعبه‌دنده معمولی هم‌اکنون در بازار موجود است که بسیار کم‌استهلاک است، هرچند در بحث دوام و کیفیت ساخت به پای تویوتا کمری نمی‌رسد.

نمای داخلی تویوتا کمری دنده دستی
نمای داخلی تویوتا کمری دنده دستی

با مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با هیوندای سوناتا  باید گفت که نسل هفتم تویوتا کمری با پیشرانه‌های مختلفی عرضه شده است، ولی اگر عملکرد پیشرانه همان مدل ۲۴۰۰ سی‌سی تویوتا کمری دنده دستی را که عمدتاً در ایران موجود است، بخواهیم در برابر راندمان پیشرانه سوناتا قرار بدهیم، متوجه می‌شویم که اعداد برابری توان و قدرت این پیشرانه‌ها را نشان می‌دهند؛ پیشرانه هیوندای با تولید ۱۶۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور در برابر موتور ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ کمری دنده دستی که ۱۵۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، عملکرد تقریباً هم‌سانی دارد، البته در عمل، بسیاری از رانندگان به برتری پیشرانه کمری اذعان دارند.

درست است که در زمان عرضه سوناتا طراحی‌اش شیک‌تر و جوان‌پسندتر بود، ولی طراحی تویوتا کمری ماندگارتر و همه‌پسندتر است. در مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با هیوندای سوناتا، شتاب‌گیری بهتر، فرمان‌پذیری تقریباً برابر و مصرف بیش‌تر از ویژگی‌های سوناتا است. با وجود ارزان‌تر بودن قطعات و پایین بودن کلیت هزینه تعمیر و نگهداری سوناتا، هزینه نگهداری برخی از سیستم‌های آن به‌مراتب بالا‌تر است. به‌طورمثال، در بحث جلوبندی، دارندگان سوناتا خیلی زودتر از صاحبان کمری مسیرشان به تعمیرگاه می‌خورد. اما در بحث امکانات رفاهی و آپشن‌ها، محصول هیوندای برتری محسوسی دارد، اما شما حین رانندگی با کمری خیلی راحت‌تر و مسلط‌‌ تر خواهید بود.

درکل، اگر به‌دنبال سدانی خانوادگی هستید که دارای امکانات رفاهی مطلوبی باشد، به‌سراغ هیوندای سوناتا بروید، و اگر کیفیت ساخت بالاتر و نامِ‌ خوش و مطلوبیت برندهای صنعت خودروسازی ژاپن برای‌تان مهم است، تویوتا کمری دنده دستی گزینه مناسبی برای شماست.

نمای پشتی تویوتا کمری دنده دستی
نمای پشتی تویوتا کمری دنده دستی

مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با نیسان ماکسیما دنده دستی مونتاژ

زمانی‌که ماکسیما پا به بازار کشورمان گذاشت، همچون تویوتا کمری، جزو معدود خودروهایی بود که بازار خودروی ایران را کلاً دچار تغییر چشم‌گیری کردند، زیرا در آن ایام بازاری به نام خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس یا چیزی مشابه به آن وجود نداشت. شرکت «پارس خودرو»، پس از عرضه نمونه وارداتی ماکسیما، اقدام به تولید این خودرو با دو جعبه‌دنده معمولی و خودکار کرد.

با مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با نیسان ماکسیما متوجه می‌شویم که ماکسیما با جعبه‌دنده دستی ۶ دنده (۵ دنده جلو) و پیشرانه‌ای با حجم ۳۰۰۰ سی‌سی، حداکثر توانی برابر با ۲۲۷ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۱ نیوتن‌متر تولید می‌کند و حداکثر سرعتش ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۷.۴ ثانیه ثبت شده است.

در مقابل، از بین پیشرانه‌های مختلف در نظر گرفته شده برای ‌تویوتا کمری دنده دستی، مدل ۲۴۰۰ سی‌سی آن در بازار ایران موجود است، و با داشتن ظرفیت کم‌تر، به‌طبع با تولید ۱۵۷ اسب‌بخار قدرت، ۲۱۸ نیوتن‌متر گشتاور و حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت، عملکردش اختلاف معناداری با عملکرد پیشرانه ماکسیما دارد. همچنین، این مدل تویوتا کمری ۹.۶ ثانیه زمان لازم دارد که به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بیش از ۲ ثانیه کُندتر از ماکسیمای دنده دستی مونتاژ است.

با مقایسه تویوتا کمری دنده دستی با نیسان ماکسیما باید گفت که طراحی این خودرو قدیمی‌تر از تویوتا کمری است و داخل کابین آن هماهنگی خوبی با طراحی بیرونی آن دارد. کارشناسان ارگونومی ماکسیما را برتر از کمری ارزیابی کرده‌اند و در بحث امکانات برای هیچ‌کدام برتری خاصی قائل نیستند. با وجود سرعت و شتاب بالاتر پیشرانه ماکسیما، مصرف سوخت بسیار بالاتر و استهلاک زیادتر، خصوصاً در مدل مونتاژی ماکسیما، از جمله عواملی است که منجر به پیروزی کمری در این رقابت می‌شود.

جمع‌بندی

امیدواریم که این مقایسه تویوتا کمری دنده دستی توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش تویوتا کمری مطلع شوید. 

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.