مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای سوناتا هیبرید و هیوندای النترا

0

رقابت تنگاتنگ خودروسازان مطرح جهان حالا به دنیای هیبریدی‌ها نیز کشیده شده است. توجه بسیار بالای این خودروسازان در طراحی و استفاده از امکانات گوناگون در کنار آلایندگی ناچیز می‌تواند برای هر علاقه‌مند به دنیای خودرو جالب باشد. تاکنون چندین خودروی هیبریدی نیز موفق شده‌اند که به بازار ایران راه پیدا کنند و اتفاقاً با استقبال نسبتاً خوبی نیز روبه‌رو شده‌اند که از میان آن‌ها تویوتا پریوس را باید بهترین خودروی حال‌حاضر دانست. با‌این‌حال، در این مطلب قصد داریم به مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای سوناتا هیبرید و هیوندای النترا بپردازیم پریوس را در مقابل رقبایش قرار دهیم تا ابعاد این رقابت بیشتر مشخص شود.

مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸

هیوندای سوناتا هیبرید را باید یکی از جدیدترین خودروهای هیبریدی راه‌یافته به بازار ایران دانست. این خودرو یک سدان نیمه‌لوکس محسوب می‌شود که از نظر طراحی می‌توان گفت نسخه فیس‌لیفت سوناتا LF است.

هیوندای سوناتا هیبرید در قسمت جلو با جلوپنجره بزرگ کرومی شش ضلعی خود در کنار چراغ‌های LED زیبا چهره دلنشینی را به خود گرفته است و در نمای عقب نیز با گرافیک زیبای چراغ‌ها و طراحی زیبای این قسمت روبه‌رو هستیم که سونا هیبرید را به خودرویی جذاب و عامه‌پسند تبدیل کرده است. اما در نقطه مقابل، تویوتا چهارچوب‌های معمول طراحی را کنار گذاشته و محصولی خیره‌کننده را تولید کرده است. پریوس از نظر نمای ظاهری با خطوط شکسته و چراغ‌های تیزگوشه خود شکلی فضایی به خود گرفته، که البته شاید مورد پسند همه نباشد.

نمای داخلی تویوتا پریوس
نمای داخلی تویوتا پریوس

با مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای سوناتا هیبرید باید گفت که طراحی کابین هر دو خودرو نیز هماهنگ با طراحی نمای بیرونی آن‌ها صورت گرفته است، بنابراین می‌توان گفت هیوندای سوناتا که از اصول طراحی متعارف پیروی کرده است برخلاف تویوتا پریوس با یک کابین عجیب‌و‌غریب، که تا‌حدودی باعث سردرگمی سرنشینان می‌شود، روبه‌رو نیستیم. کیفیت متریال و ارگونومی نیز در هر دو خودرو مطلوب است و سواری لذت‌بخشی را نیز برای سرنشینان خود فراهم می‌کند، هرچند سوناتا هیبرید به دلیل ابعاد بزرگ‌تر از فضای بیشتری برخوردار است.

در بخش آپشن‌های رفاهی، هیوندای سوناتا هیبرید وضعیت بسیار مطلوبی دارد و در کلاس و قیمت خود یک خودروی فول‌آپشن محسوب می‌شود و تقریباً هرچیزی را که از یک خودروی لوکس امروزی انتظار دارید در خود جای داده است. در نقطه مقابل تویوتا پریوس نیز از امکانات خوبی بهره می‌برد، ولی از این نظر در مقابل هیوندای سوناتا در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. آپشن مهمی که در سوناتا هیبرید موجود است و جای خالی آن در پریوس احساس می‌شود سانروف پانوراماست.

با مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای سوناتا هیبرید در بحث ایمنی نیز می‌توان گفت که هردو خودرو از مجموعه کاملی از کیسه هوا بهره می‌برند و به انواع مختلف سیستم‌های ترمز و پایداری مجهز‌ند. هر دو خودرو نیز موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه یوروانکپ شده‌اند، بنابراین به‌خوبی می‌توانند از سرنشینان خود محافظت کنند.

قوای محرکه سوناتا هیبرید از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است که در‌مجموع می‌تواند ۱۹۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در طرف مقابل، حداکثر قدرتی که از پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی پریوس ایجاد می‌شود ۱۲۱ اسب بخار است و وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را نیز یک گیربکس CVT برعهده دارد. که درمجموع منجر می‌شود پریوس بتواند در مدت ۱۰.۷‌ ثانیه به سرعت ۱۰۰‌ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت آن نیز ۱۸۵‌ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. در‌حالی‌که، سوناتا هیبرید می‌تواند در ۹.۵‌ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. از نظر مصرف سوخت نیز تویوتا پریوس با مصرف سوخت ترکیبی ۴.۵ لیتر اندکی از هیوندای سوناتا هیبرید بهینه‌تر است.

در‌مجموع می‌توان گفت هیوندای سوناتا هیبرید خودروی خوبی است و فروش بالای محصولات هیوندای در بازار ایران در کنار ظاهر عامه‌پسند و آپشن‌های بیشتر می‌تواند برگ برنده‌ای برای آن باشد، ولی به‌هیچ‌وجه از نظر کیفیت و استهلاک نمی‌تواند به پای تویوتا پریوس برسد.

تویوتا پریوس عکس از پشت
تصویری از پشت تویوتا پریوس

مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای النترا ۲۰۱۷

هیوندای النترا به‌عنوان یک سدان کامپکت طراحی جذابی دارد و تا‌حدودی نیز این جذابیت را مدیون زبان طراحی جدید محصولات هیوندای و شباهتش به سوناتاست. طراحی ظاهری این خودرو به‌صورتی شکل گرفته که النترا در هیبت یک خودروی اسپرت و هیجان‌انگیز ظاهر شود و در‌عین‌حال المان‌های لوکس بودن نیز در آن فراموش نشده است. در نقطه مقابل اما تویوتا پریوس از طراحی متفاوتی برخوردار است، چیزی که تا‌حدود زیادی موجب خاص شدن پریوس شده است. البته ظاهر پریوس در مقایسه با النترا چندان عامه‌پسند نیست و همین مورد تا‌حدود زیادی می‌تواند کار را برای النترا راحت‌تر کند.

با با مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای النترا می‌توان فهمید که هیوندای النترا از نظر طراحی کابین تغییرات زیادی را نسبت به نسل‌های گذشته خود تجربه کرده است و کابین آن بسیار منظم‌تر و ارگونومیک‌تر از قبل شده، اگرچه هنوز با محصولات لوکس هیوندای فاصله دارد. در نقطه مقابل تویوتا پریوس اما طراحی متفاوتی دارد و شاید در مقایسه با النترا تا‌حدودی گیج‌کننده به‌نظر برسد. با این حال هر دو خودرو کیفیت ساخت بالایی دارند و متریال به‌کار رفته در کابین آن‌ها نیز کیفیت بسیار مطلوبی دارد و از این نظر هر دو خودرو را می‌توان در یک سطح دانست. از نظر آپشن‌های رفاهی نیز هر دو از امکانات نسبتاً کاملی بهره می‌برند، با‌این‌حال، تنها تفاوت مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد آپشن سانروف در هیوندای النتراست که در پریوس موجود نیست.

با با مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای النترا از نظر امکانات ایمنی نیز باید گفت که هر دو به پکیج کاملی از کیسه هوا مجهز هستند. هیوندای النترا از سیستم‌های ترمز و پایداری ABS ,EBD ,ESC و BAS بهره می‌برد و تویوتا پریوس نیز به سیستم‌های ABS ,EBD , BA,TRC و VSC مجهز است. هر دو خودرو نیز موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه یوروانکپ شده‌اند.

هیوندای النترا در مدل پایه به یک پیشرانه ۲‌ لیتری ۴‌ سیلندر مجهز است که می‌تواند ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند و به‌وسیله یک گیربکس ۶ سرعته خودکار نیروی تولیدشده را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. در‌حالی‌که، تویوتا پریوس نیروی خود را از یک موتور بنزینی و الکتریکی می‌گیرد که مجموعاً ۱۲۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را نیز یک گیربکس CVT بر‌عهده خواهد داشت. هیوندای النترا می‌تواند در ۹.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، در‌حالی‌که، این زمان برای پریوس ۱۰.۷ ثانیه خواهد بود. مصرف سوخت جایی است که پریوس برتری خود را نشان خواهد داد، زیرا این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۴.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند، در‌حالی‌که النترا برای طی کردن همین مسافت به ۷.۶ لیتر بنزین نیاز دارد.

در‌مجموع هیوندای النترا می‌تواند به دلیل ویژگی‌های مثبتی مانند طراحی زیبا و بازار خرید‌و‌فروش خوب گزینه مناسبی محسوب شود، ولی کیفیت ساخت بالای تویوتا پریوس و مصرف سوخت بسیار پایین آن چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از کنارش گذشت. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه هیوندای النترا با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات مفیدی از تویوتا پریوس در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش تویوتا پریوس به سایت دیوار مراجعه کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ تجربه سواری با کدام خودرو را دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.