بررسی تاکر ۴۸؛ یک تنه در مقابل سه تفنگدار

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

تاکر ۴۸ یا همان تاکر تورپیدو مدل ۱۹۴۸؛ اتومبیل مرد خلاقی به نام پرستون تامس تاکر بود که در ۱۹۰۳ میلادی متولد شد و این شاهکار را آفرید.

جهان دهه چهل مانند دنیای امروز، جهان ملتهب و پرآشوبی بود. آغاز آن همراه با جنگ جهانی دوم و در میانه و انجامش همچنان التهاب و رکود ناشی از جنگ دامنگیر دنیا بود. در این شرایط کمتر کسی به مدل جدید اتومبیل فکر می‌کرد و آرزوی تحول در صنعت خودروسازی را داشت. البته عده‌ای که جنون نوآوری و صنعت و خودرو داشتند، حتی در بدترین روزهای جنگ جهانی دوم دست از تلاش برنداشته بودند.

در سال‌های اولیه پس از اتمام جنگ فراگیر دوم، سه غول خودروسازی آن روز جهان یعنی فورد و جنرال موتورز و کرایسلر، هنوز چیز جدیدی برای عرضه نداشتند. همه صنایع بزرگ بخشی از ظرفیت‌های خود را به تولیدات نظامی اختصاص داده بودند و در نتیجه موازنه عرضه و تقاضا به شدت بر هم خورده بود. هر خودرویی که از خط تولید خارج می‌شد پیش‌خرید شده بود. به همین دلیل تولیدکنندگان درصدد طراحی و ساخت مدل‌های جدیدتری برای جذب مشتریان بیشتر نبودند و از این منظر آن شرایط با وضعیت امروز عرضه و تقاضای خودرو در کشورمان قابل قیاس است. وقتی فروش تضمین شده است، نیازی به هزینه کردن برای تولید مدل‌های جدید وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: بررسی بوگاتی ۵۷ اس‌سی آتلانتیک؛ از اینجا تا ابدیت

تاکر 48 - تاکر تارپیدو
نمای پشتی تاکر ۴۸

در این میان مرد خلاقی به نام «پرستون تامس تاکر» (Preston Thomas Tucker) متولد ۱۹۰۳ میلادی که از نوجوانی مشاغل متعددی از بازسازی و فروش خودروهای قدیمی تا رانندگی خودروهای پلیس و تولید هواپیما و خودرو را تجربه کرده بود، شاهکاری آفرید به نام تاکر تورپیدو. البته این نام رسمی هرگز رایج نشد و این خودرو تا امروز تاکر ۴۸ نامیده می‌شود. نام دیگر این ماشین تاکر سدان است.

این شاهکار، محرک صنایع خودروسازی‌ای شد که حدود یک دهه هیچ نوع ابداع و نوآوری نداشتند. تاکر ۴۸ از هر حیث در زمان خود پدیده محسوب می‌شد. زیبایی بدنه این خودرو آن را به یک اثر هنری زنده و متحرک تبدیل و به کار بردن سه چراغ در جلو و یک شبکه استیل بسیار ظریف و شکیل در عقب، این زیبایی را دوچندان کرده است. قوس گلگیرهای آن که به سبک خودروهای دهه چهل بیرون زده است، ظاهری منحصر به‌فرد دارد. داخل اتاق اما همه چیز در نهایت سادگی است و از تجمل خبری نیست. صندلی‌ها و تودری‌های ساده، فرمان استخوانی ساده و زیبا و تنها یک سرعت‌سنج پشت آن، اتاقی بسیار ویژه به وجود آورده است. دسته دنده اما به شکل کلیدی ظریف در کنار فرمان خودنمایی می‌کند.

تاکر برای اولین بار در ساخته‌های خود از سیستم تعلیق مستقل در هر چرخ استفاده کرد که امروز در تمام خودروهای جدید به کار می‌رود. در این سیستم هر چرخ به تنهایی دارای فنر و بازوهای نگهدارنده است که سواری امن و نرم و آرامی را برای سرنشینان در پی دارد. موتور شش سیلندر تخت این ماشین با قدرت ۱۶۶ اسب بخار، در عقب آن تعبیه شده بود. با توجه به طراحی این خودرو، وزن موتور در قسمت عقب نقش مهمی در نحوه کنترل و هدایت ماشین داشت. از نقاط برجسته دیگر این خودرو سیستم دیسک و هیدرولیک در هر چهار چرخ بود.

بیشتر بخوانید: بررسی فورد GT40 مدل ۱۹۶۵؛ فورد علیه فراری

تاکر 48 - تاکر تارپیدو
نمای داخلی تاکر ۴۸

موفقیت تاکر در ساخت چنین شاهکاری قد علم کردن در مقابل سه غول خودروسازی محسوب می‌شد. پس به شیوه‌ای که در دنیای خشن سرمایه‌داری مرسوم است، آن‌ها آنچه در توان داشتند به کار گرفتند تا تاکر را از میدان به در کنند. در اقدامی هماهنگ، رسانه‌های تحت کنترل صنایع بزرگ با همکاری هومر فرگوسن، سناتور آن زمان میشیگان ،زمینه‌های بازرسی و کشاندن شرکت تاکر به دادگاه را به اتهام تقلب در بورس و ارائه گزارش‌های دروغ به قصد بالا بردن ارزش سهام، فراهم کردند.

آن‌ها با این زمینه‌سازی‌ها موفق شدند و شرکت تاکر در سوم مارچ ۱۹۴۹ تعطیل شد. توقف فعالیت سبب شد که از این شاهکار مهندسی و هنر تنها ۵۱ دستگاه تولید شود و پیش از آن‌که این محصول به موفقیتی برسد که در خور آن بود، به کلی از بین برود. تاکر ۴۸ رسما هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود که تا چهار برابر بیشتر خرید و فروش می‌شد، اما قیمت امروز هر دستگاه از آن ۵۱ عدد بالغ بر چند میلیون دلار است.

کارگردان معروف سینما فرانسیس فورد کاپولا که خود یکی از دارندگان تاکر ۴۸ است. کاپولا در سال ۱۹۸۸ فیلمی از زندگی تاکر ساخت به نام «Tucker: The Man and His Dream» که در این فیلم به زندگی پر‌فراز و نشیب پرستون تاکر و تلاشش برای ساخت خودرویی بی‌مانند پرداخته است.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.