آشنایی با انواع مسابقات اتومبیلرانی

0

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین رقابت‌های ورزشی در جهان، مسابقات اتومبیلرانی است. این مسابقات در انواع مختلف و با شرایط گوناگونی برگزار می‌شوند. انواع مسابقات اتومبیلرانی (بدون استثنا) همواره با حواشی و اتفاقات بسیاری همراه هستند. تاریخچه هر کدام از این مسابقات پر از قهرمانی‌ها، شادی‌ و غم و حوادث ماندگاری است.

شاید بتوان به نوعی گفت این مسابقات از خطرناک‌ترین رقابت‌های دنیا نیز دانست. حوادث مختلف رانندگی که منجر به مرگ و یا مجروح شدن رانندگان و حتی تماشاچیان این مسابقات شده است، هیجان و گرمای رقابت‌های اتومبیلرانی را بیشتر کرده است.

در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی به انواع مسابقات اتومبیلرانی بیاندازیم و ببینیم که چرا هر یک از این مسابقات به شهرت فعلی رسیده‌اند. 

مسابقات اتومبیلرانی ایندی 500

مسابقات اتومبیلرانی ایندی ۵۰۰

مسابقات ایندی ۵۰۰ را باید قدیمی‌ترین مسابقات اتومبیلرانی در جهان نامید. این مسابقات از سال ۱۹۱۰ تاکنون در آمریکا برگزار شده است. روند انجام این مسابقات فقط در زمان جنگ جهانی اول و دوم متوقف شد و بعد از آن هیچ چیزی نتوانست مانع برگزاری  مسابقات اتومبیلرانی ایندی ۵۰۰ شود.

در این مسابقات هر راننده می‌تواند یک خودروی اصلی و یک خودروی پشتیبان داشته باشد و همه خودروها باید معاینات فنی خاص این مسابقات را پشت سر بگذارند. مسیر این مسابقه ۲.۵ مایل است که هر راننده باید ۲۰۰ دور این مسیر را طی کرده و در مجموع با گذراندن ۵۰۰ مایل، به خط پایان برسد.

تعداد شرکت کنندگان در این مسابقات ۳۳ نفر هستند. علاوه بر حضور تماشاچیان فراوان، شبکه ABC نیز به صورت مستقیم این مسابقات را پوشش می‌دهد. مشهورترین قهرمانان این مسابقات، ال آنسر، ریک میرز و ای جی فویت هستند که هر کدام ۴ عنوان قهرمانی را در این مسابقات به خود اختصاص داده‌اند. 

 مسابقات ۲۴ ساعته لمانز

مسابقات اتومبیلرانی ۲۴ ساعته لمانز

مسابقات اتومبیل‌رانی ۲۴ ساعته لمانز را شاید بتوان سخت‌ترین رقابت رانندگی دانست. رقابتی که ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد! این مسابقات که از سال ۱۹۲۳ در اروپا آغاز شد، به تدریج به محبوبیت زیادی در میان رانندگان رسید و حالا یکی از هیجان انگیزترین مسابقات اتومبیلرانی به حساب می‌آید.

هر راننده باید در ۲۴ ساعت یک پیست طولانی که متشکل از جاده‌های صاف، بسته و پیچ‌های تند و خطرناک است، را طی کند و راننده‌ای که بیشترین مسیر را در این زمان گذرانده باشد، برنده این مسابقه است.

آنچه در این مسابقات اهمیت دارد، کیفیت فنی خودرو است. ۲۴ ساعت حرکت مداوم برای هر خودرویی یک چالش بسیار سخت و طاقت‌فرساست و دیده شده که بسیاری از خودروها در میانه راه دچار مشکلات فنی شده و از ادامه مسیر باز می‌مانند. هر خودرو ۳ راننده دارد که هر کدام باید ۸ ساعت رانندگی کنند. آمادگی بدنی و روانی رانندگان نیز از دیگر نکات مهم این مسابقات است.

از نکات قابل توجه مسابقات اتومبیلرانی لمانز باید به تصادفات وحشتناک آن اشاره کرد که در بدترین آن، در سال ۱۹۵۵، بر اثر برخورد راننده جگوار به کناره پیست و پرتاب شدن قطعات آن به میان تماشاچیان، ۸۳ نفر کشته و ۱۸۰ نفر مجروح شدند. تیم‌های پورشه، فراری، بنتلی و فورد بیشترین قهرمانی را در این رقابت‌ها به دست آورده‌اند. 

مسابقات رالی مونت کارلو

مسابقات رالی مونت کارلو

رالی مونت کارلو مهم‌ترین مسابقات رالی جهان است که در کشور فرانسه انجام می‌شود. در مسابقات رالی مسیرهای مختلفی در مسیرهای برفی، بارانی، آفرود و جاده‌های مختلف برگزار می‌‌شود.

این مسابقه در ۱۷ مرحله انجام شده و در مجموع ۱۶۴۲۴۰ کیلومتر مسیر طی می‌شود. در کنار راننده یک نفر نقشه خوان قرار دارد که مسیر را برای راننده مشخص می‌کند.

مسابقات رالی مونت کارلو در ۱۷ دور انجام شده و زودتر از دیگران به خط پایان برسد. سباستین لوب راننده فرانسوی با کسب ۷ پیروزی، رکوردار قهرمانی در این مسابقات است. 

مسابقات رالی داکار

مسابقات رالی داکار

این مسابقات یکی از بزرگترین رالی‌های دنیای اتومبیلرانی و پدر مسابقات رالی است که هر سال در آمریکای جنوبی برگزار می‌شود.

رالی داکار در ۱۴ روز اول سال میلادی در مسیری به طول ۸۵۰۰ کیلومتر انجام می‌شود. اولین بار در سال ۱۹۷۹ وقتی یک راننده فرانسوی در صحرای داکار در سنگال راهش را گم کرد به این فکر افتاد که این بیابان برای برگزاری مسابقات اتومبیلرانی مکان خوبی است. از آن زمان تا سال ها رالی داکار در این منطقه برگزار می‌شد تا وقتی که به دلیل تهدیدهای القاعده، مسیر مسابقات به آمریکای جنوبی و بیشتر در آرژانتین و شیلی منتقل شد.

در مسابقه رالی داکار، ابتدا باید خودرو در تمام طول مسیر سالم مانده و بعد در رقابت برنده شود. این مسابقات نه تنها برای خودرو، بلکه برای موتور سیکلت و کامیون هم انجام می‌شود. از قهرمانان این مسابقات می‌توان به جینیل دی ویلرز، استفان پرانسل و کارلوس سنز اشاره کرد. 

مسابقات فرمول ۱

مسابقات فرمول ۱

و اما مهمترین و پرهیجان‌ترین مسابقات اتومبیلرانی، مسابقه فرمول وان است که در طول سالهای برگزاری بیشترین حواشی و اتفاقات و مسابقات را داشته است.

فرمول یک و یا جایزه بزرگ، مسابقاتی است که اولین بار در سال ۱۹۰۶ در کشور فرانسه برگزار شد و در طول آن ۳۲ اتومبیل در طی دو روز مسیر ۱۰۴ کیلومتری مسابقات را طی کرده و در انتها تیم رنو توانست اولین عنوان قهرمانی جایزه بزرگ را از آن خود کند. اما مسابقات جایزه بزرگ، به این صورتی که امروز شاهد آن هستیم، از سال ۱۹۵۰ آغاز شده و تاکنون با شور و هیجان بی سابقه‌ای ادامه داشته است. خودروهای حاضر در این مسابقات به دلیل اینکه چرخ‌هایشان در پهلوی خودرو و با فاصله از بدنه قرار می‌گیرند ، به خودروهای «چرخ باز» معروف هستند.

قوانین مسابقات فرمول یک در طول سال‌ها و به دلایل مختلف تغییرات گوناگونی داشته اما همیشه یک سلسله قوانین مشخص برای خودروها و مسیری که باید طی کنند وجود دارد. هر فصل از مسابقات فرمول وان شامل چند سری مسابقه و گرندپری است که در پیست‌های اتومبیلرانی در سراسر جهان برگزار می‌شود. تعداد گرند پری‌ها در مسابقات هر سال امکان تغییر دارد. در هر فصل قهرمان کسی است که بیشترین تعداد پیروزی در هر گرندپری را داشته باشد.

در مسابقات فرمول ۱، عنوان و جایزه قهرمانی در دو قسمت اهدا می‌شود. راننده و تیم سازنده خودرو. در حقیقت بخش بزرگی از قهرمانی راننده مدیون خدمات مهندسین و مکانیک‌های تیم و کیفیت ساخت خودروی راننده است.

مسابقات فرمول ۱ بیشترین حوادث و اتفاقات را در دنیای مسابقات اتومبیلرانی داشته است. راننده‌های بسیاری از جمله آیرتون سنا راننده برزیلی که ۳ عنوان قهرمانی را در مسابقات فرمول ۱ دارد در ۳۴ سالگی دچار حادثه شد و از دنیا رفت. جکی استوارت نیز که ۳ عنوان قهرمانی را در اختیار داشت، در  مسابقات سال ۱۹۷۳ در برخورد با گارد کنار پیست دچار حادثه شد و با اینکه توانست از این اتفاق جان سالم به در ببرد اما دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرد. مایکل شوماخر آلمانی با ۷ بار قهرمانی، یکی از اسطوره‌های مسابقات فرمول ۱ است که در یک حادثه اسکی به کما رفت. با اینکه شوماخر بعد از مدتی از کما خارج شد، اما دیگر توان شرکت در مسابقات فرمول ۱ را ندارد.

در میان تیم خودروسازان نیز فراری، مرسدس بنز، رنو و مک لارن تاکنون بیشترین عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.