استفاده از خودروهای قاچاق در مناطق آزاد

0

قاچاق خودرو پدیده‌ای غیرقانونی و عجیب است. برخلاف رویه‌های معمول درمورد قاچاق دیگر کالاهای واردشده به کشور، برای تحقق نیازمند تخلف سازماندهی شده است؛ چراکه ورود خودرو به هر شکل و بدون مجوز، به‌طورکلی ممکن نیست، زیرا بدون پلاک و ثبت در سامانه‌های ملی امکان تردد ندارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران پیشنهاد داد که از خودروهای قاچاق در مناطق آزاد استفاده شود یا در اختیار سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار گیرند.

غلام‌رضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با بیان این مطلب درخصوص خودروهای لوکسی که غیراستاندارد تشخیص داده شده بود، گفت: «خودروهای لوکس در حال ‌حاضر نزد سازمان اموال تملیکی است و سازمان استاندارد پیشنهادی به دولت داده است که اگر این خودروها از اروپا و نه آمریکا وارد شده‌اند و الزامات دیگر را داشته باشند، ترخیص شوند.»

بیشتر بخوانید: جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور

مافیای قاچاق خودرو‌های لوکس مانند پورشه، بنز و تویوتا را در مرز‌های مختلف مانند سلفچگان و جاهای دیگر دپو کرده‌اند و شبانه این ماشین‌ها را از گمرک خارج می‌کنند.

به‌گفته شریعتی، برخی از این خودروها بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی بودند که اصلاً امکان صدور مجوز ترخیص برای آنها وجود ندارد؛ چراکه این الزام مصوبه هیئت وزیران است. همچنین خودروهای بدون سفارش امکان ترخیص ندارند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان با بیان این پیشنهاد که از خودروهای قاچاق در مناطق آزاد استفاده شود یا در اختیار سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار گیرد، خاطرنشان کرد: «به‌طورکلی موضوع استاندارد مشکل ترخیص این خودروها نیست، بلکه مشکل تضاد با قوانین است. اگر هیئت دولت مصوبه‌ای صادر کند، سازمان ملی استاندارد توانایی و آمادگی انجام ارزیابی و کمک به آنها برای ترخیص خودروها را دارد. لازم است تا مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد جلوی واردات قاچاق کالا از مبادی رسمی و غیررسمی به کشور بگیرند؛ زیرا ضربه اساسی به ‌تولید داخل زده است.»

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.