مقایسه ولوو XC90 با ب‌ام‌و X5 و لکسوس LX570 و لندکروز V8

خودرویی که در مقابل رقبا قد علم کرد

0

در دوره‌ای که هر خودروی بی‌کیفیت و بی‌نام‌و‌نشانی به‌راحتی به بازار ایران راه پیدا می‌کند دیدن یک خودروی اصیل و باکیفیت حس و حال خوبی دارد. اگرچه قیمت این خودروها معمولا ‌به‌حدی بالاست که خریدن آن برای عموم مردم همانند یک خواب شیرین است، ولی باز هم دلیل نمی‌شود که زبان به تحسین آن‌ها نگشاییم و شیفته آن‌ها نشویم.

اکثر این خودروها از برندهای معروفی در زمینه تولید خودروهای سواری مانند ب‌ام‌و، بنز و لکسوس هستند که چشم مردم به دیدن آن‌ها در خیابان‌ها عادت کرده است ولی این‌بار با یک خودروی شاسی‌بلند لوکس از یک برند اصیل ولی نه‌چندان شناخته شده برای مردم ایران در زمینه خودروهای سواری یعنی ولوو XC90 روبرو هستیم.

این خودروی لوکس سوئدی در سال ۲۰۱۶ به بازار ایران راه پیدا کرد و کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند در مقابل رقبای قدرتمندش در بازار قد علم کند و از پس آن‌ها بربیاید اما با گذشت زمان این اتفاق بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت و قانون منع واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز به کمک ولوو XC90 آمد تا مشتریان روی خوش بیشتری به آن نشان دهند. در این مطلب قصد داریم مقایسه ولوو XC90 با ب‌ام‌و X5 و لکسوس LX570 بپردازیم و این زیبای سوئدی را در کنار رقبایش نگاه کنیم.

مقایسه ولوو XC90 با ب‌ام‌و X5

ب‌ام‌و همواره یک برند محبوب در بازار ایران است و کشش مشتریان به سمت محصولات آن همیشه بالا بوده است. X5 نیز از این قاعده مستثنی نیست، البته برای تهیه آن باید به ‌مدل‌های کارکرده ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ اکتفا کنید زیرا مدل‌های جدیدتر آن هرگز مجال ورود به بازار ایران راه پیدا نکرد. مدل ۲۰۱۴ این خودرو از ظاهری اسپرت و زیبا برخوردار است و از اصالت طراحی محصولات بی ام و نیز بهره‌مند است.

در نقطه مقابل ولوو XC90 نیز از طراحی زیبا و مدرنی برخوردار است. هر خودرو از المان‌های منحصر‌به‌فردی در طراحی استفاده کرده‌اند که باعث شده طرفداران خودشان را داشته باشند، ولی در حالت کلی بی ام و از ظاهر اسپرت‌تر و دینامیک‌تری برخوردار است.

همین روند در داخل نیز ادامه دارد.با مقایسه ولوو XC90 با ب‌ام‌و X5 متوجه می‌شویم که کابین ب‌ام‌و بسیار زیبا و لوکس است و فضای کافی و راحت برای سرنشینان فراهم می‌کند. این خودرو اگرچه از ابعاد کوچکتری نسبت به ولوو XC90 برخوردار است، اما در نسخه‌های سفارشی همانند ولوو با سه ردیف صندلی ارائه می‌شود. آپشن‌های به‌کار رفته در ب‌ام‌و X5 نیز متعدد بوده ولی از این نظر در مقابل ولوو XC90 در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد و تعدادی از آپشن‌های آن نیز تنها در نسخه‌های سفارشی ارائه می‌شود.

ب‌ام‌و X5 با قدرتمندترین پیشرانه خود یعنی XDrive50i به بازار ایران راه یافت. این پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توان تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که به وسیله یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود. تا همین جا معلوم است که عملکرد این پیشرانه بسیار بهتر از پیشرانه ولوو با ۳۱۶ اسب بخار خواهد بود.

در مجموع می‌توان گفت که ولوو XC90 علی‌رغم اینکه خودروی بسیار خوبی است و از امکانات بیشتری نسبت به ب‌ام‌و X5 بهره می‌برد ولی به دلیل حساسیت پیشرانه آن هزینه‌های تعمیر و نگهداری بیشتری دارد و از طرفی ب‌ام‌و X5 پیشرانه قدرتمند تر و کم دردسرترین را ارائه می‌کند و از بازار خرید و فروش بهتری نیز برخوردار است.

مقایسه ولوو XC90 با لکسوس LX570

دیگر حریف ولوو XC90 یک ژاپنی سرسخت به نام LX570 است. این خودرو به دلیل شباهت‌های زیادی که به تویوتا لندکروز دارد و حتی به‌نوعی نسخه لوکس‌تر لندکروز محسوب می‌شود از محبوبیت خاصی برخوردار است. البته محدودیت‌های اعمال شده برای واردات خودرو گریبان این شاسی‌بلند لوکس را نیز گرفته و تنها می‌توان به مدل‌های کارکرده ۲۰۱۳ آن اکتفا کرد.

لکسوس LX570 نیز همانند لندکروز از هیکلی عضلانی و جثه‌ای عظیم برخوردار است و نیاز نیست بیش از این به جذابیت‌های ظاهری آن بپردازیم. کابین این خودرو همانند ولوو XC90 از طراحی بسیاری خوبی برخوردار است و متریال به‌کار رفته در آن نیز باکیفیت است و حس‌و‌حال لوکس بودن را منتقل می‌کند.

مقایسه ولوو XC90 با لکسوس LX570 در می‌یابیم که هر دو خودرو به‌دلیل ابعاد بسیار بزرگ و طولی نزدیک به ۵ متر فضای کاملا راحت و جاداری را برای سرنشینان فراهم می‌کنند، البته ولوو XC90 با بهره‌مندی از سان‌روف پانورامیک فضای دلبازتری نسبت به  LX570 دارد. همچنین هر دو خودرو به سه ردیف صندلی مجهز هستند.

هر دو خودرو در نسخه‌های فول آپشن از بالاترین سطح امکانات بهره می‌برند و حتی مشکل پسندترین افراد را نیز راضی خواهند کرد. با این حال ولوو XC90 از تعدادی آپشن‌های ایمنی و کنترلی بیشتر بهره می‌برد و در نقطه مقابل لکسوس LX570 به آپشن‌های مخصوص آفرود مانند سیستم Crawl Control مجهز است و همانند لندکروز از توانایی آفرود بالایی برخوردار است.

یقینا بارزترین تمایز میان این دو خودرو پیشرانه آن‌ها است. لکسوس LX570 به یک پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری که توان تولید ۳۸۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۶ نیتوتن‌متر گشتاور را دارد مجهز است که به کمک یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک نیرو را هر چهار چرخ خودرو منتقل می کند. به نظر می‌رسد که ولوو XC90 با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری خود شانسی نداشته باشد ولی سامانه‌های توربوشارژ و سوپرشارژ به کمک این خودرو می‌آید و در کنار وزن کمتر و عملکرد بهتر گیربکس ۸ سرعته خودکار باعث می‌شود که ولوو XC90  شتاب‌گیری اولیه بهتری داشته باشد.

در‌مجموع می‌توان گفت که هر دو خودرو از بهترین SUV‌های بازار هستند ولی لکسوس LX570 به دلیل برتری‌های که در زمینه آفرود دارد و البته استهلاک کمتر و بازار خرید و فروش بهتر، گزینه مطلوب‌تری به نظر می‌رسد. البته اگر با پیشرانه حساس ولوو و تأمین قطعات آن مشکلی ندارید، ولوو XC90 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید باشد.

مقایسه ولوو XC90 با لندکروز V8

بسیاری از طرفداران ولوو XC90 این خودرو را با تویوتا لندکروز V8 مقایسه می‌کنند که نمی‌توان گفت که مقایسه اشتباهی است.

با مقایسه ولوو XC90 با لندکروز V8 از نظر طراحی باید گفت که لندکروز V8 در طراحی ظاهری، چهره ای خشن و بیابانی دارد و خطوط برجسته بر روی درب موتور و ابعاد بزرگ جلو پنجره و چراغ‌ها احساس قدرت و ابهت را به سرنشینان القا می‌کند. در طرف دیگر، ولوو XC90 قرار دارد که اگرچه طراحی ساده‌ای دارد، اما همین سادگی سبب به‌روزتر شدن چهره آن نسبت به لندکروز شده است.

در داخل کابین لندکروز V8، فضای داخلی زیبا و راحت است و امکانات نسبتا بالایی مانند قابلیت گرم کن و سردکن صندلی‌ها، سنسور باران و همچنین وجود سنسورهای بیشتر برای کمک به دید راننده، کنسول میانی بزرگ و پهن برای راحتی سرنشینان در نظر گرفته شده است. مقایسه ولوو XC90 با لندکروز V8 در داخل کابین، باید بگوییم که کابین ولوو XC90 طراحی ساده، مدرن و به دور از شلوغی دارد. کیفیت ساخت اجزای داخل کابین بسیار بالاست و این خودرو از نظر امکانات تقریبا چیزی برای سرنشینانش کم نمی‌گذارد.

با مقایسه ولوو XC90 با لندکروز V8 باید گفت که لندکروزهای موجود در ایران عموما دارای موتور هشت سیلندر با حجم ۴۶۶۴ سی‌سی هستند و می‌توانند ۲۷۱ اسب بخار قدرت در ۴۸۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۴۲۷ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه تولید کنند. مصرف سوخت لندکروز V8 در بزرگراه ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در جاده ۲۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. در طرف دیگر، ولوو XC90 قرار دارد که اگرچه پیشرانه کوچکتری نسبت به لندکروز دارد، اما به با بهره‌گیری از سیستم تویین شارژر نسبت به لندکروز شتاب بیشتری دارد و البته مصرف سوخت پایین‌تر.

به طور کلی باید گفت که تویوتا لندکروز همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای جاده‌ای و آفرود است، اما مصرف سوخت بالای این خودرو شاید برای همه جالب نباشد. از طرف دیگر ولوو XC90 قرار دارد که توانایی‌های آفرود دارد (البته نه به اندازه لندکروز) اما برای مصارف شهری بسیار مناسب است و ظاهر اسپرت‌تر و جذاب‌تری هم دارد.

امیدواریم که این مقایسه ولوو XC90 با خودروهای مشابه‌اش در بازار توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودرو در اختیارتان قرار دهد و ارزش خرید آن را در مقابل رقبایش را مشخص کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش ولوو XC90 مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.