واردات خودروی کارکرده به کجا رسید؟

0

واردات خودرو برای حفظ منابع ارزی ممنوع شده است و بعد از گذشت چیزی حدود دو سال از این تصمیم، دولت علاقه‌ای به لغو آن نشان نداده است. حالا با آمدن وزیر جدید صمت زمزمه‌هایی از واردات خودرو به گوش می‌رسد اما نه آزادی واردات خودروهای صفر، بلکه آزادی واردات خودروهای دست دوم. برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند که واردات خودروهای کارکرده دست دوم نیز ممکن است راهی برای کاهش التهابات بازار خودرو باشد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه مجلس واردات خودروی دست دوم را آزاد کرد، گفت: «کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اطلاع داده که تغییراتی در فرایند واردات خودرو اعمال کرده است. با وجود اینکه واردات خودروی دست دوم آزاد شده است، باید به چند نکته توجه کرد».

رشته واردات خودروهای دست دوم، سری دراز دارد. مسئله‌ای که چندین بار عنوان و از سمت مسئولین مربوطه تکذیت شد، اما پس از گذشت چند سال دوباره چنین خبرهایی به گوش می‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص واردات خودرو دو رکن اساسی دارد، گفت: «اول اینکه واردات خودرو به مناطق آزاد در سال آتی ممنوع است. رکن دوم این مصوبه این است که در سال آتی، خودرو‌های موجود در مناطق آزاد می‌تواند برای ورود به سرزمین اصلی ثبت سفارش شوند».

دادفر بیان کرد: «اگر در منطقه آزاد ساکن هستید و قصد دارید خودرویی که در منطقه آزاد سوار می‌شوید را به داخل کشور بیاورید، باید مبلغی برای این تردد و پلاک ملی شدن به دولت پرداخت کنید، یعنی اگر ارزش خودرویی ۶۰۰ میلیون تومان است باید معادل همین مبلغ ( ۶۰۰ میلیون تومان) به دولت پرداخت کنید تا اجازه تردد در داخل کشور را با آن داشته باشید».

بیشتر بخوانید: جزئیات واردات رسمی خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی

برخی از کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که آزادسازی واردات خودرو می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند، اما با مطرح شدن موضوع واردات خودرو بحث میزان تعرفه و چالش ارز به میان می‌آید که هر کدام بر قیمت خودرو اثر گذارند و باید دید چه راهکارهایی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی تشریح کرد: «سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر کسی در منطقه آزاد اروند زندگی می‌کند، برای چه باید به دولت مبلغی پرداخت کند تا با خودروی خود اجازه تردد در سطح کشور را داشته باشد؟ نکته دوم این است که فقط خودروهای کارکرده اجازه واردات دارند، در حال حاضر خودروی هیوندای توسان که در داخل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است در مناطق آزاد ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اگر بخواهید تعرفه گمرکی و عوارض و … به آن دهیم، در نهایت می‌شود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در صورتی که همین ماشین در داخل کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود».

بیشتر بخوانید: ماجرای توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: «علاوه بر اینکه سال ۱۴۰۰ واردات خودرو به مناطق آزاد را هم ممنوع کرده‌اند. قانونی داریم که بر اساس آن خودرویی که بیش‌تر از یک سال است که تولید شده را نمی‌توان وارد کشور کرد و این قانون باید اصلاح شود. ۳ سال واردات خودرو بسته است و خودرویی مجوز تردد دارد که یک سال از تولید آن گذشته باشد، عملا ۲ سال است که به مناطق آزاد خودرویی وارد نشده است و باید این قانون تغییر کند».

دادفر گفت: «اگر قرار باشد خودروی هیوندای سانتافه ۲۰۱۶ با کارکرد ۷۵۰۰۰ کیلومتر و قیمت ۶۰۰ میلیون تومان از مناطق آزاد وارد کشور شود باید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه گمرک و ارزش افزوده و … پرداخت کند و در نهایت، این خودرو زمانی که به تهران می‌رسد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود».

وی در آخر افزود: «فرض کنیم که این مقررات تغییر کند و این تصمیم عملی شود، از طرفی در مصوبه آمده که واردات خودرو از خارج از کشور هم در سال ۱۴۰۰ ممنوع است؛ یعنی در ورود خودرو به مناطق آزاد بسته شده و از طرفی راه خروج و فروش آن باز شده که این منجر به افزایش قیمت خودرو در مناطق آزاد می‌شود. نیت‌ها خیر است اما اقدامات بدون مطالعه است».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.