مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد ۲۴ و وانت مزدا

0

درکا به‌عنوان وانتی جمع‌و‌جور و کوچک وارد بازار ایران شد. بازاری که پیش‌تر وانت‌های مشهور و قدیمی متعددی در آن حضور داشتند و هواداران فراوانی را برای خود دست‌و‌پا کرده بودند. پس بازاریابی برای این خودرو در چنین بازاری کار ساده‌ای نبود و نیست. موفقیت وانت‌هایی مثل زامیاد زد ۲۴، یا همان نیسان آبی و وانت مزدا در میان وانت‌های سنگین و وانت پراید در بین وانت‌های سبک‌تر جا را برای ورود وانت‌های تازه تنگ کرده بود. شاید به‌همین‌خاطر بود که زامیاد دُرکا چندان که باید به موفقیت دست نیافت و تولیدش دو سال به درازا کشید. با این‌حال، جدا از معضل محافظه‌کاری بازار خودرو در ایران، در ادامه به مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد ۲۴ و وانت مزدا می‌پردازیم. هر دو خودرو از وانت‌های محبوب و پرخریدار در این محسوب می‌شوند که هوادار و خریداران متعددی را در طول این سال‌ها داشته‌اند. در این مقایسه شما این فرصت را خواهید یافت تا آسان‌تر دست به انتخاب بهتری بزنید.

نمای بیرونی زامیاد درکا
نمای بیرونی زامیاد درکا

مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد ۲۴

اولین رقیب یکی از محصولات قدیمی و موفق زامیاد، یعنی زامیاد زد ۲۴ است که به‌خوبی با نام نیسان آبی در بازار ایران شناخته شده و خریداران نسبتاً زیادی هم داشته و دارد. پس این رقابت را می‌توان به‌نوعی یک رقابت خانوادگی نامید، بین عضو قدیمی خانواده و عضو جوان و جدید.

با مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد ۲۴ از نظر قدرت موتور باید گفت که از آن‌جایی که زامیاد درکا با موتور بنزینی تولید می‌شود، در این‌جا مقاسه را بین دو موتور بنزینی انجام می‌دهیم و به سراغ موتور دیزلی زد ۲۴ نمی‌رویم. حجم موتور زد ۲۴ معادل ۲۴۰۰ سی‌سی است که تقریباً دو برابر حجیم‌تر از موتور ۱۳۱۰ سی‌سی زامیاد درکا است. با وجود این اختلاف، قدرت دو موتور تفاوت چندانی با هم ندارد؛ موتور بنزینی زد ۲۴ نیرویی معادل ۱۰۰ اسب‌بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند، قدرت موتور دُرکا اما معادل ۸۲.۳ اسب‌بخار است.

از سوی دیگر اما مصرف زامیاد درکا حسابی پایین و به‌صرفه است و تنها ۷.۳ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می‌سوزاند، این رقم برای زامیاد زد ۲۴ معادل ۱۳ لیتر در صد کیلومتر است. رامیاد درکا سی سانتی‌متر از رقیب قدیمی کوتاه‌تر است ولی در قیاس میان قدرت حمل بار، به طور طبیعی دست بالا در اختیار زد ۲۴ است که می‌تواند تا ۲۱۰۰ کیلوگرم بارگیری کند. دُرکا می‌تواند معادل ۹۰۰ کیلوگرم بار حمل کند، یعنی تقریباً هم‌وزن خودش، به‌عنوان یک وانت سبک. حجم باک زد ۲۴ هم بیشتر و معادل ۶۵ لیتر است، این عدد برای دُرکا ۴۵ لیتر است.

نصویری از داخل زامیاد درکا
نصویری از داخل زامیاد درکا

مقایسه زامیاد درکا با وانت مزدا

وانت مزدا از خودروهای تجاری محبوب در ایران است که توسط شرکت «بهمن‌خودرو» تولید و عرضه می‌شود. از آن‌جا که مدت نسبتاً زیادی را در بازار ایران بوده، محبوبیت خوبی را هم برای خود دست‌و‌پا کرده است. این خودرو به‌هر‌حال ذیل نام معتبر مزدا عرضه می‌شود و از این جهت خوش‌نام‌تر به حساب می‌آید. وانت مزدا هم به دو صورت بنزینی و دوگانه‌سوز ارائه می‌شود که در این‌جا فقط به سراغ مدل بنزین‌سوزش می‌رویم.

در مقایسه زامیاد درکا با وانت مزدا ابتدا باید گفت که وانت مزدا موتوری به حجم ۱۹۹۸ سی‌سی دارد، حدود ۷۰۰ سی‌سی بیشتر از حجم موتور ۱۳۱۰ سی‌سی دُرکا. موتور مزدا نیرویی معادل ۹۵ اسب‌بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند (البته نسخه های کارا ۲۰۰۰، توانی نزدیک به ۱۱۱ اسب بخار را در نسخه ۱۶ سوپاپ دارند)، موتور زامیاد درکا می‌تواند ۸۲.۳ اسب‌بخار نیرو را به چرخ‌ها منتقل کند.

هر دو خودرو به گیربکس معمولی ۵ دنده مجهز هستند. مزدا البته باک حجیم‌تری دارد و ۶۵ لیتر بنزین را در باکش جا می‌دهد، این رقم برای دُرکا معادل ۴۰ لیتر است که البته با توجه به مصرف اندک دُرکا، ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ لیتر، است.

در ظرفیت حمل بار وضع دو خودرو خیلی تفاوتی ندارد، مزدای بنزین‌سوز می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بار حمل کند، این رقم برای دُرکا معادل ۹۰۰ کیلوگرم است. البته نباید فراموش کرد که وانت مزدا در قیاس با رقیب جوان چینی‌اش ایمن‌تر است و به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. زامیاد درکا در ضمن حدود نیم متر از رقیب ژاپنی‌اش کوتاه‌تر است و از این نظر قدرت مانور بهتری نسبت به مزدا دارد. وزن مزدا هم حدود ۳۰۰ کیلوگرم از دُرکا بیشتر است. 

جمع‌بندی

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات خوبی از خودروی زامیاد درکا در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش زامیاد درکا مطلع شوید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروهای باری ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.