مقایسه نیسان سرانزا با رونیز و سوزوکی گرند ویتارا

خیلی دور، خیلی نزدیک!

1

سرانزا نمونه‌ای مونتاژ شده از رونیز و پیکاپ است. رونیز که یک SUV ‌آفرودی محسوب می‌شود، خودرویی با قیمت مناسب و محبوب میان جوانان بود. پیکاپ هم وانت دو کابین و تک کابین خوش‌دستی بود که گاهی به جای رونیز هم استفاده می‌شد. مقبولیت این دو خودرو و همچنین استفاده پیکاپ به جای رونیز خودروسازان را به فکر ساختن خودروی نسل سومی به اسم سرانزا کرد. این خودرو در سال ۱۳۸۲ به باز آمد و به دلیل عدم استقبال از خط تولید کنار رفت. در این مقاله به مقایسه نیسان سرانزا با نیسان رونیز و سوزوکی گرند ویتارا که سرانزا بر اساس آن‌ها ساخته شد می‌پردازیم.

مقایسه نیسان سرانزا با رونیز

با توجه به مشخصاتی که درباره سرانزا ذکر شد، می‌توان این مدل نیسان را با رونیز مدل‌های هم‌خانواده‌ای فرض کرد. اگر دنبال خرید خودروی استیشن‌واگنی با ظاهری امروزی و فضایی قابل‌قبول برای سرنشینان هستید، و میزان هزینه‌ای که برای این خودرو کنار گذاشته‌اید متوسط است، یا برای خرید رونیز کافی نیست، می‌توانید سراغ سرانزا بروید. با این‌که تولید این خودرو متوقف شده و بازار فروش دوباره‌اش چندان مناسب نیست، ولی برای کسانی که دنبال خودروی کم‌دردسری با قیمتی به‌مراتب کم‌تر از نیسان رونیز هستند، سرانزا انتخاب قابل‌قبول و راضی‌کننده‌ای است.

با مقایسه نیسان سرانزا با رونیز از شباهت‌هایی که بین این دو خودرو به‌چشم می‌خورد این است که سرانزا روی شاسی رونیز سوار شده و بعد از رونیز، دومین خودروی ۷ نفره «پارس‌ خودرو» به‌حساب می‌آید. از طرفی، زمانی که نیسان پیکاپ وارد ایران شد، ازآن‌جا که بین محصولات خودروسازان داخلی خودروی شاسی‌بلندی وجود نداشت، خیلی از خریداران پیکاپ، روی بار این خودرو انواع مدل‌های اتاق را قرار دادند تا آن را به خودروی استیشن تبدیل کنند.

سرانزا نسبت به رونیز نقاط ضعف و قدرتی دارد که از نقاط ضعفش می‌توان به کیفیت پایین ضربه‌گیر درهای خودرو، ظاهر نازیبای بدنه خودرو، طراحی ظاهری ضعیف چراغ‌عقب‌ها و اشکال در نحوه اتصال بچه‌گل‌گیرها  اشاره کرد. درعوض، از نقاط قوتی که سرانزا نسبت به رونیز دارد، و می‌توان از آن به‌عنوان رفع مشکلات رونیز در بازطراحی آن نام برد، پوشش کروم روی آینه‌های کناری خودرو، شکل طراحی اصولی سپرهای عقب و زاپاس‌بند چرخ خودرو است.

مقایسه نیسان سرانزا و سوزوکی گرندویتارا

نیسان سرانزا و سوزوکی ویتارا جزو خودروهایی‌ هستند که در کشور تولید و مونتاژ می‌شوند. رونیز که عنوان نیسان را به یدک می‌کشد، با تیراژی اندک توسط پارس‌ خودرو مونتاژ می‌شود و موتوری با حجم ۲۳۸۹ سی‌سی دارد که قدرتی برابر با ۱۶۰ اسب‌بخار تولید می‌کند، در حالی که ویتارا محصول تحت برند سوزوکی ژاپن است و حجم موتورش ۲۰۰۰ سی‌سی و قدرتی برابر با ۱۳۵ تا ۱۴۰ اسب‌بخار دارد. حداکثر زمانی که برای رسیدن به شتاب ۱۰۰ کیلومتر در سوزوکی لازم است ۱۱.۷ ثانیه، و برای سرانزا این میزان ۱۲.۵ ثانیه طول می‌کشد. این در حالی است که سوزوکی با وزنی معادل ۱۵۰۰ کیلوگرم از سرانزای ۱۸۰۰ کیلوگرمی سبک‌تر است و این عوامل روی‌هم‌رفته باعث می‌شوند شتاب‌گیری سوزوکی بهتر باشد و در سرعت‌های بالا رانندگی با آن راحت‌تر از سرانزاست. هرچند هردوی این شاسی‌بلندها سرعت نسبتاً محدودی دارند و نمی‌توانید بیش از ۱۷۰ تا ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت با این دو خودرو گاز بدهید.

با مقایسه نیسان سرانزا با سوزوکی گرند ویتارا یکی از تفاوت‌های آپشن میان این دو محصول، سیستم ترمزشان است. سوزوکی از ترمز ضدقفل (ABS) بهره می‌برد در حالی که سرانزا فاقد این گزینه ایمنی است. از نظر میزان سوخت موتور هم بین سرانزا و سوزوکی تفاوت بسیاری وجود دارد؛ سوزوکی، در هر ۱۰۰ کیلومتر میزان ۹ تا ۹.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند، در حالی که این میزان در نیسان سرانزا تا ۱۴ لیتر هم می‌رسد، که باعث می‌شود این خودرو در رده خودروهای پرمصرف قرار داشته باشد. همچنین ظرفیت باک سوزوکی نسبت به سرانزا ۶ لیتر بیش‌تر است. سوزوکی در حالی استاندارد یورو ۴ اروپا را در آلایندگی دریافت کرده که سرانزا استاندارد یورو ۲ را در این زمینه دارد.

در زمینه امکانات و ایمنی این دو خودرو، سرانزا فاقد کیسه هوا است، و سوزوکی کیسه هوای راننده و سرنشین دارد. امکانات صندلی سرانزا شامل صندلی‌های تاشونده ردیف دوم، تاشونده و جمع‌شونده ردیف سوم، کمربند ایمنی با ۳ نقطه اتصال، کنسول وسط و  روکش پارچه‌ای است، در حالی که در سوزوکی صندلی‌ها دستی‌اند و گرم‌کن و ماساژور سفارشی دارد. سیستم تهویه مطبوع سرانزا دستی و شامل دو خنک‌کننده‌ است ولی در سوزوکی کنترل خودکار دارد. بااین‌که هردو خودرو آینه‌های کناری برقی دارند، ولی در سوزوکی آپشن گرم‌کن آینه هم اضافه شده است.

با نگاهی به طراحی جلوی ویتارا، چراغ‌های مستطیل‌شکل کنار جلوپنجره با مه‌شکن‌های دایره‌ای و همچنین قراردادن زاپاس روی در عقب، ظاهری زیبا و هماهنگ به این خودرو داده. در طراحی کناری، گل‌گیرهای پف‌کرده کنار خطی که از در عقب شروع ‌شده و روی گل‌گیر جلو محو شده، همراه رینگ‌های آلیاژی و هماهنگ با نمای کلی بدنه، طرحی زیبا را به وجود آورده است.

سوزوکی گرند ویتارا مشخصات متوسطی نسبت به سایر خودروهای لوکس دارد ولی برای جاده‌های ناهموار مناسب است و در سطح خود خودرویی مطمئن است. هرچند از نظر مقاومت برای رانندگی در چنین جاده‌هایی نیسان سرانزا، با وجود خشک‌بودن فنرهایش، خودروی مقاوم‌تری است.

از دیگر امکانات داخلی سرانزا می‌توان به فضای توری با ظرفیت دو دوچرخه کوهستان، جای قلاب، قلاب سقف و جعبه کمک‌های اولیه اشاره کرد. همچنین می‌توان روی این خودرو کایاک و اسنوبورد هم جا داد. وقتی صندلی‌های عقب سرانزا را در حالت خوابیده قرار دهید، فضای صندوق‌عقب خودرو حدود ۱۸۶۰ لیتر است.

با در نظر گرفتن داشبورد سوزوکی ویتارا، تسلط راننده در این خودرو روی دکمه‌ها به‌شکل حیرت‌انگیزی بالاست و امکانات خودرو خیلی خوب کنار هم قرار گرفته‌اند. بااین‌وجود، در ساخت داخل این خودرو از پلاستیک‌های ارزان و سفت استفاده ‌شده است. فضای جلوی پا برای صندلی‌های عقب کم است و صندلی‌ها، انحنای مناسب و راحتی ندارند، درنتیجه در سفرهای طولانی باعث خستگی می‌شوند. دید جلو و اطراف با توجه به بلند بودن شاسی، خوب و مناسب است، ولی دید عقب آن با توجه به این‌که این خودرو شاسی‌بلند است نمی‌توان انتظار چندانی داشت. امیدواریم که این مقایسه نیسان سرانزا با خودروهای هم‌رده‌اش توانسته باشد اطلاعات مفید و دقیقی از این خودرو در اختیارتان قرار داده باشد.

1 نظر
  1. سیسی می‌گوید

    دوست عزیز فضای توری با ظرفیت دو دوچرخه کوهستان کجای سرانزاست ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.