آلفارومئو جولیتا
Alfa Romeo Giulietta
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    آلفارومئو جولیتا در کلاس هاچ‌بک‌ها و در ردیف خودروها لوکس و اسپرت قرار می‌گیرد. آلفارومئو، جولیتا را در در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار به جهان معرفی نمود و تا کنون دو نسل از آن را به جهان عرضه کرده است. اولین مدل‌های این هاچ‌بک‌، از ابتدای سال ۲۰۱۲ با همت شرکت آلفاموتور که نماینده انحصاری این برند در ایران بود، به‌دست ایرانیان رسید. این نسل از آلفارومئو جولیتا دارای جعبه‌دنده ۶ دنده اتوماتیک و پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ مالتی‌ایر با حجم موتور ۱۴۰۰ سی‌سی بود. جالب این‌که جولیتا با این پیشرانه می‌توانست ۱۷۰ اسب بخار قدرت را در کنار ۲۵۰ نیوتن‌‌متر گشتاور داشته باشد تا در نهایت بتواند به شتاب ۷.۷ ثانیه برسد. سرعت در نظر گرفته شده برای این خودرو، ۲۱۸ کیلومتر در ساعت بود؛ با مصرف ترکیبی ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر. جولیتاها دارای یک اتاق جمع‌وجور با طول ۴۳۵۱ میلی‌متر، عرض ۱۷۹۸ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۵ میلی‌متر هستند. وزن آن‌ها بیش از ۱۳۰۰ کیلوگرم و حجم باک‌شان ۶۰ لیتر است، که برای این حجم و اندازه کافی و حتی بیش‌تر از کافی به‌نظر می‌رسد. از دیگر داشته‌های این هاچ‌بک لوکس، می‌توان به کروزکنترل، سیستم هوشمند کمکی ماندن در لاین، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، اتو پارک، استاپ/ استارت پیشرانه، سه حالت رانندگی (اسپرت ـ نرمال ـ زمستان)، کنترل دور موتور (MSR) و … اشاره کرد. بعد از گلایه‌هایی که مشتریان این برند ایتالیایی از نسخه اول جولیتاها مطرح کردند، نسل دوم جولیتا نیز در سال ۲۰۱۵ و با تغییراتی مختصر در چهره و به‌روز شدن امکانات، راهی ایران شد. مصرف سوخت ترکیبی خودروهای جدیدتر آن نیز به ۶ لیتر ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرد. نباید فراموش کرد که این خودرو در دومین سال بعد از رونمایی‌اش، یعنی در سال ۲۰۱۱، دومین خودروی سال اروپا شد. دارندگان این خودرو اشاره می‌کنند که نگه‌داری از آن، نیاز به حساسیت و توجه بالایی دارد؛ اما به‌هرحال برای کسانی که در جست‌وجوی خودرویی شیک و اسپرت و سطح بالا هستند، حتماً گزینه‌ای مناسب است. البته بازار خرید و فروش جولیتا به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری، ضعف خدمات پس از فروش و دردسرهای تامین قطعات چندان داغ نیست. در واقع، جولیتا طی این سال‌ها بیشتر نقش تکمیل کننده کولکسیون‌های خاص را ایفا می‌کند تا خودرویی شهری و روزانه.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۷.۷ لیتر


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۵.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    هاچبک


    حجم موتور

    ۱.۴ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۷۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۶۵%

    فنی

    ۸۰%

    ایمنی

    ۷۵%

    کیفیت ساخت

    ۶۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    شتاب عالی


    کیفیت ساخت بالا


    چسبندگی


    فرمان‌پذیری خوب


    نقاط ضعف

    ناسازگاری موتور توربو با بنزین کم کیفیت


    هزینه نگهداری بالا


    گیربکس حساس


    تجربه رانندگی

    ظاهر آلفارومئو جولیتا به‌قدری شیک و منحصربه‌فرد است که با تماشای آن دوست دارید حتماً تجربه رانندگی‌اش را هم داشته باشید؛ به‌خصوص رنگ‌های قرمز و مشکی آن‌ که زیبایی خیره‌کننده‌ای به خودرو می‌بخشند. تعلیق و فرمان‌پذیری عالی، در کنار قدرت موتور فوق‌العاده و طراحی جذاب داخل کابین، باعث می‌شود تجربه خوبی در لحظه‌های رانندگی با این خودرو کسب کنید. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو، محل قرار گرفتن پلاک آن است که در سمت چپ جلو پنجره قرار گرفته است. نوار چراغ‌های ال‌ای‌دی با قابلیت روشنایی روز نیز از دیگر داشته‌های مثبت این خودروست که وجهه‌ای مدرن‌تر به آن بخشیده است. مخفی بودن دست‌گیره‌ درهای عقبی، ممکن است شما را به این اشتباه بیاندازد که با یک خودروی سه در روبه‌رو هستید. اما در واقع، جولیتا یک هاچ‌بک پنج‌در است. طراحی رینگ‌های خودرو خاص و منحصربه‌فرد درآمده، طوری که حس اسپرت بودن را کاملاً به شما منتقل می‌کند. در نمای عقب، چراغ‌های ال‌ای‌دی نمایی جالب و ساده به آن بخشیده‌اند. اگزوز طراحی شده در سپر نیز خلاف خودروهای دیگر، کارکرد واقعی دارد و تزئینی نیست. نمایش‌گر لمسی ۵ اینچی، رادیوی دیجیتال، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، صندلی برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو از داشته‌های داخل کابین این هاچ‌بک ایتالیایی است. این کابین، مانند بسیاری دیگر هاچ‌بک‌ها کوچک و کم‌جا است و با وجود ارگونومی خوب، صندلی‌ها در ردیف عقب جای چندانی در اختیار سرنشینان نمی‌گذارد. قدرت و گشتاور تولیدی موتور کم‌ حجم جولیتا فوق‌العاده است و حتی می‌تواند از خودروهایی که موتوری با حجم بالاتر دارند، پیشی بگیرد. اما این موتور حساسیت‌های خود را دارد. کمی در تنظیم دما ضعیف است و البته به شدت حساس روی بنزین. از دیگر حساسیت‌های جولیتا سیستم کلاچ آن است که به راننده اجازه مانور در رانندگی نمی‌دهد. در واقع کمی بد تا کردن با این کلاچ مالک را به دردسر تعویض قطعات هم می‌رساند. سیستم مولتی‌ایر به‌ کار رفته در خودرو، باعث می‌شود مصرف سوخت کم‌تر شده و راندمان پیشرانه آن نیز افزایش پیدا کند. جولیتا توانسته در تست ایمنی اتحادیه اروپا، در همه حوزه‌ها بالاترین امتیازها را کسب کند. یعنی شما با یکی از ایمن‌ترین هاچ‌بک‌های خانوادگی روبه‌رو هستید. فرمان‌پذیری جولیتا جزو بهترین‌هاست و چسبندگی خوبی به جاده دارد. سیستم تعلیق آن نیز برای یک هاچ‌بک مورد قبول است. موتور خودروی جولیتای خود را درحالی‌که تازه آن را روشن کرده‌اید، وادار به کارکرد بالا نکنید. همچنین وقتی کارتان با خودرو تمام شد، چنددقیقه‌ای صبر کنید تا دمای موتور تنظیم شود و سپس آن را خاموش کنید. موتورهای توربو به‌هرحال از این دست حساسیت‌ها و دردسرها دارند.