موسس | تاسیس | کشور |
---|---|---|
تقی تقیزاده اصل | ۱۳۶۸ | ايران |
آمیکو در واقع یک گروه صنعتی بزرگ است که فعالیتهایش را از سال ۱۳۸۶ با تاسیس شرکت صنعتی آذر موتور شروع کرده است. این شرکت در جلفا شکل گرفت و برای ثبت برند هم، اسمش را گذاشتند آمیکو؛ که سرواژههای انگلیسی آن بود. عرصه فعالیتهای این گروه هم حوزههای مختلف را در بر میگیرد؛ تولید تراکتور و وسایل کشاورزی، موتورسیکلت، آبگرمکنهای خورشیدی و ... . از سالهای گذشته، این گروه صنعتی فعالیت خود را در زمینه تولید خودروهای دیزلی سبک و سنگین و بنزینی و دوگانهسوز آغاز کرده است. همچنین، آمیکو برای آنکه مقابل خودروسازان دیگر خودی نشان دهد، گارانتی محصولات و مدت زمان آنها را نیز افزایش داد. جالب اینکه تا امروز آمیکو به عنوان یک خودروساز و واحد صنعتی، تا حالا موفق به کسب نشانها و افتخارات زیادی هم شده است. در واقع خودروهایی که این گروه تولید میکند، به نوعی برگرفته از برندهای معتبر اروپایی است و خودشان برندشان را، با کیفیت اروپایی معرفی میکنند. در حال حاضر، این برند از طریق «ارس خودرو» که از بازوهای قدرتمند صنعتی آمیکو محسوب میشود، اقدام به تولید خودروهایی در سطح پیکاپ، خودروهای سبک باری و خودروهای سنگین باری میکند. پیکاپهای آمیکو عبارتند از پیکاپ آراز 122M، پیکاپ آراز 122ML، پیکاپ آراز 124ML و پیکاپ آسنا 224M. ماشینها سبک آمیکو نیز M5.2 و EM6 را شامل میشود. برندهای ماشین سنگین این کمپانیM1929D ، M2631C، M2631D، M3840C، M3840D، M2640T، M1929C و M2631 هستند. اما امروزه وقتی که نام آمیکو را میشنویم، سریع به یاد پیکاپ معروف آن یعنی آسنا میافتیم که در بازار خرید و فروش میشود. آسنا، حاصل دومین تجربه همکاری ارسخودرو با چینیها بود. پیکاپ آبرومندی که آن را مهمترین رقیب تویوتا هایلوکس در کشور میدانند. پیکاپ دوکابین با پلتفرم پیکاپ N2. این خودرو در واقع عرضه شد تا بتواند برای طالبان پیکاپهای سایز بزرگ در بازار کشور، گزینهای مناسب و در دسترس باشد. هرچند که افزایش قیمت آن باعث شد تا به چنین هدفی دست نیابد. برخی منتقدان نیز عقیده دارند با توجه به ضعف چینیها در ایجاد تجربهای موفق در زمینه تولید آفرودها، شاید این آرزو دستنیافتنی باشد. اما وقتی بدانیم که پیشرانه هانگای N2، با میتسوبیشی لنسر و اوتلندر 2006 و بیوایدی S6 2013 و هاوال H5 یکی است، کمی نظرمان عوض میشود.