پیکاپ آراز یکی از جدیدترین محصولات گروه صنعتی آمیکو است که در بخش خودروسازی همواره به ساخت خودروهای سنگین، ماشین آلات کشاورزی دیزلی و دوگانهسوز میپردازد. این پیکاپ که در واقع ساخت شرکت هونگهای چین است، در آمیکو به صورت CDK مونتاژ میشود. آراز که در چین با عنوان N1 شناخته میشود، در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار به جهان عرضه شد. این خودرو همچنین اولین محصول هونگهای در کلاس پیکاپهای بزرگ و آفرودی است. در واقع، این کمپانی نیز مانند آمیکو پیشتر به کار تولید خودروهای سنگین، اتوبوس، مینیبوس و تراکتور مشغول بود. آمیکو آراز که تاکنون در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید شده است، پیکاپی فول سایز در سگمنت Full-Size Pickup Truck است. از این خودرو یک نمونه دو کابین نیز به نام پیکاپ آسنا عرضه شده که توانسته به خوبی در تستهای آفرودی موفق عمل کند. محصولات آمیکو در تیپهای دو و تک دیفرانسیل یا دو و تککابین طراحی ظاهری مشابهی دارند. ظاهر آنها و طراحی پلتفرمشان الهام گرفته از فورد F51 است. همین تشابه باعث شده که آمیکو آراز از چهره نسبتا قابل قبولی در کلاس خودروهای آفرودی برخوردار باشد. البته نمیتوان گفت آمیکو آراز نیز به سبک و سیاق آفرودهای آمریکایی، در عین داشتن ظاهری خشن، ظرافتهای لازم در بخشهای مختلف را نیز دارد. اما به عنوان محصول مشترکی از ایران و چین میتوان به آن امتیاز خوبی داد. از نظر فضای داخلی، آمیکو آراز به دلیل تک کابین بودن، اتاق چندان بزرگی ندارد، اما برای دو سرنشین راحتی لازم را فراهم میکند. در داخل کابین تمام قطعات با پلاستیک خشک ساخته شده، هرچند معمولا از یک پیکاپ آفرودی توقع فضایی لوکس و فانتزی نداریم. موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ آمیکو آراز که از میتسوبیشی قرض گرفته شده است، با ۲.۴ لیتر حجم، توان تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. توان حجمی این خودرو نیز توسط تولید کننده ۳.۵ تن ثبت شده است. نیروی تولید شده توسط موتور آمیکو آراز به کمک یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو و یا هر چهار چرخ منتقل میشود. در نسخههای دو دیفرانسیل میزان انتقال قدرت به چرخها را توسط یک کیت الکترونیکی میتوان در سه حالت H2، H4 و L4 تنظیم کرد. هر دو تیپ آمیکو آراز از نوع دوگانهسوز هستند و علاوهبر بنزین، قابلیت استفاده از CNG را نیز دارند.
حجم موتور
۲.۳۷۸ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
پیکاپها اصولا در بخش تجربه رانندگی متفاوت از دیگر کلاسهای خودرویی بررسی میشوند، بهخصوص اگر از نوع آفرودی باشند. پیکاپ آمیکو آراز با برخورداری از شاسی توانمند و طراحی بدنه عضلانی، میتواند به خوبی از پس وظایف یک پیکاپ آفرودی برآید. این خودرو که از سیستم دفلاک (قفل دیفرانسیل الکترونیکی) و کلاچ تقویت شده برخوردار است، عملکرد بسیار خوبی در عبور از مسیرهای صعبالعبور و ناهموار و همچنین شیبهای تند دارد. البته این خودرو در مسیرهای مسطح و مستقیم، هنگام شتابگیریهای سریع اولیه، عملکرد مطلوب بخش قبلی را ارائه نمیکند و کند و خستهکننده نشان میدهد. ضمن اینکه در این شرایط جعبه دنده نیز سرعت عمل لازم را ندارد و با موتور هماهنگ نیست. نتیجه اینکه هنگام شتابگیری، راننده دچار سردرگمی میشود. این شرایط در زمان تعویض دنده و سبکسازی آن از ۲ به ۳ بیش از باقی موارد آزار دهنده است. بنابراین باید گفت، پیکاپ چند منظوره آمیکو آراز در مصارف آفرودی بهتر از مصارف دیگر ظاهر شده است و کارایی مناسبتری دارد. نمونه دیگر برای اثبات این حقیقت، دیسکهای ترمزهای مقاومسازی شده آراز است که قابلیت مقاومت در برابر افزایش حرارت را تا حد زیادی را دارند و در مسیرهای آفرودی اوج کارایی خود را به نمایش میگذارند. همچنین، مصرف سوخت خودرو که ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ثبت شده است، کمک میکند تا موتور دوگانهسوز کالیبره شده با سوخت CNG بتواند با یک باک بنزین و کپسول گاز فول، تا ۱۰۰۰ کیلومتر را بدون دردسر بپیماید. از نظر استهلاک قطعات فنی باید گفت، آمیکو تمام اجزا را بهینهسازی کرده تا عمر مفید آنها را افزایش دهد. فرم خاص سیستم تعلیق و محل تعبیه فنر بندی آمیکو آراز در بخش عقب، باعث میشود تا این خودرو نسبت به رقبا از سواری نرمتر و کمتکانتری برخوردار باشد. فضای کابین دو سرنشین خودرو، برای دو فرد قد بلند نیز کاملا کافی و مناسب است. راحتی صندلیها، فضای متعادل و متناسب کابین همراه با ارگونومی قابل قبول، شرایط مناسبی در این بخش برای سرنشین و راننده فراهم میکند. ضمن اینکه آمیکو آراز از امکانات خوبی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر رنگی مجهز به رهیاب ماهواره ای، دور دوزی چرمی فرمان، روکش چرم مصنوعی، تنظیم ۶ حالت برای صندلی راننده و پشتسریهای قابل تنظیم هم برخوردار است. به این موارد باید آینههای جانبی برقی و راهنمادار، آینه وسط فتوکرومیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و تنظیم الکتریکی نور چراغها را نیز اضافه کرد. آمیکو آراز همچنین از دو ایربگ برای راننده و سرنشین کنار او بهره میبرد.