آریو
آریو
آریو
Ario
موسسيينگ ژيانرن
تاسیس۲۰۰۳
کشورايران/چين

زوتی آریو جزو خودروهای کمتر معروف ایرانی است، که البته اصالتی چینی دارد. خودرویی که در سال ۱۳۹۳ و بعد از مذاکره سایپا و کمپانی زوتی وارد ایران شد. اول نامش را گذاشتند Z300 و بعد از آن نیز نامش را عوض کردند و شد S300. دست آخر هم که دیدند این‌طوری نمی‌شود، نسخه مونتاژی این خودروی جدید را با عنوان آریو راهی بازار ایران کردند. خودرو البته اتومبیلی معقول به نظر می‌رسید؛ با پیشرانه 1.5 لیتری در مدل دنده‌ای و پیشرانه 1.6 لیتری در مدل اتومات. البته به نسبت باقی خودروهای رایج چینی آن روزها، می‌توانست انتخاب بهتری باشد و برای سایپا فروش خوبی را به همراه بیاورد. اما مشخص نیست که چرا چنین اتفاقی نیفتاد. حالا هم که اگر سری در بازار فروش نسخه‌های کار کرده آن بزنید،‌ می‌بینید که مشتری‌های زیادی پای کار این خودرو نیستند. هرچند اگر مشتری واقعاً کاربلد باشد، می‌داند که این خودروی گمنام بهتر از بیشتر خودروهای بازار می‌تواند باشد. جالب این‌که گفته می‌شود شرکت خودروسازی زوتی، زوتی زد 300 را از تویوتا آلیون 2008 کپی‌برداری کرده است. ظاهراً این کپی‌برداری به قدری هم مشخص بوده که در زمان خودش باعث انتقادهایی شده بود. هرچند که چینی‌ها در اوایل کار، کپی‌کاری زیاد انجام می‌دادند و برایشان عادی بود. سایپا هم علی‌‌رغم انتقادها، این خودرو را از زوتی چین گرفته و در خطوط مونتاژ خودش، تبدیل به آریو s300 کرد. اما کمی عقب‌تر برگردیم و از زوتی چین بیشتر بدانیم. این کمپانی که به نسبت دیگر خودروسازان و حتی به نسبت خودروسازان ایرانی، کم سن و سال محسوب می‌شود؛ در سال 2003 شروع به کار کرد. زوتی مرکز فعالیتش در ژجیانگ، شرق چین است. جالب این‌که زوتی بعدها توانست تنوع خوبی به کارهایش بدهد و کراس‌اوور، سدان و هاچبک‌های کوچک شهری را هم به فهرست محصولاتش اضافه کند. درست است که ماجرای کپی‌برداری از تویوتا را گفتیم، اما جالب است که این کمپانی با برندهای مطرحی چون تویوتا، دایهاتسو و فیات همکاری می‌کند. گفته می‌شود برای این‌که کار خودشان در طراحی خودرو را هم راحت‌تر کنند، حق بهره‌برداری از طرح‌های خودروهای خارجی را خریداری کرده‌اند؛ مثل همین آریو. حالا چنین خودرویی را در سایپا می‌بینیم، هرچند که مدل Z360 آن، در خطوط تولید زوتی و به جای همان Z300 در حال تولید است.

همهٔ مدل‌های آریو
آگهی‌های آریو