آریسان
آریسان
آریسان
Arisan
موسسايران‌خودرو
تاسیس۱۳۹۳
کشورايران

وانت آریسان را، به نوعی باید جزو نوادگان وانت‌پیکان بدانیم؛ که البته قوی‌تر و زیباتر و به‌روزتر شده است. زمانی جزو بهترین گزینه‌های پیکاپ‌های اقتصادی محسوب می‌شد، که البته با این وضعیت افزایش قیمت‌ها مشخص نیست بتوان چنین ادعایی را درست دانست یا نه. اما به هر حال برای کسانی که می‌خواهند یک وانت خوب و سرپا برای مصارف اقتصادی و حرفه‌ای بخرند، گزینه مناسبی است. نزدیک به ۷۵۰ کیلوگرم قدرت حمل بار داشته و پلتفرم مناسبی هم دارد. این پیکاپ، در واقع تقویت شده و به روز شده وانت‌های باردو هستند. باردو هم تقویت شده و به روز شده وانت‌پیکان بود. نسخه‌های صفر آن گازسوز بوده و طراحی مناسبی هم دارد؛ ترکیبی از پژو و پیکاپ. موتور پایه گازسوز این خودرو حجم 1.7 لیتری داشته و به واسطه جا گرفتن زیر کفی اتاق بار، فضای بیشتری برای جابه‌جایی در اختیار کاربر می‌گذارد. ضمن این‌که حجم جابه‌جایی بار آن 300 کیلوگرم بیشتر از باردو است. وانت آریسان را ایران‌خودرو راهی بازار خودرو کرده است؛ خودرویی در حوزه خودروهای پیکاپ و وانت‌بار. البته طبیعی است که برای بررسی بیشتر این خودرو و نحوه شکل‌گیری آن، باید به عقب‌تر بگردیم. آریسان (IKCO Arisan Pickup) را باید مدیون پیکان‌ها بدانیم. ایران‌خودرو که به شدت از برند خودرو و اتومبیل‌های آن بهره‌برداری کرده بود، نمی‌خواست به راحتی از آن دل بکند. به همین دلیل تولید پیکان‌وانت‌ها را هم در دستور کار خود قرار داد؛ خودروهایی که تا سال ۱۳۹۳ تولید می‌شدند. جالب این‌که خود پیکان در سال ۱۳۸۴ بود که دیگر توقف تولید خورد. یک نکته دیگر در این میان وجود دارد؛ اینکه تولید وانت‌بارهای اولیه پیکان تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت. تا این‌که ایران خودرو ناچار شد به انتقادهای وارده به آن واکنش نشان داده و امکاناتی چون ترمز ABS و ایربگ و ... را به آن اضافه کند. این پیکان‌وانت‌ها معروف به «باردو» بودند. دیری نگذشت که باردوها هم به خاطره‌ها پیوستند و حالا این آریسان‌ها بودند که تولد شدند تا جای خالی پیکاپ‌های اقتصادی ایران‌خودرو را به نوعی پر کنند. آریسان‌ها تا امروز هم جزو لیست محصولات ایران‌خودرو هستند تا دست این کمپانی از بابت وانت‌بارهای نسبتاً ارزان‌تر خالی نباشد. جالب این‌که گفته می‌شود هنوز پیشرانه آن با پیکان یکی است.

همهٔ مدل‌های آریسان
آگهی‌های آریسان