موسس | تاسیس | کشور |
---|---|---|
دولت چين | ۱۹۵۸ | چين/ايران |
چینیها حالا یکپای خودروسازی در ایران هستند. یا محصولات تولید خودشان را به ایران وارد میکنند، یا در خطوط تولید ایرانیها مشارکت داشته و خودروهای شراکتی و مونتاژی را تولید میکنند. بسترن هم یکی از این برندها است که حالا جزو خودروهای شناخته شده چینی محسوب میشود. اما بسترنها از کی شروع به تولید کردند؟ در ابتدا باید متوجه باشیم که بسترن، خودش یک کمپانی مستقل نیست و یکی از مدلهای تولید شده توسط گروه خودروسازی فاو است؛ کمپانی بزرگی که در سال ۱۹۵۸ شروع به تولید خودرو در چین کرد. هرچند که مدتی قبل از آن شکل گرفته بود. البته در سال ۱۹۹۱ نیز با همکاریهای تنگاتنگی که با فولکسواگن داشتند، فعالیتهایشان جهش و جهت دیگری پیدا کرد. اما فاو معروف به این است که با همکاری گروه مزدا کارش را دنبال کرده است، هرچند که صرفاً به همکاری با مزدا قناعت نکرده. به همین دلیل خودروهای آن بر پلتفرمهای مزدا 6 و فورد ایکس ساخته شدهانند. فاو از ابتدا کارش تولید اتوبوس، کامیون سبک و سنگین، قطعات خودرو و ... بود. بعدها از طریق برندهای حاشیهای خودش چون بسترن و هایما، به تولید سواری، شاسیبلند و کراساوور هم پرداخت. اولین سواری آنها هم که در همان سال ۱۹۵۸ تولید شد. آنها از شوروی سابق به عنوان متحدشان، کمکهای فنی زیادی دریافت کردند. اولین بسترن که از گروه فاو پایش را به ایران گذاشت، سدان B50 بود. این خودرو پلتفرمی شبیه مزدا داشت و گفته میشد که در حال استفاده از پیشرانههای فولکسواگن است. حتی کارشناسان معتقد بودند که شاید بتوان آن را جایگزین به حقی برای جیلی امگرند 7 هم دانست. اما این اتفاق در واقعیت نیافتاد و این سدان، کماکان خودرویی ناشناخته باقی ماند. یک سال بعد، فیسلیفت این سدان هم راهی بازارهای ایران شد که نام آن را بسترن B50F گذاشتند. این خودرو دارای قدرت بیشتری در پیشرانهاش بود. چینیها و نمایندگان آنها در ایران سعی کردند با تغییرات ظاهری و آپشنال کردن و ...، وضعیت این خودرو را بهتر کند. انتظار این بود که اتفاق مثبتی برای بسترنها بیفتد، اما چینیهای دیگر اجازه نفس کشیدن به این خودرو را ندادند. اما بهترین اتفاق برای بسترن در ایران، نسخه B30 بود که بسیاری از کارشناسان این خودرو را بهترین محصول گروه فاو در ایران میدانند. این خودرو در سال ۱۳۹۶ وارد بازار خودروی ایران شد. این خودرو حجیمتر بود و پلتفرم ارتقا پیدا کرده فولکسواگن را داشت. ضمن اینکه پیشرانه آن نیز هنوز تحت لیسانس آلمانها بود.