بسترن B50
Besturn B50
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    بسترن B50 یکی از اولین محصولات کمپانی چینی فاو است که با وجود بهره بردن از پلتفرمی آشنا، به‌دلیل طراحی ضعیف و نه‌‌چندان حرفه‌ای، موفق ظاهر نشد. این خودرو که در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد، مانند دیگر محصولات بسترن که بر پایه مزداهای قدیمی ساخته می‌شدند، بر اساس پلتفرم مزدا ۶ متولد شد. اما مشخصات فنی‌اش به فولکس واگن جتا نزدیک‌تر بود، تا جایی که در چین به فولکس واگن بسترن معروف شد. بنابراین بسترن B50 را باید یک سدان سایز متوسط دانست که مانند بسیاری از تولیدات چینی، اقتصادی بودن در ذاتش نهفته بود. واسطه آشنایی این خودروساز چینی با بازار ایران کمپانی خو‌ش‌نام و خوش سابقه بهمن بود. این آشنایی با مدل B50 بسترن صورت گرفت که مونتاژش از مهرماه ۹۱ در بهمن‌ موتور آغاز شد، اما به‌دلیل تبلیغات ضعیف و خدمات پس از فروشی که چنگی به دل نمی‌زد، این خودرو در بازار ایران چندان موفق نبود و نتوانست برای گروه بهمنی‌ها سودآور باشد. البته ضعف ذاتی موتور خودرو که نتوانست با وجود ارائه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی توجه مشتریان را به خود جلب کند نیز در این شکست موثر بود. بسترن B50 در ایران فقط در نسخه استاندارد مونتاژ و عرضه شد که موتور S0CH 4 سیلندر ۸ سوپاپ ۱۶۰۰ سی‌سی در قلبش جا خوش کرده بود و توان تولید ۱۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور را داشت. این خودرو در ایران فقط با جعبه‌دنده اتوماتیک تولید شده است که مصرف سوختش در مدل اتوماتیک ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. البته در ایران فقط نسخه اتوماتیک این خودرو تولید شده است. جعبه‌دنده تیپ‌ترونیک ژاپنی این خودرو در مدل‌های اتوماتیک نقطه قوتش محسوب می‌شود. نسل اول بسترن B50 که تا سال ۲۰۱۶ در چین تولید می‌شد، در ایران نیز تا نیمه اول ۹۷ شمسی روی خط تولید قرار داشت و اکنون چند ماهی است که در فهرست توقف قرار گرفته است. نسل دوم این خودرو به‌دنبال توقف تولید نسل اولش در چین معرفی شد، اما در ایران خبری از مونتاژ نسل دومش نیست. اکنون نیز در نبود نمونه‌های صفرکیلومتر نسل اول، نسخه‌های کارکرده‌اش، بازار بسیار ضعیفی تجربه می‌کنند. نگرانی از عدم تامین قطعات یدکی در زمان توقف تولید با وجود تعهد بهمن‌ خودرو از دلایل اصلی این معضل محسوب می‌شود.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۱ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۰۲ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۳۵%

    فنی

    ۴۵%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    موتور قوی


    فضای کابین


    صندوق بزرگ


    سواری نرم


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم


    پایداری


    تجربه رانندگی

    معمولاً نسل اول خودروهای چینی وارداتی به ایران، که با ظاهری متفاوت و عامه‌پسندتر نسبت به تولیدات قدیمی داخلی در بازار کشور ظاهر شدند، به‌دلیل قیمت مناسب در ابتدا مورد استقبال قرار گرفتند. اما پس از مدتی کارکرد با مشخص شدن کیفیت پایین مونتاژ و موتور ضعیف، بازار خود را از دست دادند. این مسئله باعث شد حتی نسل بعدی این محصولات نیز در ایران چندان مورد توجه قرار نگیرد و زمان زیادی را صرف جلب اعتماد مجدد مشتریان ایرانی کند. بسترن B50 نیز جزو نسل اولی‌های چینی واردشده به ایران است که بازار چندان موفقی را تجربه نکرد و حتی مونتاژ آن توسط بهمن‌ خودروی خوش‌نام نیز تاثیری در فروش بهترش نداشت. اما چرا؟ این خودرو طراحی ظاهری خوبی دارد. در واقع، نمی‌توان طراحی بسترن B50 را بدون نقص دانست، اما این طراحی در برابر تولیدات داخلی کاملاً قابل‌قبول است و می‌توان نمره معقولی به آن داد. فضای داخلی بزرگ و جادار و راحت در کنار صندوق‌ بار بزرگ، بسترن B50 را، با وجود کوچکی و عنوان سدان متوسط، به یک خودروی خانوادگی مناسب تبدیل می‌کند. بسترن B50 امکانات رفاهی خوبی در سطح خود دارد. این امکانات شاید در برابر تولیدات به‌روز دنیا به‌چشم نیاید، اما در ایران که هنوز شیشه بالابر برقی از آپشن‌های محصولات ایران‌ خودرو و سایپا است، وجود سان‌روف و آینه‌های فتوکرومیک امکانات خوبی محسوب می‌شود. در این خودرو رانندگی نرمی را تجربه خواهید کرد و صندلی‌های آن راحت است. در واقع، هم فرمان نرمی دارد و هم نشیمن دربرگیرنده و مناسب. بسترن B50 مجهز به سیستم کنترل کشش است که در نمونه‌های هم‌سطح و هم‌قیمتش در بازار کم‌تر دیده می‌شود. اما در کنار همه این موارد نمی‌توان ضعف همیشگی موتورهای چینی و عدم تناسب آن‌ها با بدنه و وزن خودرو را که در B50 نیز مشاهده می‌شود نادیده گرفت. همچنین مصرف بالای آن نسبت به حجم موتور و اندازه خودرو نشان از قدیمی بودن و ضعف آن است. بسترن B50 نیز مانند تمامی هم‌وطنان قدیمی‌ترش از کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی بهره نمی‌برد. استهلاک بالای خودرو دردسر بزرگی برای صاحبانش ایجاد می‌کند. این مشکل با قرار گرفتن خودرو در فهرست توقف تولید و با در نظر گرفتن تیراژ پایین تولیدش جدی‌تر هم شده است، چون این عوامل دست در دست هم دادند تا مسئله تامین قطعات یدکی خودرو به‌شدت مشکل‌ساز باشد. بهمن‌ خودرو نیز پاسخ‌گویی مناسبی از خود نشان نداده و حتی برخی صاحبان بسترن B50 معترض‌اند که هنگام خرابی خودرو و مراجعه به نمایندگی، تعمیرکاران قادر به رفع مشکل خودرو نبودند و اطلاعات کافی برای تعمیرش نداشتند.