موسس | تاسیس | کشور |
---|---|---|
فرانتس يوزف پوپ | ۱۹۱۶ | آلمان |
وقتی از آلمان توسعه یافته صحبت میکنیم، به واقع داریم از کشوری صحبت میکنیم که در همين صد سال گذشته، دو دفعه با خاک یکسان شده و دوباره سر برآورده و الان از بزرگان توسعه و اقتصاد دنیاست. وقتی هم از این کشور بزرگ در حوزه اقتصاد و صنعت صحبت میکنیم، همه لاجرم یاد نمادهایی چون بامو و بنز و ... میافتند. خودروسازی بدون شک یکی از کاملترین نمادهای توسعه هر کشوری و از بهترین و کاملترین تواناییهای آن محسوب میشود. به همین دلیل است که برند تحسینبرانگیزی چون بامو به خوبی میتواند نشان دهد که آلمانها چه مسیری را طی کردهاند؛ مسیری که درست مثل مسیر طی شده این کمپانی، پر افت و خیز بوده تا به اینجا رسیده است. بامو از دیرباز در ایران حضور داشته و اینطور نیست که با آن غریبه باشیم. هنوز نوستالژی آن باموهای سبز را خوب به خاطر داریم. البته امروزه نیز مدلهای پیشرفته آن را هم در خیابانها میبینیم. از کمپانی بامو، تا امروز مدلهای ایکس 1 و 3 و 4 و 5 و 6، Z4، سری 1 کروک، سری 1 کوپه، سری 1 هاچ بک، سری 2 اکتیوتورر، سری 2 کروک، سری 2 کوپه، سری 3 GT، سری 3 سدان، سری 3 کروک، سری 3 کوپه، سری 4 کروک، سری 4 کوپه، سری 4 گرن کوپه، سری 5 سدان، سری 6 کروک، سری 6 کوپه، سری 6 گرن کوپه، سری 7، سری i و ... به ایران راه پیدا کرده است. اما داستان هیجانانگیز این برند از کجا آغاز شده؟ داستان این خودرو به سال ۱۹۱۳ میلادی و شرکت Rapp-Motorenwerke GmbH بر میگردد که کارش تولید موتور هواپیما بود. در جنگ جهانی اول هم که مسئول تولید ملزومات نیروی هوایی شد. اما بعد چند سالی، کار به برند بامو و تولید خودروهای سواری کشید. جالب اینکه بعد از جنگ جهانی دوم، این کمپانی حتی اقدام به تولید قابلمه و ماهیتابه و دوچرخه هم کرد تا بتواند سرپا بماند. تا اینکه با تولید نیوکلاسها به شهرت زیادی رسیدند. بعدها هم که خودروهای لوکس و کوپه و اسپرت هم به فهرست محصولاتش اضافه شد. پرفروشترین محصول این کمپانی هم بامو ایکس 3 است که از هفده سال پیش تا به حال تولید میشود. بامو چند سال پیش، دوازدهمین خودروساز برتر جهان از حیث ارزش شناخته شد.