بی‌ام‌و سری 1 کروک 120i
BMW 1 Series Convertible 120i
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    پس از این‌که شرکت ب‌ام‌و تا مدت‌ها در تولید و عرضه خودروهای خانوادگی کوچک، عرصه را به رقیبانش واگذار کرده بود، سرانجام در سال ۲۰۰۴ به تولید اولین خودروهای سری ۱ در کلاس هاچ‌بک کامپکت اقدام کرد. خودروهایی که بعداً در سری ۳ به تکامل رسیدند و راه خودشان را از سری ۱ جدا کردند. این شرکت در این نسل، غیر از هاچ‌بک و سدان، اقدام به تولید یک کروک دو درِ چهار نفره (کانورتیبل) نیز کرد که از سقف فلزی جمع‌شونده (هارد روف) استفاده می‌کرد. اما ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۷ تولید مدل کابریولت (Cabriolet) این خودرو را نیز شروع کرد. یک کروک دو درِ چهار نفره با سقف برزنتیِ تاشو. مدلی که تولیدش در نسل دوم سری ۱ از سال ۲۰۱۱ شروع شد. اما کابریولت جدید ب‌ام‌و، با وجود برخورداری از ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های خاص دیگر محصولات این خودروساز نامدار، از مشکل طراحی رنج می‌برد. از جمله اینکه خودرو خلاف معمول کلاس کروک‌ اندازه بزرگی دارد که شاید علت اصلی آن اصرار ب‌ام‌و برای چهارنفره ساختن آن باشد. همین اضافه شدن طول در نمای بغل، شکل و ظاهر چندان خوبی به ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت نداده است. با وجود تمام این مشکلات اما، خودروی ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت در ایران با دو تیپ 120i و 125i حضور پیدا کرد. در تیپ 120i از یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی و با قدرت خروجی ۱۵۶ اسب‌بخار استفاده شده است. حداکثر سرعت در این مدل ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت است و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۱۰ ثانیه زمان اولیه نیاز دارد. مصرف 120i در حالت ترکیبی ۸.۲ لیتر است که برای چنین موتوری کمی زیاد به نظر می‌رسد. البته شاید وزن خودرو، که تقریباً ۱۵۰۰ کیلوگرم است، در این میزان مصرف بی‌تأثیر نباشد. شرکت ب‌ام‌و برای هر دو تیپ از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک استفاده کرده است که قدرت موتور را به دیفرانسیل عقب خودرو منتقل می‌کند. ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی است و در آن‌ها برای پایداری بیش‌تر خودرو از سیستم‌های DSC ،DTC ،CBC و ABS استفاده کرده‌اند. ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد که برای این مدل و چنین برندی چندان بالا محسوب نمی‌شود. اما، در مقابل، خودرو توانسته با پشت‌سر گذاشتنِ تست‌های استاندارد Euro NCAP، پنج ستاره دریافت کند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۲ لیتر


    کلاس بدنه

    کانورتیبل


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۵۶ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۸۰%

    فنی

    ۷۵%

    ایمنی

    ۷۰%

    کیفیت ساخت

    ۶۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت ساخت بالا


    فرمان‌پذیری عالی


    عملکرد فنی خوب


    نقاط ضعف

    واردات محدود


    بازار دست دوم


    تجربه رانندگی

    سقف پارچه‌ای‌ ب‌ام‌و سری ۱ کروک، خلاف کیفیت همیشه ‌بالای محصولات این کمپانی، خیلی زود از بین می‌رود و به‌دلیل نبود مرکز خدمات پس از فروش مناسب، مالک را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند. اما این فقط یکی از مشکلات و تجربه‌های منفی دارندگان ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت در ایران به‌حساب می‌آید. کروکی که از آپشن‌ها و امکانات چندانی برخوردار نبوده و باید گفت که در حد اعتبار نام سازنده‌اش نیست، با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی تیپ 120i نیز بیش از اندازه معمولی به‌نظر می‌رسد. در واقع، باید گفت سری ۱ کروک مجموعه‌ای از نقص‌های غیرمنتظره و محاسن مورد انتظار از کمپانی ب‌ام‌و است. برای مثال رانندگی با ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت به مدد دیفرانسیل‌عقب بودن آن نرم و جذاب است، اما استفاده از تنها چهار کیسه‌ هوا در جلو و کناره‌ها در برابر رقبای این خودرو چندان کافی نیست. صندلی‌های برقی جلو، دارای هشت‌ حالت تنظیم‌ و همچنین حافظه هستند. صندلی‌های ردیف عقب هم قابلیت تاشوندگی دارند تا فضای صندوق را بزرگ‌تر کنند. طراحی داخلی ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت چشم‌نواز است و در آن از چرم بوستون در رنگ‌های مشکی، قرمز، خاکستری و بژ استفاده شده و این ویژگی در مجموع حس خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کند. چراغ‌های جلو قابلیت چرخش در سرِ پیچ‌ها را دارند. همچنین چراغ روز، اتولایت و چراغ‌شوی از دیگر ویژگی‌های چراغ‌های این خودرو محسوب می‌شود. آینه‌های برقی جانبی و آینه الکتروکرومیک داخل کابین از وبژگی‌های دیگر ب‌ام‌و سری یک 120i است. روی کنسول وسط، یک نمایش‌گر ۶.۵ اینچی قرار دارد که در صورت سفارش می‌تواند به ۸.۸ اینچ ارتقا یابد. سنسور باران، سنسور جلو و عقب، کروز کنترل، کنترل کشش و کنترل پایداری از امکانات دیگر ب‌ام‌و سری ۱ کروک هستند. همچنین فرمان ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت نسبت به سرعت حساس است و با افزایش سرعت خودرو سنگین‌تر و فرمان‌پذیری خودرو نیز بهتر می‌شود. فضای عقب خودرو بسیار کوچک است و سرنشینان ردیف عقب حتی در سفرهای کوتاه احساس خوبی نخواهند داشت. ضمن اینکه برای این ردیف هیچ‌گونه ایربگی در نظر گرفته نشده است. امری که برای خودرویی در این محدوده قیمت یک امتیاز منفی به‌شمار می‌رود. ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت فاقد هرگونه سیستم ناوبری و هدآپ است و معلوم نیست نمایش‌گر بزرگ خودرو اساساً به چه کاری می‌آید. بازار دستِ‌دوم این خودرو چندان رونقی ندارد و البته از خدمات پس از فروش جالبی هم برخوردار نیست. قیمت ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت با توجه به مشکلات خودرو و هزینه بالای نگهداری آن بسیار بالاست و براساس گفته برخی از حرفه‌ای‌ها، این خودرو اصلاً ارزش خرید ندارد.