بی‌ام‌و سری 1 کروک 125i
BMW 1 Series Convertible 125i
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    سری ۱ کروک محصول سال ۲۰۰۷ کمپانی آلمانی ب‌ام‌و است که تولید آن تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. در واقع ب‌ام‌و سدان کامپکت شهری سری ۱ خود را در سال ۲۰۰۴ به جهان معرفی کرد. در ادامه، تولید این سری را علاوه بر سدان کامپکت میان‌سایز، با اتاق‌های مختلف هاچ‌بک ۵ و ۳ در، کروک و کوپه ادامه داد. اما نسل دوم سری ۱ ب‌ام‌و تنها در کلاس هاچ‌بک و سدان عرضه شده است. شاید دلیل این مساله، نوعی شکست نسخه‌های کانورتیبل و کابریولت (کروک) این سری باشد. ب‌ام‌و، کروک‌های سری یک را در نسخه‌های ۴ سرنشین عرضه کرد. این نکته آسیبی جدی به طراحی کروک‌های دو در سری یک زد. در واقع، نوعی بلاتکلیفی در بدنه این محصولات دیده می‌شد. این کروک‌ها نه از کلاس سدان‌های فول سایز مشتق می‌شد و نه از بین مینی‌های فانتزی بودند. حال اینکه حتی کروک‌های مینی نیز محبوبیت چندانی ندارند و به طور کلی، علاقمندان به خودروهای کروک ترجیح می‌دهند خودرویی فول سایز، لوکس و عضلانی داشته باشند. ب‌ام‌و سری ۱ کروک در نسخه کابریولت و مدل ۲۰۰۸ وارد ایران شد. یک کروک دو درِ چهار نفره با سقف برزنتیِ تاشو. محدودیت واردات این مدل ب‌ام‌و آن را در ابتدای ورود بسیار محبوب کرد، اما مشکلات به دنبالش، به مرور بیشتر جلب توجه نموده بازار خرید و فروش این خودرو را تحت تاثیر قرار داد. ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت در دو تیپ 120i و 125i وارد ایران شد. هر دو تیپ در بخش طراحی داخلی و بدنه، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی یکی هستند. در واقع اختلاف آن‌ها در بخش مشخصات فنی محدود شده است. تیپ 125i از یک موتور ۶ سیلندر خطی ۳۰۰۰ سی‌سی با قدرت خروجی ۲۱۸ اسب‌بخار بهره می‌برد که طی ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتش ۲۳۶ کیلومتر است. شرکت ب‌ام‌و برای هر دو تیپ، از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک استفاده کرده که قدرت موتور را به دیفرانسیل عقب خودرو منتقل می‌کند. ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی است و در آن‌ها برای پایداری بیش‌تر خودرو از سیستم‌های DSC ،DTC ،CBC و ABS استفاده کرده‌اند. هر دو تیپ ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارند و موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه استاندارد Euro NCAP، شده‌اند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۳۶ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۷.۴ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۹.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    کانورتیبل


    حجم موتور

    ۳ لیتر


    قدرت موتور

    ۲۱۸ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۶ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۸۵%

    فنی

    ۷۵%

    ایمنی

    ۷۰%

    کیفیت ساخت

    ۶۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت ساخت بالا


    فرمان‌پذیری عالی


    عملکرد فنی خوب


    نقاط ضعف

    واردات محدود


    بازار دست دوم


    تجربه رانندگی

    از آنجا که کانورتیبل‌ها یا کابریولت‌ها با سقف‌های فلزی یا برزنتی جمع شونده خود، در ایران بسیار محبوب و پرطرفدار هستند، سری یک کروک ب‌ام‌و در ابتدای ورود به ایران توجه بسیاری از علاقمندان به خودروهای خاص و لوکس را جلب کرد. اما این روند چندان ادامه‌دار نبود. زمان زیادی نگذشت که مالکان این مدل خودرو با سقف جمع‌شونده آن به مشکل خوردند. در واقع موتور سقف جمع‌شونده این خودرو نیاز به سرویس‌های دوره‌ای داشت که این مالکان از آن بی‌اطلاع بودند. بنابراین تحت تاثیر این بی‌توجهی به سرعت به صدا می‌افتاد و در ادامه ترجیح می‌داد، کار نکند. حالا مالک بود و دردسرهای تعمیر این موتور، در غیاب خدمات پس از فروش و قطعات یدکی مورد نیاز. این موارد، در کنار امکانات رفاهی محدود نسبت به خودروهای هم‌قیمت، طراحی بدنه غیر قابل قبول از ب‌ام‌و و عملکرد فنی بهتر رقبایی مانند آئودی TT کروک و بنز SLK200، باعث شد تا ب‌ام‌و سری یک کروک علاقمندانش را دلزده کند. در این میان نسخه 125i به دلیل برخورداری از موتور قوی‌تر و ارائه شتاب و سقف سرعت بیشتر از اقبال بهتری برخوردار بود؛ به‌خصوص که رانندگی با ب‌ام‌و سری ۱ کابریولت به مدد سیستم دیفرانسیل عقب آن و تعلیق فوق‌العاده ب‌ام‌و، لذت خاص خود را داشت. شتاب صفر تا صد ۷.۵ ثانیه‌ای این تیپ، می‌توانست تجربه‌ای منحصر به فرد را با سقف جمع شده خودرو نصیب سرنشینان کند. یکی از نواقص مهم سری یک کروک در هر دو تیپ، فضای کم کابین در ردیف عقب است. این معضل که از پلتفرم و کلاس اولیه خودرو نشات می‌گرفت با سیستم دیفرانسیل عقب تشدید می‌شد. به نحوی که بهترین حالت استفاده از این کروک آلمانی، خواباندن صندلی‌های عقب و افزودن به فضای صندوق بار بود. مشکل دیگر سرنشینان ردیف عقب، عدم استفاده از ایربگ برای آن‌ها توسط تولید کننده است. ب‌ام‌و در کروک سری ۱ تنها ۴ ایربگ برای سرنشینان ردیف جلو در نظر گرفته است که نقص مهمی برای این سطح خودرو محسوب می‌شود. در کنار این نقص، باید به وجود صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم ۸ حالته و حافظه تنظیمات، به کار گرفتن تریم‌های چرمی در رنگ‌های مشکی، قرمز، خاکستری و بژ، آینه‌های برقی خودکار جانبی و آینه الکتروکرومیک وسط، صفحه نمایش ۸ اینچی، سنسور های باران و پارک، کروز کنترل و فرمان برقی قفل شونده حساس به سرعت در این خودرو اشاره کرد. سری یک ۱ ب‌ام‌و همچنین از سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری بهره می‌برد. هرچند فاقد هرگونه سیستم ناوبری و هدآپ است. قابلیت چرخش خودکار در پیچ‌ها، دی‌لایت و چراغ‌شوی را نیز باید به قابلیت‌های این خودرو اضافه کرد.