بی‌ام‌و سری 5 سدان 518
BMW 5 Series Sedan 518
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

ب‌ام‌و سری ۵ در دهه ۷۰ شاهد اولین سدان لوکس پرفروش خود M1 بود. این محصول که با همکاری لامبورگینی تولید شد، اولین خودروی موتور میانی ب‌ام‌و نیز محسوب می‌شد و این روند آغاز و رشد ابتدایی سری ۵ جذاب از خودروساز مشهور ژرمن‌ها بود. اما اولین ب‌ام‌و سری ۵ که در ایران نام و نشانی خاص به خود گرفت، ب‌ام‌و ۵۱۸ معروف بود. این خودرو که مربوط به نسل اول سری ۵ می‌شود با کد اتاق E12 شناخته شده و در سال ۱۹۷۲ به طور رسمی وارد بازارهای جهانی شد. ۵۱۸ در سال ۱۹۷۷ تحت فیس‌لیفت قرار گرفت و البته هر دو نسخه پیش و قبل از فیس‌لیفت آن به ایران راه یافتند، اما عمده نسخه‌های وارد شده مربوط به نسخه پس از فیس‌لیفت می‌شدند. ب‌ام‌و ۵۱۸ از آن دست خودروهایی بود که با تیراژ بالا وارد ایران شد. واردات آن مربوط به سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دهه ۷۰ میلادی، یعنی زمان معرفی جهانی‌اش می‌شود. ب‌ام‌و سری ۵ مدل ۵۱۸ در نسخه فیس‌لیفت از یک موتور ۱.۸ لیتری بهره می‌برد با قدرت ۹۰ اسب بخار. این قدرت البته از اطلاعاتی برداشت می‌شود که در کاتالوگ رسمی خودرو ثبت شده است. نسخه‌های قبل از فیس‌لیفت که با عنوان ب‌ام‌و ۵۲۰ عرضه می‌شدند، دارای موتور ۲ لیتری بودند. موتور ۲ لیتری این خودرو در نمونه‌های ۴ و ۶ سیلندر عرضه شد و نسخه‌های ۱.۸ لیتری آن موتور ۴ سیلندر در قلب خود جای داده بودند. ب‌ام‌و ۵۱۸ در سال ۱۹۸۱ با نسخه 518i جایگزین شد. این خودروی جدید با کد اتاق E28 شناخته می‌شود. از نسل دوم سری ۵ تعداد بسیار محدودی وارد ایران شد، زیرا معرفی آن‌ مربوط به سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب بود و در این سال‌ها، شرایط واردات خودرو به کشور چندان مهیا نبود. بی‌ام‌و 518i به سیستم انژکتوری مجهز بود و از بهترین‌های زمان خود در جهان شناخته می‌شد. طراحی ب‌ام‌و ۵۱۸ توسط پاول براک (PAUL BRACQ) و پیئترو فرو (PIETRO FRUA) که از طراحان بنام آن زمان بودند انجام شد. از همین زمان، چراغ‌ها دوقلوی گرد و نسبتاً بزرگ در نمای روبرو و جلو پنجره قلوه‌ای شکل معروفِ ب‌ام‌و، تبدیل به امضای این خودروساز مشهور شد. کابین این خودرو نیز، از اِلِمان‌ها و خصوصیات لوکس زمان خود مانند تودوزی‌های چرم و تزئینات چوبی بهره می‌برد.

مشخصات فنی

سرعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۱۲.۹ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۹.۸ لیتر


کلاس بدنه

سدان


حجم موتور

۱.۷ لیتر


قدرت موتور

۹۰ اسب بخار


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


نقد کارشناسی

۷۰%

فنی

۷۰%

ایمنی

۷۰%

کیفیت ساخت

۵۵%

کابین و امکانات

نقاط قوت

فرمان‌پذیری


چسبندگی


فضای کابین


نقاط ضعف

هزینه نگهداری


تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با خودروهای کلاسیک دو وجه بررسی دارد. یکی کیفیت رانندگی با آن در زمان عرضه و دیگری شرایط حال حاضر آن‌ها. البته باید گفت اینکه یک خودرو نمونه‌ای کلاسیک محسوب شود نیز اهمیت خاص خود را دارد. در مورد ب‌ام‌و ۵۱۸ باید گفت، اینکه خودرو متعلق به حدود ۴۵ سال پیش باشد خود می‌تواند آن را به یکی از کلاسیک‌های بازار تبدیل کند. اما ب‌ام‌و ۵۱۸ که زمانی نماد تجمل، ثروت و رفاه محسوب می‌شد و محبوب جوانان متمول ایرانی بود، از پرتیراژترین کلاسیک‌های بازار ایران است. بنابراین ممکن است که از نظر قیمت با E220 از بنز یا موستانگ ۱۹۷۶ از فورد توان رقابت نداشته باشد. ب‌ام‌و سری ۵ مدل ۵۱۸ که تا همین چند سال پیش همچنان در خیابان‌های ایران یکه تازی می‌کرد، بیش از هر چیز یک اسطوره محسوب می‌شود. اسطوره‌ای پرشتاب و چالاک، از باواریایی‌های لوکس ساز. اما امروز این خودرو یک معضل بزرگ با عنوان تامین قطعات و هزینه نگهداری دارد. ب‌ام‌و ۵۱۸ با وجود اینکه در تیراژ بالا وارد ایران شد، اما به دلیل بسته بودن فضای بازار خودرو و محدود بودن امکان تامین قطعات از کشورهای همسایه، با مشکلات جدی تامین قطعات مواجه است و تنها می‌تواند نقش یک خودروی کلکسیونی را برعهده بگیرد. اتاق این خودرو فضای بزرگ و جاداری دارد و از نمونه‌های مشابهش مانند E220 بنز در فضای پای ردیف عقب دلباز‌تر عمل می‌کند. داخل اتاق آن در پنل درها و بخش‌هایی از جلو داشبورد و کنسول میانی تودوزی‌های چرم باکیفیت به کار رفته بود که با تزئینات چوبی نچندان پرتعداد تکمیل می‌شد. کیفیت روکش پارچه‌ای خودرو در حدی است که همچنان نیز آن را مستهلک و کهنه نمی‌بینیم. وجود خروجی‌های تهویه مطبوع در کنسول میانی این خودرو، نشان از سطح پیشرفت و به‌روز‌ بودن آن در زمان عرضه‌اش دارد. ب‌ام‌و ۵۱۸ در زمان اوج حضور جهانی‌اش به شتاب فوق‌العاده معروف بود و برخی رانندگان ادعای تجربه رسیدن به سرعت صد کیلومتر در زمانی کمتر از۱۰ ثانیه را نیز با آن دارند. سواری آن نرم، راحت و بدون تنش بود. سیستم تعلیق خودرو به خوبی از پس دفع ضربات انتقالی از جاده در سرعت‌های بالا نیز برمی‌آمد. کشش خودرو نیز از برترین ویژگی‌های آن است که در زمان حضور جدی آن زبان‌زد خاص و عام بود. در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو نمی‌توان همه چیز را به خوبی بخش‌های بعدی توصیف کرد. مصرف سوخت این خودرو نیز به نسبت زمان تولیدش بالا است و در هر صد کیلومتر بیش از ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزاند. به این ترتیب، ب‌ام‌و ۵۱۸ می‌تواند نقش یک اسطوره نوستالژیک را بهتر از خودرویی روزانه و قابل استفاده برای مصارف معمول بازی کند.

خودرو‌های هم‌رده