بی‌ام‌و سری 5 سدان 520i
BMW 5 Series Sedan 520i
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    نسل پنجم سری ۵ ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۳ به دنیا عرضه شد و ب‌ام‌و نشان داد که می‌خواهد با این سری، بازارها را تسخیر کند. ۳ سال بعد اولین خودروهای سری ۵ نسل پنجم وارد ایران شدند. این خودروها در دو کلاس سدان و تورینگ بودند که فقط نسخهٔ سدان آن به ایران آمد و توانست بسیار جلب توجه کند. ب‌ام‌و در هر کلاس از سری ۵ چند تیپ متنوع عرضه می‌کند و در این بین تیپ‌های ۵۲۰i ،۵۲۳i ۵۲۵i ،۵۲۸i ،۵۳۰i ،۵۳۰xi ،۵۳۵i و ۵۴۰i از کلاس سدان‌های نسل پنجم به ایران راه یافتند. این تیپ‌ها از نظر ظاهری تفاوت چندانی ندارند و اصل تفاوت در موتور و قدرت آن‌ها است. البته تفاوت‌هایی جزئی در ظاهر آن‌ها در نسخه‌های فیس‌لیفت بعد از ۲۰۰۸ نیز دیده می‌شود. ابتدایی‌ترین نمونه‌های سری ۵ نسل پنجم در ایران مربوط به سال ۲۰۰۵ هستند. ب‌ام‌و سری ۵ سدان 520i در نسل پنجم که تا سال ۲۰۱۰ تولید شده از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری با توان خروجی ۱۵۶ اسب بخار بهره می‌برد. این موتور می‌تواند سدان میان‌سایز ۱۵۶۵ کیلوگرمی ۵۲۰ آی را طی ۱۰.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. شتابی که اصلاً زیاد نیست، اما وقتی ماموریت خودرو، حرکت در شهر و مسافرت‌های جاده‌ای باشد، کاملاً طبیعی است. مصرف این خودروی دیفرانسیل عقب، ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به خودروهای امروزی زیاد به‌نظر می‌رسد. سری ۵ سدان ب‌ام‌و 520i نسل پنجم، از یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی اتوماتیک تیپ‌ترونیک استفاده می‌کند و استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد. با این حال، ب‌ام‌و 520i در نسل ششم تغییراتی داشته است. این نسل که تا سال ۲۰۱۶ تولید شده از یک موتور ۴ سیلندر توربو شارژر ۲ لیتری با توان ۱۸۴ اسب بخار استفاده می‌کند که می‌تواند طی ۷.۹ ثانیه خودروی ۱۶۱۰ کیلوگرمی را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و این برای یک سدان شهری عالی است. مصرف این تیپ ۶.۴ لیتر است که نشان می‌دهد چه بهبودی در بازده موتور ایجاد شده است. دیگر تغییر مثبت در این نسل، استفاده از یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک با کنترل هوشمند است که انتقال قدرت به دیفرانسیل عقب را نسبت به قبل بهتر هم می‌کند. با این حال، در نسل هفتم دیگر خبری از تیپ 520i نیست و ب‌ام‌و ترجیح داده تا آن را از دور خارج کند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۱۹ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۶ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۲ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان لوکس متوسط


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۸۱ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر توربوشارژر


    نقد کارشناسی

    ۷۰%

    فنی

    ۷۰%

    ایمنی

    ۷۵%

    کیفیت ساخت

    ۶۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    عملکرد فنی عالی


    کیفیت ساخت بالا


    شتاب عالی


    آپشن‌ها و امکانات متنوع


    چسبندگی


    نقاط ضعف

    هزینه نگهداری


    واردات محدود


    تجربه رانندگی

    ب‌ام‌و سری ۵ نسخه 520i یک سدان با ظاهر زیبا و کابینی جذاب است، که به‌خصوص در نسل ششم امکانات رفاهی متعددی دارد و همین باعث شده تا در بازارِ دست‌دوم خیلی‌ها به‌دنبال آن باشند. در نسل پنج و شش این خودرو، از ۶ کیسه هوا استفاده شده که همین مسئله یکی از موارد موثر در دریافت ۵ ستاره از مرکز ایمنی یورو انکپ است. ترمز جلو و عقب دیسکی می‌تواند خیال راننده را بابت مواقع اضطراری راحت کند، اما ب‌ام‌و علاوه بر این، از سیستم‌های ضدقفل، کمکی، توزیع نیروی ترمز، بازیابی نیروی ترمز و کنترل ترمزها در پیچ هم استفاده کرده است. ب‌ام‌و 520i مجهز به سیستم Keyless است. فرمان سری ۵ سدان 520i از نوع هوشمند و برقی است و وقتی سرعت خودرو بالا می‌رود، سنگین‌تر می‌شود تا راننده راحت‌تر بتواند خودرو را هدایت کند. در نسل ششم اما این فرمان روکش چرمی دارد و دکمه‌های کنترلی رویش قرار دارند. همچنین، در این نسل گرم‌کن فرمان به همراه یک شیفتر تعویض دنده در کنار فرمان هم حضور دارند. در نسل پنجم تنها دوربین عقب به کمک راننده می‌آید، اما در نسل ششم علاوه بر این دوربین، می‌توان از سیستم IDrive هم که انحصاری ب‌ام‌و است، استفاده کرد. هدآپ با قابلیت نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، نویگیشن و ظاهر شدن خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان که روی نمایش‌گر ۶.۵ اینچی نمایش داده می‌شود، از دیگر امکانات نسل ششم است. در نسل پنجم سری ۵ سدان 520i، آینه‌های کناری مجهز به گرم‌کن هستند. همچنین، این آینه‌ها دارای حافظه و از نوع تاشوی برقی هستند. در نسل ششم اما علاوه بر این‌ها از آینه عقب الکتروکرومیک استفاده شده و برای بالا و پایین کردن شیشه‌ها می‌توان از ریموت کنترل استفاده کرد. پرده برقی عقب، پرده کناری و سان‌روف هم می‌تواند به لذت بیش‌تر سرنشینان از سفر کمک کند. در نسل پنجم برای کمک به راننده سنسور پارک، سنسور باران، سیستم کمک پارک و کروز کنترل استفاده شده است. اما در نسل ششم راننده می‌تواند از اطلاعات سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرها، تابلو خوان، اتوپارک، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی هم بهره ببرد که به کیفیت بیش‌تر رانندگی کمک می‌کند. جعبه‌دندهٔ ب‌ام‌و 520i سری ۵ این امکان را به راننده می‌دهد که از ۴ حالت اکو، کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس در رانندگی استفاده کند. در نسل پنجم از چراغ‌هایی با قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار، چرخش نور در پیچ و همچنین سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو استفاده شده است. در نسل ششم علاوه بر این‌ها از چراغ‌های مه‌شکن عقب و جلو، چراغ روز، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی و همچنین تنظیم ارتفاع نور بالا کمک گرفته شده است.