بی‌ام‌و سری 5 سدان 525i
BMW 5 Series Sedan 525i
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

سدان E سگمنت 525i از ب‌ام‌و در بین جایگزین‌های سری E39 است که در سال ۲۰۰۳ با طراحی کاملاً متفاوت نسبت به قبل معرفی شد. این خودرو که در سال ۲۰۰۶ و تا پایان زمان تولیدش یعنی ۲۰۱۰ در ایران نیز عرضه می‌شد، در بین اولین سری ب‌ام‌وهای وارد شده به ایران پس از سال‌های اول انقلاب و لغو ممنوعیت واردات خودرو بود. بنابراین به مجرد ورود به بازار کشور، با استقبال بسیار قابل توجه مواجه شد. البته که این سدان لوکس اسپرت، در همان زمان نیز قیمت بالایی داشت و در توان خرید قشر متوسط قرار نمی‌گرفت، اما در بین اقشار مرفه‌تر به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های شهری با خصوصیات اسپرت تبدیل شد. ب‌ام‌و 525i با اتاقی مشابه 530i و 520i راهی ایران شد، اما با حجم موتوری متفاوت. ب‌ام‌و سری ۵ 525i به دلیل کیفیت بالای ساخت و عملکرد و بازده فنی مناسب همچنان طرفداران بسیاری دارد و با وجود عمر بیش از ۱۰ سال، بسیار محبوب است. در بین خودروهای سری ۵ وارد شده به ایران، 520i و 535i نسخه‌های پایهٔ نسل پنجم این سری محسوب می‌شدند. به این ترتیب که امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ب‌ام‌و 520i از همه کمتر بود و در ادامه، 525i در این بخش قرار می‌گرفت و پس از آن 530i. این نسل که تولید آن‌ها تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت، در سال ۲۰۰۸ تحت فیس‌لیفت قرار گرفت که این فیس‌لیفت بیشتر تغییرات ظاهری و داخلی را در برمی‌گرفت. ب‌ام‌و 525i یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ خطی با سقف قدرت ۲۱۸ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن‌‌متر گشتاور در دل خود دارد. این خودرو از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که محل قرارگیری اهرم تعویض دنده آن در کنسول میانی است. به این ترتیب ب‌ام‌و 525i فاقد شیفتر فرمان است. یعنی چند قدم عقب‌تر از 540i و 530i از همین نسل قرار می‌گیرد. به همین ترتیب، 525i با شتای صفر تا صد ۷.۹ ثانیه و سقف سرعت ۲۴۲ کیلومتر بر ساعت کمی کندتر از نسخه‌های فول ظاهر می‌شود. ب‌ام‌و 525i خودروی پرمصرفی است و در سیکل ترکیبی بیش از ۹ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف بنزین را به نام خود ثبت کرده است. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد و دارای ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ است.

مشخصات فنی

سرعت

۲۴۲ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۷.۹ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۹.۴ لیتر


کلاس بدنه

سدان متوسط لوکس


حجم موتور

۳ لیتر


قدرت موتور

۲۱۸ اسب بخار


تعداد سیلندر

۶ سیلندر


نقد کارشناسی

۷۵%

فنی

۷۰%

ایمنی

۷۵%

کیفیت ساخت

۶۰%

کابین و امکانات

نقاط قوت

ععملکرد فنی عالی


کیفیت ساخت بالا


شتاب عالی


آپشن‌ها و امکانات متنوع


چسبندگی


نقاط ضعف

هزینه نگهداری


واردات محدود


تجربه رانندگی

ب‌ام‌و 525i از جمله تولیدات سری ۵ ب‌ام‌و است که در سال ۲۰۱۰ تولید آن به طور کلی پایان یافت و با مدل‌های دیگر جایگزین شد. این خودرو که واردات آن مربوط به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ می‌شود در سال ۲۰۰۵ و۲۰۰۶ با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، که مربوط به نسخه‌های پس از فیس‌لیفت آن می‌شد، با ۲۱۷ اسب بخار قدرت عرضه شد. مصرف سوخت تمام این مدل‌ها تقریباً یکسان است و در سیکل ترکیبی به ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. این خودروی دیفرانسیل عقب با شتاب و سرعت خوب، می‌تواند هیجان لازم را به علاقمندان اسپرت‌سواری منتقل کند. البته افت قیمت آن در اثر گذر عمر موجب شده تا افراد بیشتر بتوانند آن را در بین انتخب‌های خود بگنجانند. اما باید هزینه نگهداری بالای ب‌ام‌و 525i را نیز در نظر گرفت؛ فراموش نکنیم این هزینه در مورد تمامی ب‌ام‌وهای کارکرده صادق و زبان‌زد است. ب‌ام‌و 525i از امکاناتی نظیر تودوزی چرم، ۸عدد‌ایربگ، سانروف، صندلی برقی راننده و مانیتور ۸.۸ اینچی و حافظه یکپارچه صندلی، قابلیت اتصال به تلفن همراه و گرمکن صندلی‌های عقب بهره می‌برد. متریال به کار رفته در کابین چشم‌نواز و زیبای این خودرو بسیار مرغوب است و حتی با گذر زمان نیز اثری از استهلاک در آن به چشم نمی‌خورد. کیفیت ساخت و مونتاژ بالای خودرو باعث شده ب‌ام‌و 525i همچنان از کابین بی‌صدایی برخوردار باشد. نرمی سواری آن در شرایط خوبی قرار دارد و با توجه به خصوصیات اسپرت خودرو نمی‌توان آن را خشک و آزاردهنده توصیف کرد. مگر در مقام مقایسه با ب‌ام‌و‌های جدیدتر تولید پس از سال۲۰۱۰ قرارش داد. ب‌ام‌و 525i در بازده فنی و عملکرد گیربکس بسیار خوب است. در نمونه‌های کارکرده و سلامت آن، کندی یا گنگی در عملکرد گیربکس دیده نمی‌شود. موتور همچنان کشش فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد و پا‌به‌پای راننده تا هر سرعت و شتابی که تمایل داشته باشد، می‌آید. فضای کابین ب‌ام‌و 525i بزرگ و جادار است و راحتی سرنشینان را با ارگونومی خوب صندلی‌ها و طراحی مناسب ادوات و کنترلرهای امکانات رفاهی تامین می‌کند. ب‌ام‌و سری ۵ 525i از سیستم‌های ترمز ضد قفل DTC ،CBC ،DSC و ABS در کنار ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و عقب بهره می‌برد و در ترمز‌گیری‌های ناگهانی بهترین واکنش را نشان می‌دهد. این خودرو اما با مشکل جدی تامین قطعات مواجه است و در صورت خرابی، مالکش را با دردسرهای بزرگی مواجه می‌کند. ضمن اینکه معمولاً برای خودروهایی نظیر 525i تعمیرکار خبره و حرفه‌ای به راحتی پیدا نمی‌شود. بنابراین تجربه کردن سواری لذت‌بخش آن چندان هم بی‌دردسر نیست.