بی‌ام‌و سری 5 سدان 530xi
BMW 5 Series Sedan 530xi
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

ب‌ام‌و سری ۵، یکی از پرتیراژ‌ترین سری‌های این خودروساز است که از سال ۱۹۶۰ تاکنون یکی از اصلی‌ترین سری تولیدات باواریایی‌ها را به خود اختصاص داده است. ب‌ام‌و سری ۵ که در کلاس‌های مختلف کوپه، سدان، کروک و استیشن عرضه شده، بیش از باقی کلاس‌ها در فرم سدان به ایران راه یافته است. برهمین اساس سدان‌های متعددی از سری ۵ ب‌ام‌و را در بازار ایران شاهد هستیم که عموماً در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ به ایران وارد شدند. ب‌ام‌و 530i یکی از این سدان‌های جذاب و خوش‌ساخت ب‌ام‌و است که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در بازار کشور عرض اندام می‌کرد. 530xi از جمله تولیدات پس از فیس لیفت این مدل است که در سال‌های پایانی تولید این نسل (نسل پنجم سری پنج) وارد شد. ب‌ام‌و 530i در بین اولین نمونه‌های وارد شده سری ۵ ب‌ام‌و به ایران، پس از سال‌ها بسته بودن بازار بود. بنابراین 530i را می‌توان اولین ب‌ام‌وهای وارد شده به ایرن پس از ب‌ام‌و ۵۱۸ دانست. ب‌ام‌و 530i در سال ۲۰۰۳ به جهان معرفی شد و تا سال ۲۰۱۰ تولید آن ادامه یافت. این خودرو با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ خود قادر به تولید ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در ایران عرضه شد، مجهز به شیفتر فرمان است تا خصوصیلت اسپرت خود را کمال و تمام ارائه نماید. ب‌ام‌و 530xi خودرویی دیفرانسیل عقب و موتور جلو است که با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۶ ثانیه در زمان خود یکه تاز سدان‌های سرعتی جهان بود. این سدان E سگمنت، در سیکل ترکیبی ۹.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که برای یک سدان سایز بزرگ و لوکس رقم مناسبی به نظر می‌رسد. ب‌ام‌و 530i از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد و دارای ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ است. این خودرو که از نظر چهره همچنان در بین زیباترین طراحی‌های ب‌ام‌و قرار می‌گیرد، در زمان عرضه توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. بدنه کشیده و آيرودینیک خودرو، با ویژگی‌های چشم‌نوازی مانند رینگ‌های ده پر آلومینیومی و شیب ملایم سقف همچنان خاص و متفاوت است. این خودرو همچنان در بازار طرفداران بسیاری دارد و خرید و فروش نمونه‌های کارکرده آن پرتعداد است.

مشخصات فنی

سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۶ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۹.۳ لیتر


کلاس بدنه

سدان لوکس متوسط


حجم موتور

۳ لیتر


تعداد سیلندر

۶ سیلندر


نقد کارشناسی

۷۵%

فنی

۸۰%

ایمنی

۸۵%

کیفیت ساخت

۶۵%

کابین و امکانات

نقاط قوت

ععملکرد فنی عالی


کیفیت ساخت بالا


شتاب عالی


آپشن‌ها و امکانات متنوع


چسبندگی


نقاط ضعف

هزینه نگهداری


واردات محدود


تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با سدان‌های لوکس و جذاب ب‌ام‌و، از جمله تجربیاتی است که هر ماشین‌بازی دوست دارد یک بار هم که شده به دستش آورد. در بین این سدان‌ها، آن‌ها که با موتور حجیم‌تر و بزرگتر ارائه می‌شوند و می‌توانند سریع‌تر عمل کنند، برای افراد عاشق هیجان و شتاب مناسب است و نمونه‌هایی با امکانات رفاهی کامل‌تر، اما حجم موتور کمتر به عنوان یک خودروی شهری و خانوادگی پیشنهاد می‌گردد. 530xi یکی از سدان‌های E سگمنت ب‌ام‌و است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در ایران عرضه شد تا از هر دو گروه دلبری کند. این خودرو با موتور سه لیتری ۶ سیلندر خطی خود، اوج شتاب و هیجان را نصیب راننده و سرنشینان می‌کرد و با اتاق بزرگ و جادارش هم فضای لازم برای خانواده‌ها را فراهم می‌آورد. البته در کنار این موارد باید به امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فراتر از زمان این خودروی لوکس نیز اشاره کرد. ب‌ام‌و 530xi در بخش امکانات رفاهی و تجهیزاتی ایمنی مواردی را در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد که همچنان در نمونه‌های صفر داخلی شاهد آن‌ها نیستیم. این خودرو از تعلیق نرم و سواری مناسبی بهره می‌برد و در سرعت‌های بالا نیز شاهد انتقال ضربات جاده به داخل کابین نیستیم. کابین بی‌صدا و ایزوله است و تحت تاثیر مونتاژ فوق‌العاده و ساخت بی‌نظیر قطعات آن، هیچ صدایی از بیرون به داخل نفوذ نمی‌کند. البته باید به عایق‌بندی خوب موتور نیز در این زمینه اشاره کرد. عملکرد موتور نرم و خوب است. در سرعت‌های بالا دچار تنش و لرزش نمی‌شود و غرش زیبایی در حالت اسپرت نصیب سرنشینان و راننده می‌کند. گیربکس در هماهنگی کامل با موتور به سر می‌برد و ضرایب دنده آن به خوبی انتخاب شده‌اند. تغییر سرعت‌ها در فواصل مناسب صورت گرفته و هیچ دردسری برای راننده ایجاد نمی‌شود. ب‌ام‌و 530xi دارای شیفتر فرمان است تا حس و حال رانندگی اسپرت را تمام و کمال به راننده منتقل کند. فضای داخل کابین بزرگ و جادار است و سرنشینان ردیف عقب و جلو در هیچ بخشی با کمبود جا مواجه نیستند. صندلی‌ها از ارگونومی خوبی برخوردارند و سرنشینان را حتی در مسافت‌های طولانی خسته نمی‌کنند. ب‌ام‌و 530i از ایمنی بالایی برخوردار است و عملکرد ترمز‌های آن به کمک انواع سیستم‌های کمکی به روز، تاثیرگذار است. اما این خودرو مانند تمام ب‌ام‌و‌های موجود در ایران با معضل هزینه بالای نگهداری مواجه است. استهلاک پایین و افت کیفی کم آن باعث شده تا همچنان به عنوان یکی از گران‌قیمت‌های بازار به صورت کارکرده در بین علاقمندانش دست به دست شود. اما مشکلات ناشی از تامین قطعات و تعمیراتش معمولاً مالک را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.