بی‌ام‌و سری 5 سدان 550i
BMW 5 Series Sedan 550i
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

ورود ب‌ام‌و به ایران به دهه ۶۰ میلادی بازمی‌گردد و این یعنی ایرانی‌ها سال‌هاست به دیدن مدل‌های متعدد این خودرو در خیابان‌های خود عادت کرده‌اند. اولین نسل از سری ۵ ب‌ام‌و در سال ۱۹۷۱ به بازار عرضه شد و تا بیش از ۱۰ سال بعد ادامه داشت و بعد نسل‌های بعدی، یکی پس از دیگری تولید شدند. سال ۲۰۰۳ اما نسل پنجم سری ۵ نشان داد که کمپانی ب‌ام‌و دست به یک انقلاب در طراحی زده و می‌خواهد با خودروهای این سری بازارهای متعددی را از آن خود کند. در این نسل که رده‌های سدان و گرن‌توریسمو حضور دارند، محصولاتی تولید شد که تا سال‌ها مورد استفاده به‌ویژه خانواده‌ها بود. در سال ۲۰۱۰ نسل ششم بی‌ام‌و سری ۵ به بازارها عرضه شد که تغییرات جزئی در بدنه و ظاهر داشت، اما در کابین و موتور اتفاقات دیگری افتاده بود. ب‌ام‌و 550i یکی از نمونه‌های موفق و متفاوت این نسل است که با موتور ۵ لیتری، راننده خود را به جهان دیگری از سواری وارد می‌کند. این خودرو که در سال ۲۰۱۴ به جهان معرفی شد، با موتور ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپ خود ۴۰۰ اسب بخار را در دور موتور ۵۵۰۰ در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور آن ۶۵۰ نیوتن متر است و جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک موتور این خودرو را همراهی می‌کند. موتور ب‌ام‌و 550i که با دو کیت توربو شارژر پشتیبانی می‌شود قادر است در فاصله ۳.۹ ثانیه وزن ۲ تنی آن را از سرعت صفر به صد کیلومتر برساند. سقف سرعت این هواپیمای زمینی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. ب‌ام‌و 550i که برخلاف هم‌خانواده‌های خود چهارچرخ متحرک است از سیستم جدید دو دیفرانسیل ب‌ام‌و بهره می‌برد. پلت‌فرم فیبرکربنی جدید این خودرو از نوع CLAR است که باز هم از ابداعات و ابتکارات جدید ب‌ام‌و محسوب می‌شود. ب‌ام‌و 550i که در بخش ایمنی توانسته به ۵ ستاره را از موسسه استاندارد یورو انکپ دریافت کند، با ۱۰ ایربگ و سیستم‌های کمکی ABS ،EBD ،BA ،VSC ،ESP و سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری در خدمت راننده و سرنشینان خود است. ب‌ام‌و 550i در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی چیزی نیست که ارائه نکند. این خودرو به دلیل حجم بالای موتور به صورت رسمی وارد ایران نشده و تنها می‌توان مواردی از آن را در مناطق آزاد کشور پیدا کرد یا تک نسخه‌هایی که به صورت شخصی وارد شده‌اند.

مشخصات فنی

سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۴.۶ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۸.۶ لیتر


کلاس بدنه

سدان لوکس متوسط


حجم موتور

۴.۵ لیتر


قدرت موتور

۳۳۰ اسب بخار


تعداد سیلندر

۸ سیلندر توربو شارژر


نقد کارشناسی

۹۰%

فنی

۸۰%

ایمنی

۹۵%

کیفیت ساخت

۷۵%

کابین و امکانات

نقاط قوت

شتاب بالا


موتور قوی


کیفیت ساخت بالا


فرمان‌پذیری


چسبندگی


نقاط ضعف

هزینه نگهداری


واردات محدود


تجربه رانندگی

بدون شک رانندگی با سدان دو دیفرانسیل لوکس و متفاوت 550i چیزی نیست که بتوان با هر خودرویی تجربه کرد. این خودرو چه از نظر طراحی، چه از نظر بازده فنی و چه در بخش امکانات رفاهی و شرایط کابین در سطح جهانی کم‌نظیر محسوب می‌شود،‌ آسایش و راحتی را در سطح اعلاء به راننده و سرنشینان خود تقدیم می‌کند. فضای داخل کابین ب‌ام‌و 550i به غایت لوکس و مجلل است؛ ضمن اینکه با اجزای فنی آن می‌توان تجربه رانندگی با یک سوپر خودروی اسپرت را کسب کرد. در این خودرو نمی‌توان در مورد متریال کابین حرف زد. آن قدر همه چیز خاص و متفاوت است که تنها می‌توان از آن‌ها لذت برد. طراحی داخلی خودرو با متریال عالی به طرز عجیبی چشم‌نواز از آب درآمده است. ب‌ام‌و 550i در طول حدود ۵ متر، عرض حدود ۲ متر و ارتفاع ۱.۵ است. فاصله محوری ۲۲۶۰ میلیمتری آن نوید از کابینی بزرگ و جادار می‌دهد. در این خودرو همه چیز برای رفاه حال سرنشینان گرد هم آمده است. فرمان برقی، صندلی ۳ تکه، کیلس و استارتر، هدآپ، دوربین ۳۶۰ درجه سه بعدی، پرده‌های جانبی دستی و عقب برقی، پشت‌سری‌های فعال، کمربندهای پیش کشنده، مانیتور پشت سری، سانروف، دیلایت، اتولایت، سنسور بارون، کروز کنترل، شیفتر فرمان، چراغ شور زنون، صندلی برقی مجهز به حافظه، مانیتور بزرگ لمسی مرکزی تنها بخشی از امکانات این خودرو هستند. صندلی‌های اسپرت خودرو در عین راحتی، دید خوبی به راننده می‌دهند. ضمن اینکه انواع رادارها و دوربین‌ها تمام نیازهای راننده را برای تسلط بر مسیر فراهم می‌کنند. لحاظ شدن دو عدد توربوشارژر در کنار موتور، سیستم بالا کشیدن و حرکت متغیر سوپاپ‌ها (Valvetronic) و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها (Vanos) به عملکرد بهتر موتور و افزایش راندمان آن کمک می‌کنند. قرار گرفتن ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور این موتور در دور موتور ۱۸۰۰ در اختیار راننده، نشان از همین راندمان بالا دارد. سیستم ترمزهای دیسکی خنک شونده خودرو، تکمیل کننده شتاب ۳.۹ ثانیه‌ای آن است تا بتواند سر بزنگاه خودرو را با سرعت لازم متوقف کند. سیستم تعلیق و فنربندی آن با وجود درون‌مایهٔ اسپرت خودرو بسیار خوب عمل کرده و کمال نرمی را در سواری به سرنشینان دو ردیف تقدیم می‌کند. عملکرد فرمان برقی حساس به سرعت سه حالته خودرو بسیار خوب است و کنترل ب‌ام‌و 550i را در هر حالتی کاملاً در دستان راننده حفظ می‌کند. گیربکس ۸ سرعته خودرو که در ۴ حالت رانندگی عملکردی متفاوت از خود نشان می‌دهد، انتقال قدرت ۴۵۰ اسب بخاری موتور را به دو دیفرانسیل برعهده دارد. کیفیت عملکرد این گیربکس نیز از یکی دیگر مزایای بی‌شمار خودرو است. ب‌ام‌و 550i در ایران خودروی نایابی بوده و نگهداری از آن هزینه و دردسرهای خاص خود را دارد.