برلیانس
برلیانس
برلیانس
Brilliance
موسسيانگ رونگ
تاسیس۱۹۹۱
کشورچين/ايران

شتاب چینی‌ها در صنعت خودروسازی، حالا رشد بالایی به خودش گرفته است و این کشور را باید، از بزرگان این حوزه در سال‌های آتی بدانیم. برلیانس نیز در چنین فضایی و با چنین هدفی بود که در این کشور متولد شد. این شرکت خودروسازی، در سال ۱۹۹۱میلادی تاسیس شد. گفته می‌شود که طی این سال‌ها، توانسته محصولاتی از ب‌ام‌و و تویوتا را در چین تولید کند، هرچند که مشخص نیست چنین ادعایی درست هست یا نه. اما ظاهراً شباهت‌هایی میان برخی از محصولات این کمپانی با برندهای مطرح، نباید بی‌دلیل باشد. برلیانس را سایپا و پارس‌خودرو به ایران آوردند. حالا مدل‌هایی چون برلیانس C3 کراس، برلیانس H330، برليانس H320، برلیانس H230، برلیانس H220 و برلیانس V5 از این خودرو را می‌توانید در بازار مشاهده کنید. با پیشرانه‌هایی به حجم‌های یک و نیم و ۱.۶ لیتر. مدل‌های محبوب‌تر این خودرو را ظاهراً که مدل اچ 300 تشکیل می‌دهند که بی‌شباهت به ب‌ام‌و هم نیستند. سری H200 برلیانس، نسبت به سری H300 از پلتفرم‌های امن‌تری برخوردارند و در چین، نمره بهتری گرفته‌اند. H220 از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ بود که وارد ایران شد. نسخه اتومات آن هم که معروف به نسخه نیمه‌اتومات است، وضعیت بدتری نسبت به مدل دنده‌ای دارد،.به همین دلیل، انتخاب مردم همان مدل دنده‌ای آن بوده است. نسخه‌های H230 نیز از سال ۱۳۹۴ رنگ خیابان‌های ایران را به خودشان دیدند. اما تولید آن در ایران به یک سال بعد از آن بر می‌گردد. بعد از آن، خط تولید به پارس‌خودرو منتقل شد؛ که به نوعی زیرمجموعه سایپا محسوب می‌شد. H230 البته تفاوتی با نسخه هاچبکش نداشت و در دو مدل نیمه‌اتومات و دستی ارائه شد؛ ضمن این‌که برخی آپشن‌های آن حذف شده. تولید H320 هم از ۱۳۹۴ آغاز شد. این خودرو که خط تولیدش در پارس‌خودرو بود، شباهت ظاهری بالایی به نمونه‌های اروپایی داشت. همین باعث شد تا در ابتدای امر استقبال خوبی از آن صورت بگیرد، هرچند که بعدتر خریداران نسخه‌های دستی آن را ترجیح دادند. H330 هم که تفاوت زیادی با H320 نداشت؛ فقط صاحب صندوق شده بود. کراس اوور V5 نیز چندان موفق ظاهر نشد و برلیانس کراس هم که هر چند خوش بر و روست، ولی تعریف و تفاوت چندانی با نسخه‌های دیگر ندارد.

همهٔ مدل‌های برلیانس
آگهی‌های برلیانس