H330 سدان سایز کوچک برلیانس چین است که در سال ۲۰۱۳ به دنبال تولید سری H200 در ۲۰۱۲ و موفقیت نسبی آن به بازار معرفی شد. این خودرو در واقع مدل ارتقاء یافته برلیانس FSV است. برلیانس H330 توانست موفقیت بزرگی برای تولید کننده خود کسب کند و در سال ۲۰۱۳ آمار فروش ۲۵ هزار دستگاه را از آن خود کند. این خودرو توسط سایپا در سال ۹۳ وارد ایران شد. در واقع این کمپانی بزرگ کشور، برای حفظ بازار خود در رقابت با دیگر خودروسازان داخلی که اقدام به مونتاژ و یا وارد کردن انواع خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت چینی کرده بودند، قرارداد مشارکت با برلیانس که از شرکتهای خوش نام چینی بود بست و این شراکت خود را با مونتاژ برلیانسهای سری H300 در به پارس خودرو آغاز کرد. اولین سری محصولات این خط مونتاژ را در سال ۹۳ به بازار ایران شد و از همان ابتدا مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. برلیانسهای سری H300 نیز مانند سری H200 با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک تولید میشوند و عملکرد گیربکس اتوماتیک آنها شاید بینقص نباشد اما از گیربکس AL4 موجود در خانوادهی پژو و رنو قابل قبولتر است. همچنین اواخر سال ۹۲ برلیانس H330 مانند دیگر تولیدات سری H برلیانس از یک موتور ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندری بهره میبرد که توان تولید ۱۰۳ اسب بخار را داشت. مشکل این موتور کوچک و ضعیف نداشتن شتاب و سرعت مناسب بود. بنابراین در سال ۹۵ پارس خودرو تصمیم به تقویت موتور این خودرو گرفت و برلیانس H330 جدید را با موتور ۱۶۵۰ سیسی عرضه کرد. این موتور جدید که با مشارکت برلیانس ساخته شد، همچنان از از سیستم VVT بهره میبرد که میزان مصرف سوخت را تا حد زیادی کنترل کرده و پایین میآورد. به دنبال اجرای تحریمهای ثانویه، برلیانس نیز مانند همکاران اروپایی خود ایران را ترک کرد. به این ترتیب در حال حاضر آخرین برلیانسهای تولیدی در ایران مربوط به سال ۹۷ میشود. البته پارس خودرو به تازگی توانسته شرایط مونتاژ تعداد محدودی برلیانس را با ترخیص قطعات آن از گمرک آغاز کند. این تولید محدود تنها به منظور اجرای تعهدات معوق او از سال ۹۷ صورت میگیرد.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۳ ثانیه-۱۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۳ - ۶.۷ لیتر
حجم موتور
۱.۴۹۸ - ۱.۶۵ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
خودروهای چینی از ابتدای ورود به ایران، به دلیل سوابق بد دیگر تولیدات این کشور، چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. اما شروع همکاری برخی از برندهای مطرح آنها با کمپانیهای معروف جهانی و نمود این مشارکت در طراحی و مشخصات فنی محصولاتشان، موجبات استقبال بیشتر از خودروهای این کشور در جهان و ایران را فراهم آورد. برلیانس نیز در این گروه کمپانیهای چینی قرار میگیرد و سدان H330 یکی از محصولات همواره محبوبش در ایران است. از دلایل این استقبال میتوان به طراحی خوب و جذاب بدنه این سدانهای کوچک شهری اشاره کرد البته ابعاد کوچک خودرو فضای داخلی کابین را کاهش نداده و اتاق برای ۴ یا ۵ سرنشین فضای کافی و مناسبی دارد. همچنین صندوق بار نیز فضای خوب و کافی برای وسایل مربوط به مسافرتهای خانوادگی دارد. فرمان خودرو با کنترل خوب خوب میتواند هندلینگ قابل قبولی را نصیب راننده کند. پایداری خودرو نیز در پیچها خوب است و انحراف چندانی احساس نمیشود. تجهیزات و امکانات رفاهی برلیانس H330 با توجه به ذات اقتصادی آن مناسب است. استهلاک نسبتا پایین خودرو از دیگر مزیتهای آن است که هم در بخش موتور و هم در داخل کابین، با وجود کیفیت نهچندان بالای قطعات، دیده میشود. هرچند وجه اقتصادی برلیانس در کیفیت پایین متریال قطعات داخلی آن نمود واضحی دارد. مصرف ترکیبی برلیانس H330 در سیکل ترکیبی ۶.۷ لیتر است که در برابر سدانهای اقتصادی همسطحش رقم بسیار خوبی است. عملکرد خوب جعبه دنده و همچنین سیستم ترمزها از دیگر نکات مثبت این خودرو است که منجر به عدم ورود ضربه به داخل خودرو هنگام تعویض دنده و یا ترمزگیریهای شدید میشود. سیستم تعلیق نیز هنگام عبور از ناهمواریها، ورود ضربات به درون کابین را تا حد خوبی کنترل میکند. داشتن زنجیر به جای تسمه تایم نیز که از بهترینهای این رده خودرو است. اما قدرت پایین موتور از ضعفهای غیرقابل انکار برلیانس H330 است. شتاب صفر تا صد خودرو در بهترین حال به ۱۵ ثانیه میرسد و این شتاب که با توجه به ابعاد و وزن خودرو بسیار بالاست، تاکیدی بر قدرت پایین موتور محسوب میشود. همچنین ترمز دستی خودرو کارایی کامل ندارد و حتی در حالت فعال بودن گاهی خودرو حرکت دارد. عایقبندی ضعیف خودرو نمیتواند مانع از ورود صدای موتور به داخل کابین منتقل شود که این معضل در دورهای بالا آزار دهندهتر نیز میشود. متریال ضعیف و استحکام پایین سپرها در جلو و عقب از دیگر نکات منفی برلیانس H330 است و معضل کمبود قطعات یدکی و گران بودن آنها در بازار این روزها یقه برلیانس را هم گرفته است.
اتوماتیک 1650cc، سال ۱۳۹۹
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
اتوماتیک 1650cc، سال ۱۴۰۰
۱,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
دندهای 1650cc، سال ۱۴۰۰
۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته
نصب وباپلیکیشن دیوار
دسترسی آسانتر به دیوار از صفحه اصلی