بی‌‌وای‌دی S6
BYD S6
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    خودروی بی‌وای‌دی S6 در سال ۱۳۹۵، توسط شرکت کارمانیا به بازار ایران راه پیدا کرد. با توجه به این مهم که، BYD پلتفرم این خودرو را که پیش از این متعلق به لکسوس RX350 بود، از تویوتا خریداری کرده، نمی‌توان آن را از نظر طراحی کاملا مستقل دانست. در نمای روبروی BYD S6 چراغ‌ها با ظاهر ساده و شیک‌شان ارتباط خوبی با جلوپنجره برقرار کرده‌اند. سپر بزرگ بی‌وای‌دی S6 نیز موجب شده این خودرو از نمای روبه‌رو عضلانی و قدرتمند به‌نظر برسد. در نمای کناری S6 ساده به‌نظر می‌رسد و خطوط حجمی به‌کاررفته در RX350 در آن کم‌تر دیده می‌شود. در نمای عقب S6 اما چیز هیجان‌انگیزی به ‌غیر از اسپویلر دیده نمی‌شود. درِ صندوق بسیار ساده طراحی شده و هماهنگی خوبی با سپر ندارد. به طور کلی باید گفت، بی‌وای‌دی S6 به ‌لطف طراحان ژاپنی‌اش در مجموع طراحی قابل ‌قبولی دارد. خلاف طراحی خارجی، کابین این خودرو شباهت زیادی به لکسوس RX350 ندارد. طراحی داشبورد ساده و تعداد زیادی کلید روی آن به‌کار رفته است. استفاده گسترده از رنگ نقره‌ای در قسمت‌های مختلف کابین جلب‌توجه می‌کند. BYD در این خودرو به تقلید از لکسوس دسته‌دنده را نزدیک به داشبورد قرار داده تا فضای بیش‌تری بین صندلی‌ها وجود داشته باشد. کیفیت متریال استفاده‌شده در کابین اگرچه در بهترین حالت نیست ولی در مقایسه با خودروهای چینی هم‌رده‌اش رضایت‌بخش است. BYD S6 به امکانات رفاهی و ایمنی متعددی مجهز است و از جمله این امکانات می‌توان به سیستم‌های ترمز ABS-EBD-BOS، شش عدد کیسه‌هوا، نمایش‌گر ۷ اینچی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو و کنترل از روی فرمان، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، دوربین عقب، سان‌روف دو حالته، چراغ روز و سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد. در ایران بی‌وای‌دی S6 با پیشرانه ۲۴۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود. این پیشرانه توان تولید ۱۶۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده به‌کاررفته در این خودرو یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت تیپ ترونیک است که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودروی ۱۷۰۰ کیلوگرمی می‌تواند در ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۳ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۹.۸ لیتر


    کلاس بدنه

    شاسی بلند


    حجم موتور

    ۲.۴ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۶۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۳۵%

    فنی

    ۳۵%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۳۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    سواری نرم


    کابین جادار


    آپشن‌ها و امکانات


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم


    خدمات پس از فروش


    تجربه رانندگی

    S6 که به عنوان اولین شاسی‌بلند کمپانی تازه کار چینی BYD شناخته می‌شود، به دلیل برتری‌هایش بر دیگر هم‌کلاسان چینی خود، توانست به سرعت رکورد بیش‌ترین فروش یک شاسی‌بلند را به نام خود ثبت کند. این خودرو که بر اساس پلتفرم لکسوس RX350 شکل گرفته، به یک پیشرانه ۲۴۰۰ سی‌سی مجهز شده است و از آپشن‌های متنوعی نیز بهره می‌برد. در واقع، همین که نام برند لکسوس در کنار بی‌وای‌دی S6 آورده می‌شود یعنی باید انتظار خودرویی را داشته باشیم که به ‌وضوح از رقبای هم‌وطن خود بهتر است و سواری با کیفیتی را ارائه می‌کند. طراحی کابین این خودرو به‌گونه‌ای است که آسایش خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند و جای کافی را در اختیار سرنشینان و راننده قرار می‌دهد. همچنین، به‌دلیل استفاده از سیستم فنربندی مشابه با لکسوس و ویژگی مثبت در پلتفرم به‌کاررفته، از نرمی خاصی هنگام رانندگی و به‌خصوص عبور از دست‌اندازها و مسیرهای ناهموار برخوردار است. صندلی‌های عقب این خودرو نشیمن خوبی دارد و از نظر فضای سر و زانو، کمبودی در این ردیف احساس نمی‌شود. همچنین کابین بی‌وای‌دی S6 به‌لطف عایق‌بندی مناسب در دور موتورهای معمول ساکت و آرام است و صداهای اضافه و آزاردهنده در آن شنیده نمی‌شود. صندوق‌ بار این خودرو فضایی در حدود ۵۰۰ لیتر دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب بیش‌تر نیز خواهد شد. بنابراین BYD S6 خودروی مناسبی برای حمل بار و سفرهای خانوادگی خواهد بود. قابلیت رانندگی در حالت ECO و اسپرت در S6 درنظر گرفته شده که با تغییرات خاصی که در نحوه کار موتور و جعبه‌دنده به‌وجود می‌آید، مصرف سوخت تا حدودی کاهش خواهد یافت. همچنین، با قرار دادن جعبه‌دنده در حالت تیپ ترونیک نیز می‌توان تا حدودی یک رانندگی سریع را تجربه کرد. عملکرد سیستم ترمز BYD S6 حتی در سرعت‌های بالا نیز عملکرد قابل‌قبولی را از خود ارائه می‌دهد. جعبه‌دنده ۶ سرعته دو کلاچه این خودرو هماهنگی مناسبی با پیشرانه دارد و به‌خوبی و به ‌موقع دنده‌ها را سبک یا سنگین می‌کند. اما از پیشرانه این خودرو نمی‌توان انتظار زیادی داشت و با توجه به وزن ۱۷۰۰ کیلوگرمی آن، یک پیشرانه با ۱۶۴ اسب‌بخار مسلماً نمی‌تواند کافی باشد و شتاب‌گیری سریع با این خودرو معنای خاصی ندارد. هنگام عبور از پیچ، با سرعت بالا، خودرو بیش‌ازحد به‌طرف خارجِ پیچ کشیده می‌شود. این معضل را تا حدودی می‌تواند از ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین دانست. در آخر باید گفت، بی‌وای‌دی S6 نیز مانند بسیاری از خودروهای چینی از سیستم دو دیفرانسیل بی‌بهره است و به همین دلیل برای عبور از مسیرهای ناهموار گزینه‌چندان مناسبی محسوب نمی‌شود.